SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 05-12-2025 16:53:22

tomaslad
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 02-12-2013
Příspěvky: 113

Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Ahoj, dobrý večer,

jde mi o lehce expertní pohled na vyvaření dutiny strženého závitu tlakového spoje hydrauliky v nějaké nezjistitelné AL slitině. Pokud se mi podaří uložit fotku, bude vše mnohem jasnější. Je mi též zřejmé, že daný díl se bude muset z auta vymontovat. Ale jde mi o techniku renovace závitu:
1. vyndat z vozidla
2 zafixovat na vrtacím stole a nejlépe nějakým přesným  4břitým krátkým vrtákem cca 16 mm odvrtat stržený závit
3. předat nějakému expertovi se skills s TIG na navařováním materiálu na stěny díry
4. dtto reverzně, upevnit, přesně navrtat, neprůběžným závitníkem vyříznout nový závit, namontovat do auta.

Asi bych s nějakou energií daný kus sehnal i někde z vrakoviště, ale nechci se technologicky vzdávat tak brzo, resp. stahovat kalhoty před brodem : ) Máte k tomu prosím nějaké praktické poznámky? Či tip,  kdo mi to za kolik v Praze navaří, ještě lépe...

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/5251_img-20251130-wa0021_1.jpg

Díky


RTB-2, RTB-3, WTU 400-34 Mig, invertor 1.8kg Dnipro CAS 210

Offline

 

#2 05-12-2025 18:08:37

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4608

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Do této akce bych jako svářeč nikdy nešel. Neznámý základní materiál (možná by byl definovatelný na šrotišti, kde mají spektroskop), nedefinovatelný požadavek na pevnost výsledku. Navíc - takové tvarové díly jsou často konstruovány z duralů, které kvůli obsahu Cu nejsou kvalitně svařitelné.
Závit v Al slitině je vždy složitá záležitost.

Offline

 

#3 05-12-2025 18:45:27

Dlouhán
Člen
Registrovaný: 24-11-2019
Příspěvky: 39

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Vložky Heli-coil

Offline

 

#4 05-12-2025 20:10:21

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4608

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Vložky Heli-coil na tlakovém spoji hydrauliky na Al slitině možná nebudou tím nejspolehlivějším řešením.

Offline

 

#5 05-12-2025 20:35:54

Michall
Člen
Registrovaný: 24-01-2021
Příspěvky: 71

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Jen vyříznout větší závit...

Offline

 

#6 06-12-2025 00:17:12

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4864
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

toto nikdo nezavaří:
malý průměr díry (M14x1,5), nasáklé olejem (i kovy jsou porézní) nezjištěný materiál
Pokud mám možnost obrábět - tak dle Michall.
Klasiku M16x1,5 bude snadno dostupný nipl nebo matice, protikus.
Nebo M15x1,5 + vyrobit protikus.
Ještě co to je za auto, je to vskutku rozměr M?
Dospělí automechanici mají opravnou sadu na opravu závitů na díře pro výpustný šroub olejové vany.
Závitníky jsou po 1mm myslím cca od M12x1,5 až po M18x1,5.

spektrometry co používají šroťáci neumí měřit obsah legur v Al.
umí pouze obsah legur v oceli.
Patřičný spektrometr existuje ale cena závratná, pro šroťáky zbytečná.
On i ten "obyčejný" stojí raketu.

Editoval bourač (06-12-2025 00:21:35)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#7 06-12-2025 18:49:52

tomaslad
Člen
Místo: Praha
Registrovaný: 02-12-2013
Příspěvky: 113

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Děkuji všem za rady výše. Nakonec jsem to vyřešil tak, že tu převodku řízení dám opravit profíkům nástrojářům, kteří vyrobí mosazné/ bronzové futro a to tam rovnou "naimplantují". Takže žádné svářecí pokusy. Hezký večer.


RTB-2, RTB-3, WTU 400-34 Mig, invertor 1.8kg Dnipro CAS 210

Offline

 

#8 Včera 18:56:12

stanik84
Člen
Registrovaný: 05-02-2017
Příspěvky: 58

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

bourač napsal(a):

toto nikdo nezavaří:
malý průměr díry (M14x1,5), nasáklé olejem (i kovy jsou porézní) nezjištěný materiál
Pokud mám možnost obrábět - tak dle Michall.
Klasiku M16x1,5 bude snadno dostupný nipl nebo matice, protikus.
Nebo M15x1,5 + vyrobit protikus.
Ještě co to je za auto, je to vskutku rozměr M?
Dospělí automechanici mají opravnou sadu na opravu závitů na díře pro výpustný šroub olejové vany.
Závitníky jsou po 1mm myslím cca od M12x1,5 až po M18x1,5.

spektrometry co používají šroťáci neumí měřit obsah legur v Al.
umí pouze obsah legur v oceli.
Patřičný spektrometr existuje ale cena závratná, pro šroťáky zbytečná.
On i ten "obyčejný" stojí raketu.

