SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Zdravím, potřebuju spojit nerez s hliníkem ( 7075 ).
Asi jediná použitelná cesta bude to sletovat.
Pokud možno pevný spoj, spíš něco ze světa tvrdého pájení.
Co byste mi doporučili za pájecí materiál a tavidlo?
Máte někdo zkušenost s letováním nerezu ke hliníku?
Nějaké tipy a finty?
Kde tam můžu čekat problémy a na co dávat pozor?
Editoval vrb (19-06-2025 15:26:54)
Offline
Obdobný heterogenní spoj je v AUTOMOTIVE už mnoho let rutinně používán. Na straně Al je to spoj tavný, na straně oceli pájený. Žádná snadná záležitost.
Pro méně náročné (amatérské) použití lze použít kvalitní lepidlo na kovy. Je jich na trhu docela slušný výběr. Já preferuju řadu Loctite, i když jsou trochu dražší. Osvědčilo se mi lepidlo Loctite EA 3450.
Offline
Díky za radu.
Kde v automotive se to používá? Třebas se mi podaří dohledat jak to dělají. Já vím jen o vícevrstvých dnech hrnců. To je asi nejpodobnější aplikace co si vzpomenu.
Pokud poradíš co na to používají za materiály a tavidla v automotive tak se budu mít čeho chytit.
Použití právě bude mechanicky velice náročné a uvidím jestli bude vůbec pájka na to stačit. Nerad bych šel s pevností spoje pod cca 100 - 200 MPa.
Kdyby to nebylo tolik moc zatěžované, tak tam vrtnu šrouby nebo nýty a je to.
Neznám Loctite co by pevnostně a přilnavostí na povrch konkuroval dobré tvrdé pájce.
Jsou to plochy cca 40*60mm a nerez plech 1,5mm na hliník desku cca 12mm.
Ano, počítám že hliník se bude víceméně tavit, nebo dokážu technologii přizpůsobit aby hliníková strana byla tavný spoj, jen na tom nerezu aby to drželo slušně.
Ještě uvažuju třebas o nějaké niklové mezivrstvě nebo tak něco. Ale nikl s hliníkem jsem ještě nikdy spojovat nezkoušel.
Editoval vrb (19-06-2025 19:59:39)
Offline
Typickým heterogenním dílem je tzv. centrální trubka. Z Al slitiny jsou její konce spojené se skeletem karoserie.
Vždy jde o robotizované MIG "svařování" pod Ar. Firmy, které tuto technologii zvládly, si know how docela chrání.
Offline
Kdysi jsem to zkoušel s nerezovým a hliníkovým plechem. Použitá metoda mig. Spoj byl křehký, ale trochu držel. Myslel jsem si tehdy, že spojovat touto metodou tyto dva materiály je slepá ulička. Nyní vidím, že v automotive to dotáhli do zdárného konce. Ty ti ovšem nic neporadí a neprozradí. Proto ti nezbyde než začít experimentovat sám a pak se s námi podělit o výsledky.
Offline
ZDENÁL napsal(a):
Kdysi jsem to zkoušel s nerezovým a hliníkovým plechem. Použitá metoda mig. Spoj byl křehký, ale trochu držel. Myslel jsem si tehdy, že spojovat touto metodou tyto dva materiály je slepá ulička. Nyní vidím, že v automotive to dotáhli do zdárného konce. Ty ti ovšem nic neporadí a neprozradí. Proto ti nezbyde než začít experimentovat sám a pak se s námi podělit o výsledky.
Ono záleží hodně na konstrukci té součásti. Když se ty dva materiály na sebe nalisují s přesahem a pak svaří/spájí, tak pevnost spoje bude jiná, než spoj natupo. Docela rád bych si to vyzkoušel, ale jak píšeš, ti, co umí, neřeknou .
Offline
Bronzová tvrdá pájka drží na hliníku i na nerezi. Pájí se jí třeba nádrže na naftu na nákladáky z pohliníkovaného plechu, snad Alusinu. Třeba by to s ní šlo.
Offline
Jinak téma je už dost staré https://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=3266
Ovšem málokdo bude mít doma svářecí systém CMT.
Offline
vrb napsal(a):
Zdravím, potřebuju spojit nerez s hliníkem ( 7075 ).
Asi jediná použitelná cesta bude to sletovat.
Pokud možno pevný spoj, spíš něco ze světa tvrdého pájení.
Co byste mi doporučili za pájecí materiál a tavidlo?
Máte někdo zkušenost s letováním nerezu ke hliníku?
Nějaké tipy a finty?
Kde tam můžu čekat problémy a na co dávat pozor?
Tak na Youtube je k tomu zajímavé video... https://youtu.be/xQOC2BwiJDU
Offline
Franku, to video je velice inspirativní, jen by bylo zajímavé, vzhledem k velmi nízké teplotě pájení, najít nějaké pevnostní parametry. Z komentáře vyplývá, že se jedná o Sn bázi. Takové pájené spoje mají řadu omezení a je potřeba dobře zhodnotit možnosti takové technologie. Např. v systému AUTOMOTIVE se takový typ spojů kvůli soustavnému dynamickému zatížení použít nedá.
Offline