SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
|
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1
Ahoj, dobrý večer,
jde mi o lehce expertní pohled na vyvaření dutiny strženého závitu tlakového spoje hydrauliky v nějaké nezjistitelné AL slitině. Pokud se mi podaří uložit fotku, bude vše mnohem jasnější. Je mi též zřejmé, že daný díl se bude muset z auta vymontovat. Ale jde mi o techniku renovace závitu:
1. vyndat z vozidla
2 zafixovat na vrtacím stole a nejlépe nějakým přesným 4břitým krátkým vrtákem cca 16 mm odvrtat stržený závit
3. předat nějakému expertovi se skills s TIG na navařováním materiálu na stěny díry
4. dtto reverzně, upevnit, přesně navrtat, neprůběžným závitníkem vyříznout nový závit, namontovat do auta.
Asi bych s nějakou energií daný kus sehnal i někde z vrakoviště, ale nechci se technologicky vzdávat tak brzo, resp. stahovat kalhoty před brodem : ) Máte k tomu prosím nějaké praktické poznámky? Či tip, kdo mi to za kolik v Praze navaří, ještě lépe...![]()
Díky
Offline
Do této akce bych jako svářeč nikdy nešel. Neznámý základní materiál (možná by byl definovatelný na šrotišti, kde mají spektroskop), nedefinovatelný požadavek na pevnost výsledku. Navíc - takové tvarové díly jsou často konstruovány z duralů, které kvůli obsahu Cu nejsou kvalitně svařitelné.
Závit v Al slitině je vždy složitá záležitost.
Offline
Vložky Heli-coil
Offline
Vložky Heli-coil na tlakovém spoji hydrauliky na Al slitině možná nebudou tím nejspolehlivějším řešením.
Offline
Jen vyříznout větší závit...
Offline
toto nikdo nezavaří:
malý průměr díry (M14x1,5), nasáklé olejem (i kovy jsou porézní) nezjištěný materiál
Pokud mám možnost obrábět - tak dle Michall.
Klasiku M16x1,5 bude snadno dostupný nipl nebo matice, protikus.
Nebo M15x1,5 + vyrobit protikus.
Ještě co to je za auto, je to vskutku rozměr M?
Dospělí automechanici mají opravnou sadu na opravu závitů na díře pro výpustný šroub olejové vany.
Závitníky jsou po 1mm myslím cca od M12x1,5 až po M18x1,5.
spektrometry co používají šroťáci neumí měřit obsah legur v Al.
umí pouze obsah legur v oceli.
Patřičný spektrometr existuje ale cena závratná, pro šroťáky zbytečná.
On i ten "obyčejný" stojí raketu.
Editoval bourač (06-12-2025 00:21:35)
Offline
Děkuji všem za rady výše. Nakonec jsem to vyřešil tak, že tu převodku řízení dám opravit profíkům nástrojářům, kteří vyrobí mosazné/ bronzové futro a to tam rovnou "naimplantují". Takže žádné svářecí pokusy. Hezký večer.
Offline
bourač napsal(a):
toto nikdo nezavaří:
malý průměr díry (M14x1,5), nasáklé olejem (i kovy jsou porézní) nezjištěný materiál
Pokud mám možnost obrábět - tak dle Michall.
Klasiku M16x1,5 bude snadno dostupný nipl nebo matice, protikus.
Nebo M15x1,5 + vyrobit protikus.
Ještě co to je za auto, je to vskutku rozměr M?
Dospělí automechanici mají opravnou sadu na opravu závitů na díře pro výpustný šroub olejové vany.
Závitníky jsou po 1mm myslím cca od M12x1,5 až po M18x1,5.
spektrometry co používají šroťáci neumí měřit obsah legur v Al.
umí pouze obsah legur v oceli.
Patřičný spektrometr existuje ale cena závratná, pro šroťáky zbytečná.
On i ten "obyčejný" stojí raketu.
Dost často kupuju nějakou hlínu (alu) a ten jejich Olympus vyplivne přímo číslo např. EN AW-5083
Tvrdokov (nástroje) to zvládne změřit celkem dobře - mám to v tel. - Wolfram 88,99%, Cobalt 9.55%, Železo 0.634%, Chrom 0.546%, Vanad 0.15%, Nikl 0.126% +-nějaká chyba měření
Nejvíc Kobaltu měl takový speciální kov na různý elektrotechnický kosočtverce - mám ho pár desetikilo :-) . Ten má 49.2 % Co.
Jinak bych tam říznul větší závit a udělal atyp šroubení. Žádný s...í.
Editoval stanik84 (Včera 18:57:59)
Offline
Tak jsme na svařovacím fóru a opravu lze provést i pomocí svařovací techniky. Vyplnit stržený závitový otvor použitím slitiny určené právě na takové opravy. A následně vyvrtat otvor pro daný závit a vyříznout nový. Je to slitina prodávaná pod názvem Super Alloy 5.
https://www.muggyweld.com/product/super … BWEALw_wcB
Super Alloy 5 je hliníkový svařovací a pájecí drát , který pájí všechny typy hliníku jakýmkoli hořákem: autogenním, MAPP plynem, zemním plynem, oxy-MAP nebo propanem. Jeho všestrannost z něj činí cenný nástroj pro profesionální svářeče i kutily, protože jim umožňuje pracovat bez drahého specializovaného svařovacího vybavení .
Offline
Zdravím chlapce za vodu . Mohl by jsi Fando dát sem odkaz , jestli obé zasílá nějaká firma do Evropy a za jaký peníz . Musím se přiznat , že jsem koupil trubičkovou pájku z china , tam je tavná asi 330 , ale zatím jsem nezkoušel . Tato má , jestli jsem to pochopil teplotu kolem 500 . Je tam někde složení ? Díky
Offline
Zavařit AlSi5 a znovu odvrtat a vyřezat závit. Hlavně důkladně očistit, odmastit. Metodu si vyber. Od elektrody přes mig až po tig.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Zavařit AlSi5 a znovu odvrtat a vyřezat závit. Hlavně důkladně očistit, odmastit. Metodu si vyber. Od elektrody přes mig až po tig.
Mnohem snadnější je použít TIG a přídavný AlSi12
Offline
bobobo napsal(a):
Zdravím chlapce za vodu . Mohl by jsi Fando dát sem odkaz , jestli obé zasílá nějaká firma do Evropy a za jaký peníz . Musím se přiznat , že jsem koupil trubičkovou pájku z china , tam je tavná asi 330 , ale zatím jsem nezkoušel . Tato má , jestli jsem to pochopil teplotu kolem 500 . Je tam někde složení ? Díky
Právě jsem odeslal dotaz a čakám odpověd na email...
Tak ta firma je v Kanadě. Zde v US to prodává Amazon, ale nesdělili mi, zda je prodejna v ČR. Nejbližší je v UK, ale tam to je vyprodané. Tak nevím. Ale co mohu doporučit, použít TIG a drát AlSi12. V horším případě AlSi5. Chemické složení nikde nikdo neuvádí. Pokud jsem pracoval a měl možnost použít spectrometr, tak všechny tyto slitiny obsahovaly kromě Al určité procento Zn a někdy i Cd. V EU je prodej slitiny s obsahemCd pod zákazem.
Tak mně napadlo, jestli to co máš z Číny není podobné tomu S Alloy5. Tady to zní dost podobně: Super Alloy 5 is a
aluminum brazing rod with a very low working/bonding temperature, around 600°F (315°C), which is about half the melting point of aluminum itself, allowing it to bond without melting the base metal, preventing warping, and matching the color of aluminum for clean finishes.
https://www.amazon.com/super-alloy-5/s?k=super+alloy+5
Editoval Frank (Dnes 12:42:45)
Offline
neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?
Editoval bourač (Dnes 12:49:36)
Offline
bourač napsal(a):
neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?
Je to 12mm a vím kam míříš. Že TIGEM ani MIGEM to je sakra problém zavařit a máš pravdu. Proto jsem navrhoval tu nízkoteplotní slitinu a autogen v případě použití svářecí techniky. Jinak samozřejmě mají pravdu kolegové výše, kteří preferují jiný způsob než svařování. Pokud to nelze odvrtat na průměr pro použití TIG a celé vyvařit, převrtat a vyříznout nový závit. Bylo by nutné vidět fotku pro posouzení. Tak fotku jsem viděl a zde tedy žádné svařování nepřipadá v úvahu.... ![]()
Editoval Frank (Dnes 13:38:53)
Offline
bourač napsal(a):
neví někdo jaký je průměr díry - pro vnitřní závit M14x1,5 ?
Podle tabulek je to 12,5 mm. Frank se tentokrát malinko netrefil
.
Ono záleží i na materiálu; na hliník se může použít trochu menší díra, než na ocel. Hliník se mírně vytlačí, i obyčejným závitníkem (nejen tvářecím).
Offline
Taková rychlá pomůcka je, od průměru odečíst stoupání při metrických závitech.
Offline
Dovolím si zeptat se zkušenějších. Proč v tomto případě nelze svařovat?
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Dovolím si zeptat se zkušenějších. Proč v tomto případě nelze svařovat?
Tak ono svařovat to lze, ale prakticky to bude pro amatéra těžko proveditelné. Ve dně toho závitového otvoru je mimo střed díra a je příliš malý průměr na provaření a bezchybné vyplnění celé díry tak, aby se dala převrtat na těch cca 12mm průměr. Kdo se na to cítí v běžných amatérských podmínkách může to zkusit...
Možná tou Super Alloy 5 vzledem k lepšímu zatékání...
Offline
Prosím Tě Fando , jak se správně označí engliš thermokřída ? díky
Offline
Kolegové, zdá se mi, že pomíjíte informaci, že se jedná o tlakový spoj hydrauliky. Takový závit musí být velmi odolný na smykové zatížení jak při vlastním utahování, tak při zatížení vnitřním přetlakem, které má příčnou i podélnou složku. Navíc podléhá i viklání od pohybů hadice při změnách tlakových poměrů v systému. Myslím, že žádný z navrhovaných přídavných materiálů potřebné pevnostní vlastnosti nemá. Řešení, které nakonec tomaslad podle #7 použil, je asi nejspolehlivější.
Offline
bobobo napsal(a):
Prosím Tě Fando , jak se správně označí engliš thermokřída ? díky
Tak běžně se užívá
Tempil (s)
Thermomelt Temperature Indicator Heat Sticks
Thermal Chalk Set
Temperature Crayon(s)
https://www.amazon.com/temperature-cray … ure+crayon
Offline
ptal sem se na průměr díry proto aby zdejším odborníkům došlo o čem je řeč
samozřejmě lze díru vyplnit svárem, není to nic jednoduchého - je hluboká!!
Nebo vyvařit jen poškozený závit, to si může představit jen laik.
Přitom dojde k destrukci navazujících dutin a dalším katastrofám (olej atd).
Následující operace po svaření je vrtání a řezání závitu.
Proč tedy vyvařování rovnou nevynechat? - vyříznout závit + vložka
Opravovovat cosi svárem jen kvůlivá tomu že to někdo dokáže je hloupost.
zatížení hydraulickým tlakem bych se neobával, drobné rozměry - drobné síly.
Pokud tuto opravu někdo chce provést jen a pouze pomocí sváru tak:
vyrobit z hliníku mufnu se závitem M14x1,5, pořádně tlustou,
a koutovým svárem jí navařit na vrch toho hydraulického hebla
:
Jo a zdravím pana Franka ![]()
Editoval bourač (Dnes 18:08:56)
Offline
Stránky: 1