Dost často kupuju nějakou hlínu (alu) a ten jejich Olympus vyplivne přímo číslo např. EN AW-5083
Tvrdokov (nástroje) to zvládne změřit celkem dobře - mám to v tel. - Wolfram 88,99%, Cobalt 9.55%, Železo 0.634%, Chrom 0.546%, Vanad 0.15%, Nikl 0.126% +-nějaká chyba měření
Nejvíc Kobaltu měl takový speciální kov na různý elektrotechnický kosočtverce - mám ho pár desetikilo :-) . Ten má 49.2 % Co.

Jinak bych tam říznul větší závit a udělal atyp šroubení. Žádný s...í.

Editoval stanik84 (Včera 18:57:59)


Lepič amatér :-)

Offline

 

#9 Včera 20:59:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Tak jsme na svařovacím fóru  a opravu lze provést i pomocí svařovací techniky. Vyplnit stržený závitový otvor použitím slitiny určené právě na takové opravy. A následně vyvrtat otvor pro daný závit a vyříznout nový. Je to slitina prodávaná pod názvem Super Alloy 5.

https://www.muggyweld.com/product/super … BWEALw_wcB

Super Alloy 5 je hliníkový svařovací a pájecí drát , který pájí všechny typy hliníku jakýmkoli hořákem: autogenním, MAPP plynem, zemním plynem, oxy-MAP nebo propanem. Jeho všestrannost z něj činí cenný nástroj pro profesionální svářeče i kutily, protože jim umožňuje pracovat bez drahého specializovaného svařovacího vybavení .

Offline

 

#10 Dnes 06:25:03

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4452

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Zdravím chlapce za vodu . Mohl by jsi Fando dát sem odkaz , jestli obé zasílá nějaká firma do Evropy a za jaký peníz . Musím se přiznat , že jsem koupil trubičkovou pájku z china , tam je tavná asi 330 , ale zatím jsem nezkoušel . Tato má , jestli jsem to pochopil teplotu kolem 500 . Je tam někde složení ? Díky

Offline

 

#11 Dnes 11:45:50

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1750

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Zavařit AlSi5 a znovu odvrtat a vyřezat závit. Hlavně důkladně očistit, odmastit. Metodu si vyber. Od elektrody přes mig až po tig.

Offline

 

#12 Dnes 11:59:08

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

ZDENÁL napsal(a):

Zavařit AlSi5 a znovu odvrtat a vyřezat závit. Hlavně důkladně očistit, odmastit. Metodu si vyber. Od elektrody přes mig až po tig.

Mnohem snadnější je použít TIG a přídavný AlSi12

Offline

 

#13 Dnes 12:01:57

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

bobobo napsal(a):

Zdravím chlapce za vodu . Mohl by jsi Fando dát sem odkaz , jestli obé zasílá nějaká firma do Evropy a za jaký peníz . Musím se přiznat , že jsem koupil trubičkovou pájku z china , tam je tavná asi 330 , ale zatím jsem nezkoušel . Tato má , jestli jsem to pochopil teplotu kolem 500 . Je tam někde složení ? Díky

Právě jsem odeslal dotaz a čakám odpověd na email...

Tak ta firma je v Kanadě. Zde v US to prodává Amazon, ale nesdělili mi, zda je prodejna v ČR. Nejbližší je v UK, ale tam to je vyprodané. Tak nevím. Ale co mohu doporučit, použít TIG a drát AlSi12. V horším případě AlSi5. Chemické složení nikde nikdo neuvádí. Pokud jsem pracoval a měl možnost použít spectrometr, tak všechny tyto slitiny obsahovaly kromě Al určité procento Zn a někdy i Cd. V EU je prodej slitiny s obsahemCd pod zákazem. 

Tak mně napadlo, jestli to co máš z Číny není podobné tomu S Alloy5. Tady to zní dost podobně: Super Alloy 5 is a
aluminum brazing rod with a very low working/bonding temperature, around 600°F (315°C), which is about half the melting point of aluminum itself, allowing it to bond without melting the base metal, preventing warping, and matching the color of aluminum for clean finishes.

https://www.amazon.com/super-alloy-5/s?k=super+alloy+5

Editoval Frank (Dnes 12:42:45)

Offline

 

#14 Dnes 12:49:21

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4864
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?

Editoval bourač (Dnes 12:49:36)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#15 Dnes 13:29:33

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

bourač napsal(a):

neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?

Je to 12mm a vím kam míříš. Že TIGEM ani MIGEM to je sakra problém zavařit a máš pravdu. Proto jsem navrhoval tu nízkoteplotní slitinu a autogen v případě použití svářecí techniky. Jinak samozřejmě mají pravdu kolegové výše, kteří preferují jiný způsob než svařování.  Pokud to nelze odvrtat na průměr pro použití TIG a celé vyvařit, převrtat a vyříznout nový závit. Bylo by nutné vidět fotku pro posouzení. Tak fotku jsem viděl a zde tedy žádné svařování nepřipadá v úvahu.... sad

Editoval Frank (Dnes 13:38:53)

Offline

 

#16 Dnes 14:58:56

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 3096

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

bourač napsal(a):

neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?

Podle tabulek je to 12,5 mm.  Frank se tentokrát malinko netrefil smile.
Ono záleží i na materiálu; na hliník se může použít trochu menší díra, než na ocel. Hliník se mírně vytlačí, i obyčejným závitníkem (nejen tvářecím).

Offline

 

#17 Dnes 15:04:56

Dlouhán
Člen
Registrovaný: 24-11-2019
Příspěvky: 39

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Taková rychlá pomůcka je, od průměru odečíst stoupání při metrických závitech.

Offline

 

#18 Dnes 15:16:58

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1750

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Dovolím si zeptat se zkušenějších. Proč v tomto případě nelze svařovat?

Offline

 

#19 Dnes 15:31:11

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

ZDENÁL napsal(a):

Dovolím si zeptat se zkušenějších. Proč v tomto případě nelze svařovat?

Tak ono svařovat to lze, ale prakticky to bude pro amatéra těžko proveditelné. Ve dně toho závitového otvoru je mimo střed díra a je příliš malý průměr na provaření a bezchybné vyplnění celé díry tak, aby se dala převrtat na těch cca 12mm průměr. Kdo se na to cítí v běžných amatérských podmínkách může to zkusit... big_smile Možná tou Super Alloy 5 vzledem k lepšímu zatékání...

Offline

 

#20 Dnes 17:03:16

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4452

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Prosím Tě Fando , jak se správně označí engliš thermokřída ? díky

Offline

 

#21 Dnes 17:10:52

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4608

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

Kolegové, zdá se mi, že pomíjíte informaci, že se jedná o tlakový spoj hydrauliky. Takový závit musí být velmi odolný na smykové zatížení jak při vlastním utahování, tak při zatížení vnitřním přetlakem, které má příčnou i podélnou složku. Navíc podléhá i viklání od pohybů hadice při změnách tlakových poměrů v systému. Myslím, že žádný z navrhovaných přídavných materiálů potřebné pevnostní vlastnosti nemá. Řešení, které nakonec tomaslad podle #7 použil, je asi nejspolehlivější.

Offline

 

#22 Dnes 17:26:27

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2495
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

bobobo napsal(a):

Prosím Tě Fando , jak se správně označí engliš thermokřída ? díky

Tak běžně se užívá
Tempil (s)
Thermomelt Temperature Indicator Heat Sticks
Thermal Chalk Set
Temperature Crayon(s)

https://www.amazon.com/temperature-cray … ure+crayon

Offline

 

#23 Dnes 18:01:49

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 4864
Web

Re: Stržený závit M14x 1.5 v AL elementu posilovače řízení na autě

ptal sem se na průměr díry proto aby zdejším odborníkům došlo o čem je řeč
samozřejmě lze díru vyplnit svárem, není to nic jednoduchého - je hluboká!!
Nebo vyvařit jen poškozený závit, to si může představit jen laik.
Přitom dojde k destrukci navazujících dutin a dalším katastrofám (olej atd).
Následující operace po svaření je vrtání a řezání závitu.
Proč tedy vyvařování rovnou nevynechat? - vyříznout závit + vložka
Opravovovat cosi svárem jen kvůlivá tomu že to někdo dokáže je hloupost.
zatížení hydraulickým tlakem bych se neobával, drobné rozměry - drobné síly.

Pokud tuto opravu někdo chce provést jen a pouze pomocí sváru tak:
vyrobit z hliníku mufnu se závitem M14x1,5, pořádně tlustou,
a koutovým svárem jí navařit na vrch toho hydraulického hebla big_smile:

Jo a zdravím pana Franka cool

Editoval bourač (Dnes 18:08:56)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa. A nově také dřevorubci.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch).
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2025


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče