SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

ferda-welding


#1 27-04-2021 22:01:26

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 16

Priprava na zinkovani

Zdravim, poprosim o radu co to je" Cerny povlak" a zda je nutne/ spravne to pred zinkovanim obrousit... Je to vyrezane plazmou, na plotove sloupky ...

http://svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/10120_img_20210427_105307.jpg

Dale jsem cetl ze se nema pouzivat svarecsky sprej- samozrejme jsem to postrikal kvuli kulickam...strikl jsem to potom cisticem na brzdy..Staci to nebo to mam resit redidlem?
Diky

Offline

 

#2 28-04-2021 01:45:13

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4113
Web

Re: Priprava na zinkovani

to černý to je krusta ještě z válcovací stolice, bordel, prach zaválcovaný do povrchu plocháče. Může to být i nevodivé pro kostřící kleště.
V zinkovně máčej železo před zinkem nejdřív kyselině, jestli sežere i toto si nejsem jistý. Ty chemie který jsi na to zbytečně naplácal ta kyselina sežere.
Já bych si ty packy vzal ven na nějaký stůl, přitáhnul svěrkou a flexou obrousil. Soused je truhlář a dělá bordel hoblovkou (takže se respektujem navzájem). Druhej soused je blbec, byl na radnici aby se zakázalo o víkendu sekat trávu a brousit flexou. Neuspěl. big_smile

Jo a ty packy navaříš na sloupky před zinkem nebo až po? Možná se ptám blbě - nedavno jsem zinkoval podobný placky, ale ty se dávaly do zděných sloupků.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#3 28-04-2021 06:48:44

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 16

Re: Priprava na zinkovani

Diky za objasneni, ja mel 24 kusu- vsechny jsem obrousil, a navaril pred zinkovanim, ptam se hlavne proto ze maji byt dalsi- a to brouseni je vopruz...

Offline

 

#4 28-04-2021 07:12:10

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 547

Re: Priprava na zinkovani

Davam galvanicky zinkovat a vtedy si s tym ciernym poradia chemicky, nic nebrusim. Neviem, ci je pri ziarovom zinkovani rovnaka priprava materialu.

Offline

 

#5 28-04-2021 11:23:32

jees
Člen
Registrovaný: 14-01-2013
Příspěvky: 1642

Re: Priprava na zinkovani

Já to nechávám. Nejlepší je domluvit se v zinkovně, tam by - teoreticky - měli fundovaně zodpovědět všechny otázky

Offline

 

#6 28-04-2021 18:34:13

senior
Člen
Registrovaný: 14-10-2011
Příspěvky: 1165

Re: Priprava na zinkovani

To čierne je kysličník železnato-železitý. Dá sa to poznať podľa toho, že je to tvrdé a oteruvzdorné. Mám dojem, že to nechávajú vytvárať úmyselne, keďže tá vrstva pomerne dobre chráni proti korózii a výrobcu to nič nestojí. K oxidácii povrchu dochádza už počas výrobného procesu a potom už len stačí aby na to pôsobila určitú dobu vriaca voda.

Offline

 

#7 28-04-2021 19:34:19

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 452

Re: Priprava na zinkovani

senior napsal(a):

To čierne je kysličník železnato-železitý. Dá sa to poznať podľa toho, že je to tvrdé a oteruvzdorné. Mám dojem, že to nechávajú vytvárať úmyselne, keďže tá vrstva pomerne dobre chráni proti korózii a výrobcu to nič nestojí. K oxidácii povrchu dochádza už počas výrobného procesu a potom už len stačí aby na to pôsobila určitú dobu vriaca voda.

Asi tak nějak. I když ty okuje valcíři vytvářejí poloúmyslně. Bez toho to vyválcovat nejde. Dalším zpracováním některých vývalků je loupání, broušení, moření apod.

bourač napsal(a):

to černý to je krusta ještě z válcovací stolice, bordel, prach zaválcovaný do povrchu plocháče. Může to být i nevodivé pro kostřící kleště...

Bourači, kdyby tam chlapi do ocele zaválcovali nějaký bordel, skončí to jako nedávno řešené U-profily s kulatými rohy. Tj.jako zmetek.

Michall: Ideální je to otryskat. Já vím, doma asi ne.
Druhý nejschůdnější způsob: Fíbrový výsek od 3M, co nejhrubší, tak 36 a míň.
Další možnosti jsou už více pracné, třeba obrousit lamelákem, ale to už jsi si vyzkoušel...


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#8 28-04-2021 19:35:23

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 69

Re: Priprava na zinkovani

To černý je uměle vytvořená rez a je tam přesně jak psal kolega aby to nerezlo. Pro zinkování obecně netřeba leštit, čeho se vyvarovat tak to je nějaký lak. Pozor i na permanetní značkovače vodě odolné, nápis zustane zinek nebude. Po zinkovaní nelze vařit zinek shoří a blbě se to i vaří....

Offline

 

#9 28-04-2021 19:57:22

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4028

Re: Priprava na zinkovani

Možná někoho zklamu.
Nechal jsem žárově pozinkovat díly na před rokem budovanou pergolu. Díly, které byly svařované byly celé lehce obroušeny od vrstvy kysličníků a jsou i po roce naprosto lesklé, čisté. Dlouhé díly z plocháče 80 x 8 x 1000 mm, svařené do tvaru T pro použití místo dřevěného zavětrování,  byly obroušené jen v místě svárů. Po roce už nejsou svařence (kromě zabroušených míst se svárem) tak lesklé. Přisuzuji to právě nedokonalému odstranění ochranné vrstvy kysličníků před žárovým zinkem.

Offline

 

#10 28-04-2021 20:13:47

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3208

Re: Priprava na zinkovani

senior napsal(a):

To čierne je kysličník železnato-železitý. Dá sa to poznať podľa toho, že je to tvrdé a oteruvzdorné. Mám dojem, že to nechávajú vytvárať úmyselne, keďže tá vrstva pomerne dobre chráni proti korózii a výrobcu to nič nestojí. K oxidácii povrchu dochádza už počas výrobného procesu a potom už len stačí aby na to pôsobila určitú dobu vriaca voda.

Problém  je hlavně při  delším  skladování  venku,  kdy černý  materiál bez  vrstvy oxidů místy prorezne víc do  hloubky a po odstranění  rzi tam  jsou  potom  díry. Materiál,  na kterém  je  po  válcování  za tepla vrstva oxidů  ponechána, není  v huti  odmořena kyselinou, se může venku  skladovat  podstatně déle,  než  místy vrstva oxidů prorezne  a udělá  díry do  materiálu. To  je využíváno  v levnějších  skladech hutního  materiálu.

Offline

 

#11 28-04-2021 22:13:39

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 16

Re: Priprava na zinkovani

Me pripada ze kazdy ma dva sousedy :  Druhej soused je blbec ---
Nekdy ten "Cerny sajrajt" moc nedrzi- hlavne na profilech, ale tentokrat nechtel dolu...hlevni duvod moji otazky je jestli se kyslicnik z-z neodloupne za par let i se zinkem, hlavne to co jde lehce odstranit.

Offline

 

#12 29-04-2021 17:27:07

ctiteljan
Člen
Registrovaný: 17-09-2017
Příspěvky: 69

Re: Priprava na zinkovani

jirkati napsal(a):

Možná někoho zklamu.
Nechal jsem žárově pozinkovat díly na před rokem budovanou pergolu. Díly, které byly svařované byly celé lehce obroušeny od vrstvy kysličníků a jsou i po roce naprosto lesklé, čisté. Dlouhé díly z plocháče 80 x 8 x 1000 mm, svařené do tvaru T pro použití místo dřevěného zavětrování,  byly obroušené jen v místě svárů. Po roce už nejsou svařence (kromě zabroušených míst se svárem) tak lesklé. Přisuzuji to právě nedokonalému odstranění ochranné vrstvy kysličníků před žárovým zinkem.

To že žarový zinek zmatovatí nebo žbělá je naprosto přirozená věc, časem i toto zmizí a zůstane jen krásná patina

Offline

 

#13 29-04-2021 18:00:01

Martin L
Člen
Registrovaný: 10-08-2020
Příspěvky: 32

Re: Priprava na zinkovani

Nepíšeš, jestli galvanický, nebo žárový zinek. V obou případech se materiál kyselinou odmořuje. Běžně se teda dopředu mechanicky nečistí. V případě extra silné vrstvy okují, nebo koroze to nestačí a na zinku se to projeví. Některé díly jsme nechávali odmořit předtím, než se přivařily. Jindy to bylo špatné na místech, kde se autogenem rovnal svařenec a udělala se krusta z okují.

Můžeš se zastavit v zinkovně a nechat si to posoudit. Jsou to malé díly, tak by nebyl problém je někde hodit do bubnové "tryskačky". Nám to dělají v jedné místní slévárně, kde tak čistí menší odlitky.

Offline

 

#14 29-04-2021 18:21:51

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3208

Re: Priprava na zinkovani

Michall napsal(a):

Me pripada ze kazdy ma dva sousedy :  Druhej soused je blbec ---
Nekdy ten "Cerny sajrajt" moc nedrzi- hlavne na profilech, ale tentokrat nechtel dolu...hlevni duvod moji otazky je jestli se kyslicnik z-z neodloupne za par let i se zinkem, hlavne to co jde lehce odstranit.

Ten  "černý  sajrajt"   či  ten  kysličník se v žádném  případě za pár let neodloupne i  se zinkem. Protože na takových  místech  se žárovým zinkem  ten  dílec vůbec nenazinkuje,  protože se v lázni  s roztaveným  zinkem  nesmočí.
Jo  a jinak  nejde jen  o  vrstvu  se zinkem. Vrstva čistého  zinku  je jen  malá  část toho  antikorozního povlaku. Většina tloušťky toho  povlaku  jsou  slitiny zinek železo  v různém  poměru. Pokud se to  správně nazinkuje neboli  se ten  dílec v zinkové  lázni  dostatečně prohřeje.

Offline

 

#15 29-04-2021 21:59:09

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4113
Web

Re: Priprava na zinkovani

Radime nevím co myslíš tím "nenazinkuje" ale boural sem konstrukci nad plaveckým bazénem, všechno tam bylo žárově zinkovaný. Pohledově úplně OK.
Stáří asi 30let.
Ale např. okenní rámy - jekl 100x100 byly hodně zasažené korozí mezi zinkem a ocelí, zvenku to vidět nebylo ale při manipulaci odpadávaly velké plochy zinku, na spodní straně zinku byly nalepeny z kysličníku železa vrstvy. Chytlo to povrchovou (dost silnou) korozi mezi zinkem a železem.
Příčina? Buď to v zinkovně odflákli, bez přípravy vrazili rovnou do vany se zinkem, nebo to zinkovali i s tou krustou.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#16 29-04-2021 22:31:48

Joe66
Člen
Místo: Vranov nad Toplou-Presov
Registrovaný: 20-04-2010
Příspěvky: 1288
Web

Re: Priprava na zinkovani

Bouraci videl som dost pozinkovanych  konstrukcii kde hrdza ,,vyhravala,, nad zinkom a kde sa stala chyba je na dlhu diskusiu ale najlepsie pozinkovane diely-profily mali elektrikari ,ze by ma zaujimalo aky postup pouzivaju zinkovne alebo ina metoda  ked ich zinkovane profily boli po dlhych rokov neskorodovane?  Ze niekto s zinkovne by mohol objasnit ich specialny postup alebo metodu preco to bolo ovela kvalitnejsie


Kutil s.r.o.

Offline

 

#17 30-04-2021 00:15:32

Štěpán
Člen
Registrovaný: 01-02-2008
Příspěvky: 163

Re: Priprava na zinkovani

Dobrý den
Pokud potřebujete odstranit okuje z menších dílů doma, bez mechanického poškození broušením, stačí je namočit do kyseliny solné . (koncentrovaná 1:1 s vodou )  potom oplach a usušení a okartáčování. Zdravím Štěpán

Offline

 

#18 30-04-2021 10:20:46

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3208

Re: Priprava na zinkovani

bourač napsal(a):

Radime nevím co myslíš tím "nenazinkuje" ale boural sem konstrukci nad plaveckým bazénem, všechno tam bylo žárově zinkovaný. Pohledově úplně OK.
Stáří asi 30let.
Ale např. okenní rámy - jekl 100x100 byly hodně zasažené korozí mezi zinkem a ocelí, zvenku to vidět nebylo ale při manipulaci odpadávaly velké plochy zinku, na spodní straně zinku byly nalepeny z kysličníku železa vrstvy. Chytlo to povrchovou (dost silnou) korozi mezi zinkem a železem.
Příčina? Buď to v zinkovně odflákli, bez přípravy vrazili rovnou do vany se zinkem, nebo to zinkovali i s tou krustou.

Na okujích prostě roztavený  zinek  nedrží a steče z nich. Hlavně pokud je ten materiál  dostatečně dlouho  v zinku,  takže je prohřátý. Pokud to  je napůl  očištěné a napůl  neočištěné, takže mohou  být  v těch  okujích  nebo  rzi holá  kovová  místa. na nich  se potom  může zinek  chytit a někdy potom  překrýt i  ty neočištěná  místa kolem. To  by ale potom  mělo  být vidět  na kvalitě povrchu, kdy je ten  zinek  takový  rapatý jako  ropuší  kůže. Je možné,  že když  to  na těch  jeklech vyšlo  tak,  že ty rapatá  místa bylo  možné  do  těch  oken schovat,  tak  to  nereklamovali  a schovali.
Žárový  zinek  na správně očištěném  povrchu jinak  kopíruje tvar  povrchu, má obvykle mezi  100 - 150 mikrony a je hladký. A je na té  oceli  dost  pevně přichycen,  protože mezi  zinkem  a železem  v oceli vznikají  slitinové  vrstvy.
Pokud by ten  zinek  byl  správně udělaný  a poreznul  by, tak  by kolem  rezavých  míst byla nerezavá  vizuálně trochu  odlišná  vrstva,  spíš tmavší  než neporušený zinek  dál  od té  rzi,  ale žádné plochy zinku  by se ve větších  kusech neodlupovaly.
Je ještě možnost,  že tu  rapatou  vrstvu  opravili nějak  mechanicky obroušením  a potom na ty obroušená  místa nanesli  náhradu žárového  zinku,  barvu  plněnou zinkovým  práškem. A že se potom odlupovala ta barva.

Editoval Radim (30-04-2021 10:28:43)

Offline

 

#19 06-05-2021 22:37:23

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 16

Re: Priprava na zinkovani

Štěpán napsal(a):

Dobrý den
Pokud potřebujete odstranit okuje z menších dílů doma, bez mechanického poškození broušením, stačí je namočit do kyseliny solné . (koncentrovaná 1:1 s vodou )  potom oplach a usušení a okartáčování. Zdravím Štěpán

Tak dnes jsem dostal dalsich 32ks - Ma to i od plazmy ty "fujky" to ta kyselina asi nezvladne...Ale uvazuji o tom to zkusit. Dik.

Offline

 

#20 07-05-2021 13:24:21

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 3208

Re: Priprava na zinkovani

No,  ono  to  není  tak  jednoduché. Například skutečné  mořicí  lázně obsahují  prostředky, které omezují  rozpuštění  kovu  v kyselině, protože čistý kov se rozpouští  znatelně rychkleji než vrstva oxidů  na povrchu. Ideální  je tak  kombinovat čištění  v kyselině a mechanické  čištění třeba nějakým  kartáčem z plastu,  který tu  kyselinu  vydrží. Nebo  se smířit s tím,  že z tloušťky materiálu bude kyselinou  nějaká  desetinka ubraná.
Omořený  povrch  je navíc třeba velmi  pečlivě opláchnout  a stabilizovat pasivačním  roztokem,  jinak  zrezne dřív,  než  stihne oschnout.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2021


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče