SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 29-10-2022 13:42:40

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Ahoj, chtěl bych tímto poprosit někoho pracujícího s IDEAL TECNO MIG 234 DUAL PULSE SYNERGY 4X4 (nebo s jinou Dual Pulse Mig "hračkou")  o "nakopnutí" s jakým nastavením si začít hrát se svařováním AlMg3 plechu 5mm, drát AlMg5 1mm (ER5356). Něco jsem si pro začátek našel v různých YouTube videích, ale kdyby někdo měl zkušenost přímo se "hračkou" od Idealu, tak bych byl rád za radu a urychlení. Díky moc

Offline

 

#2 09-11-2022 05:10:06

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Takže kdyby někdo také hledal od jakého nastavení se "odpíchnout", já jsem zatím dospěl k tomuto s výsledky dle obrázků, jde o tu kostičku první zleva

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9240_big_3.jpg

Nastavení S2T (aby fungoval počáteční proud) DPMIG AlMg drát 1mm
Počáteční proud 160A
Předfuk 0.5s
Indukce 05
Velký proud 120A korekce napětí 0
Frekvence 2.0Hz
Duty 50%
Malý proud 80A korekce napětí 0
Doběhový proud 60A korekce napětí 0
Náběh proudu (použítí s tím počátečním proudem) 0.5s
Seběh proudu 0.5s
RBTM 0.5s
Dofuk 0.5s

před tím svařováním hran kostičky sbodováno s nastavením
SPOT DPMIG AlMg drát 1mm
DOT 0.5s
předfuk 0.5s
dofuk 0.5s
proud 160A korekce napětí 0
trekvence 2.0Hz
duty 50%
indukce 05
RBTM 0.5s

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9216_big_2.jpg

Kostička má hranu 5cm a po sbodování byly hrany svařovány vždy dvě někde opačně od sebe a pak cca 10-15min pauza na ochlazení kostičky (asi by stačilo méně), kontroloval jsem infra teploměrem že má plus mínus počáteční teplotu. A samozřejmě neustále si před svarem tu svařovanou část čistit nerez kartáčkem v Dremel mikro brusce, protože každé svařování to zadělá v okolí tou černotou (oxidy magnezia vznikající při reakce magnezia s kyslíkem mimo okolí svaru chráněné argonem - magnezium má nižší bod tání a tedy se i částečně vypařuje při tavení AlMg drátu s relativně vysokými 5% magnezia, svařovaný plech má také v sobě magnezium a to 3%).

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9215_big.jpg

Snad to pomůže i jiným začátečníkům (musíme si holt pomoci nějak sami, když už tedy se tu "staří bardi" jen hádají (buď o pomlouvání polsko čínských hraček vs je to v rukou aneb já to dám jak McGyver i s drátem z autobaterie, případně o teorii za použitím tlumivek a kondenzátorů v letitých old fashion trafo strojích)) :-) :-)

Jinak samozřejmě, když mi někdo z lidí co to zde umí poradí, nebudu se zlobit. Díky

Editoval habaso (18-11-2022 07:41:38)

Offline

 

#3 14-11-2022 06:27:46

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Ještě sem přidám pokusy s hliníkem 2mm tlustým

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9289_1_big.jpg


Nastavení S2T (aby fungoval počáteční proud) DPMIG AlMg drát 1mm
Počáteční proud 100A
Předfuk 0.5s
Indukce 05
Velký proud 80A korekce napětí 0
Frekvence 1.0Hz
Duty 50%
Malý proud 40A korekce napětí 0
Doběhový proud 30A korekce napětí 0
Náběh proudu (použítí s tím počátečním proudem) 0.5s
Seběh proudu 0.5s
RBTM 0.5s
Dofuk 0.5s

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9282_big.jpg
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_img_9291_big.jpg

Editoval habaso (18-11-2022 07:46:44)

Offline

 

#4 14-11-2022 06:30:18

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

A pro pochopení parametrů sem odložím video https://www.youtube.com/watch?v=aPsywFNNtEc

Konečně chápu, jak ukládat nastavení do paměťových pozic a jak jej načítat, to jsem z polského návodu fakt nebyl schopný pochopit (a ne nekupoval jsem to v Polsku) :-)

Offline

 

#5 28-12-2022 19:56:24

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Máš to nejaké divné .
Odmastil si to pred zváraním acetónom?
Máš dostatočne silný prietok argónu?

Offline

 

#6 28-12-2022 19:59:11

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

m.evil napsal(a):

Máš to nejaké divné .

Ke kterému pokusu to píšeš?

Offline

 

#7 28-12-2022 20:28:15

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Celkovo.
Ono to ma byť čisté a lesklé keď skončíš. 
Maximálne tým bielym dymom trochu očmudené
Vyzerá to na malo plynu a neodmastený materiál .
Horák vedieš v pred alebo vzad?
Skús horák viesť do predu a potom jemne cuvnuť v zad a potom znova do predu a tak dookola .

Editoval m.evil (28-12-2022 21:20:47)

Offline

 

#8 29-12-2022 06:12:39

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

m.evil napsal(a):

Celkovo.
Ono to ma byť čisté a lesklé keď skončíš. 
Maximálne tým bielym dymom trochu očmudené
Vyzerá to na malo plynu a neodmastený materiál .
Horák vedieš v pred alebo vzad?
Skús horák viesť do predu a potom jemne cuvnuť v zad a potom znova do predu a tak dookola .

Hořák vedu jak píšeš, sklon používám také správně. Aceton používám, nerezový kartáč také. Čistěním nebo mastnotou to určitě není, dělá se to i na hranách co jsou čerstvě řezané stolní pásovou pilou (na sucho a pás je jen na hliník).

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_chrome_173aztd2l3.jpg

Argonu jsem měl nastaveno stejně, jako pro TIG, zkusím přidat. Další možnost co zmiňuje Miller je nedostatečné napětí a proud pro spray transfer, což si myslím, že by mohl být můj případ, že by mohlo pomoci přidat proud a zrychlit ruce. Jak jsem psal, je to prvních pár pokusů. Ta černota jde omýt i vodou s mýdlem a mám za to, že je to dané i vysokým obsahem magnesia jak v drátu, tak ve svařovaném materiálu. Stejný materiál TIGem mi to nedělá, ale tam jako přidávaný materiál mám ESAB OK TIGROD 4043, což je AlSi5, v MIGu mám drát ER5356, tedy AlMg5.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_chrome_5lrky88hcj.jpg

A jinak jsem teď objednal i drát do MIGu 1mm AlSi5, abych to vyzkoušel, jestli to je tím. O víkendu vyzkouším.

Editoval habaso (29-12-2022 08:17:36)

Offline

 

#9 29-12-2022 09:53:42

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2244

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Včera jsem zkoušel hliník MIGem, o5 po nějaké době. A jelikož stále nejsem spokojenej s výsledkem (ne a ne se to samo zlepšit, a to jsem tomu dal půl roku smile ), tak jsem potom prolejzal internet a padnul jsem na dokument o svařování hliníku. A tam jsem se dočetl, že to černý očouzení (obvykle na začátku sváru) je způsobené tím, že je hořák kolmo k svařovanému materiálu, ne šikmo. Jsem zvědav, jestli to tak je (až budu zase zkoušet, dám si na to pozor).

Offline

 

#10 29-12-2022 12:28:10

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Ideálne by bolo pozvať si nejakého kamaráta ktorý zvara hliník , aby vám to ukázal príp . doladil zváračku .
Ale to asi nebude jednoduché takého človeka zohnať .
Správny sklon a vedenie horáku ma veľký vplyv na výsledný zvar .
A tiež argón aby mal dostatočný prietok .
U nás v práci nikto neriešil prietokomery a nejaké predpísane hodnoty prietoku plynu .
Normálne sa prietok plynu nastavil tak , aby zvary neboli čierné  .

Editoval m.evil (29-12-2022 12:35:41)

Offline

 

#11 29-12-2022 12:56:12

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

m.evil napsal(a):

... nastavil tak , aby zvary neboli čierné  .

Já zkusím ten drát bez hořčíku (co dělá tu černotu) a zkusím zvýšit průtok plynu a dám vědět. právě u tohohle bych uvítal lidi, co poradí, ale jak vidíte odezvu v tomto vlákně, tak jsem zjevně na špatném místě. Ale nevadí, nakonec to nějak dopadne a nakonec tím půjdou i ty tenké plechy. smile

Co používáte v práci za drát?

Offline

 

#12 29-12-2022 13:34:57

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Mali sme dráty:

AL99,5Ti - to je čisty hliník legovaný titanom pre zjemnenie zrna .
ALSi5 - kremíkový
ALMg5 - horčikový .

Ten prvý AL99,5Ti  robí  taký čísty lesklý povrch jak zrkadlo( pri TIG-u ) ale je určený iba na čistý hliník - nie na zliatiny .
ALSi5 - robí matný povrch , je určený pre zváranie zliatin a je najpoužívanejší a najuniverzálnejší .
ALMg 5 - je dosť tvrdý a pevný .Mali sme ho ale nepoužíval sa .Na zváranie zliatin .

V súčastnosti už v tej firme nepracujem .

Editoval m.evil (29-12-2022 14:38:33)

Offline

 

#13 29-12-2022 15:42:53

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

habaso napsal(a):

Já zkusím ten drát bez hořčíku (co dělá tu černotu) a zkusím zvýšit průtok plynu a dám vědět. právě u tohohle bych uvítal lidi, co poradí, ale jak vidíte odezvu v tomto vlákně, tak jsem zjevně na špatném místě. Ale nevadí, nakonec to nějak dopadne a nakonec tím půjdou i ty tenké plechy. smile

Těžko na dálku radit. Já se domnívám, že to mírné zakouření je při MIGu na hliníku v pohodě. Ano, je to velmi ovlivněné chem. složením drátu. Ale s velikou pravděpodobností to nebude nikdy čisté jako u metody TIG. To je dané principem té každé metody.

Offline

 

#14 29-12-2022 15:58:51

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Uvidíme jak vymení drát za ALSi5 .
Raz sa nám v práci stalo , že sme napojili zváračku na argón hadicou ktorá nebola určená na argón.
Bola to nejaká hadica určená pre stlačený vzduch .
Zvary boli čierné a zapórované . 
V hadici bol nejaký bordel asi silikón , neviem .
Vymenil som ju za modrú kyslikovú  a už bolo všetko v poriadku.

Offline

 

#15 29-12-2022 17:22:32

varok
Člen
Místo: Havířov
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 7880

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

A já bych se ze začátku vykakal na nějaký puls a dualpuls a zkusil to nastavit klasicky. Až to trošku rozumně bude svařovat, tak si teprve potom hrát s pulsem. Kolikrát jsem viděl v práci, tedy jen u klasické oceli, že kolik svářečů si neumí ani nastavit pořádně mašinu, ale pořád se serou do pulsu apod.


Omicron GAMA 1900L HF, Omicron GAMASTAR 176L, kukla BOHLER Guardian 62

Offline

 

#16 29-12-2022 19:34:50

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

varok napsal(a):

... na nějaký puls a dualpuls a zkusil to nastavit klasicky

To není cesta, v MIG módu to neumí ten počáteční proud po určený čas (HOT Start). Takže by bylo nutné lokálně předehřívat. Já si to nějak odladím (ono to už teď svařuje dobře, jenom je okolí svaru očouzené), každopádně profi stroj by měl výhodu, že by šlo dát dotaz výrobci, až mě začne štvát laborování, začnu prostě kupovat svářečky od někoho, kdo k tomu umí dělat i podporu.

Frank napsal(a):

Já se domnívám, že to mírné zakouření je při MIGu na hliníku v pohodě.

Mně to také nepřijde mimo tolerovatelné meze, alespoň co jsem viděl na videu z reálných MIG svařování například flatbed pro pickup, rámy obytných nástaveb na offroady či opravy rámů Ferrari. Mám za to, že je to prostě materiálem s vysokým obsahem hořčíku a někdy se tohle svařuje schválně v pozici "nad hlavou", aby zplodiny padaly mimo svařovaný materiál.

Viz například očouzení zde svařování hliníkové plachetnice https://youtu.be/dSJBadGZ2qE?t=143
nebo svařování hliníkového motoráku https://youtu.be/kEOHW5ONOgE?t=2451

Offline

 

#17 29-12-2022 21:48:10

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1290

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Při metodě mig je to očouzené vždy. Důležité je, aby to očouzení šlo lehce odstranit mosazným kartáčkem, případně setřít rukavicí, nebo hadrou. Pokud jsou saze zatavené ve svaru a housenka je porovitá, je to špatným typem přídavného materiálu, nebo vlivem nečistot.

Offline

 

#18 29-12-2022 23:48:29

m.evil
Člen
Registrovaný: 22-10-2007
Příspěvky: 1941

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Nejak tak by to malo vyzerať :

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/174_zvaral.jpg


Tu je o tom video : https://www.youtube.com/watch?v=kCgm3bVDsMw

Rozprava tam aj o tom prietoku plynu , ktorý má byť v rozmedzí 17 -25 l/min

V tom videu ešte hovorí , že horčíkový drát vytvára viac sadzi .

Editoval m.evil (30-12-2022 00:01:05)

Offline

 

#19 30-12-2022 11:11:20

zahajskej
Člen
Registrovaný: 07-01-2015
Příspěvky: 260

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

habaso napsal(a):

..... začnu prostě kupovat svářečky od někoho, kdo k tomu umí dělat i podporu....

Úsměvné. On ti bude výrobce či prodejce určitě vysvětlovat, jak si máš nastavit svářečku na konkrétní práci

Offline

 

#20 30-12-2022 11:42:28

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

zahajskej napsal(a):

On ti bude výrobce či prodejce určitě vysvětlovat, jak si máš nastavit svářečku na konkrétní práci

Prodejce těch levných to leckdy neumí ani sám a k téhle mi například její český prodejce ani neposlal český návod.

Ale ti profi výrobci to naprosto běžně dělají, že umí toto poskytnout jak na dálku jen konzultaci, co je nejlepší pro daný technologický proces ve výrobě, tak klidně in OnSite na objednávku přijede technik, předvede a zaškolí. U Migatronicu máme takto jako firma telefonický kontakt na konkrétní osobu. Kdybych to kupoval ne jen na nějaké hraní a pak se uvidí, ale pro něco produkčního, koupil bych jinde. Tady jsem se ostatně ptal, protože Discovera tu podobné odpovědi díky vlastní zkušenosti uměl dát, toho ale neustálé útoky (že to dělá na kšeft a že zlatá trafa a toto je čínský šmejd) různých zamindrákovaných jedinců z tohoto fóra bohužel vyhnaly.

On ten výrobce totiž má motivaci spokojeného zákazníka, co se bude vracet.

U něj fakt nejde o sdělení typu "ty blbče, neumíš to jako já, tak proč otravuješ". big_smile

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_chrome_s0kaykgc99.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/9713_chrome_nfubnnjqzk.jpg

Editoval habaso (30-12-2022 12:02:42)

Offline

 

#21 30-12-2022 13:21:43

Peho
Člen
Registrovaný: 19-07-2020
Příspěvky: 110

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Habaso  porovnávať so značkou kde ti za cenu tej zváračky dajú tak dva základné horáky, prípadne na ich základný MMA invertor by si musel ešte doplatiť je kus odveci.


Kowax GeniArc 160Evo, Fronius TP 150, Jasic Mig 200, Parkside PPS40 B2, Optrel E684

Offline

 

#22 30-12-2022 13:43:01

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2244

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

habaso napsal(a):

m.evil napsal(a):

... nastavil tak , aby zvary neboli čierné  .

Já zkusím ten drát bez hořčíku (co dělá tu černotu) a zkusím zvýšit průtok plynu a dám vědět. právě u tohohle bych uvítal lidi, co poradí, ale jak vidíte odezvu v tomto vlákně, tak jsem zjevně na špatném místě. Ale nevadí, nakonec to nějak dopadne a nakonec tím půjdou i ty tenké plechy. smile

Co používáte v práci za drát?

Já mám drát AlSi5 bez hořčíku a na začátku tam to černý očouzení je taky. Zkus různej náklon hořáku při zapálení oblouku. Mě se teď do dílny (do tý zimy) nechce smile

Offline

 

#23 30-12-2022 13:46:54

habaso
Člen
Registrovaný: 12-06-2020
Příspěvky: 149

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Peho, já jsem jen nevěřícímu kolegovi ukazoval, že jedna z výhod profi strojů je i diametrálně jiný předprodejní a poprodejní servis. Napsal jsem totiž předtím

Habaso napsal(a):

profi stroj by měl výhodu, že by šlo dát dotaz výrobci, až mě začne štvát laborování, začnu prostě kupovat svářečky od někoho, kdo k tomu umí dělat i podporu.

a on to lehce posměšně zpochybnil.

Já jsem si vybral svářečku za 1/5 ceny a nevadí mi s ní experimentovat a muset si na to přijít sám. Kdybych ale měl platit zaměstnance, co takto musí s každým novým procesem strávit xy hodin/dní hledáním řešení, tak bych kupoval profi stroj a celkově by to vyšlo levněji. Nehledej za tím porovnávání, ani pomlouvání Idealu, ani dožadování se stejné podpory. Ta podpora toho výrobce také něco stojí a je naprosto logické, že v kategorii levných svářeček k nim není k dispozici.

Offline

 

#24 30-12-2022 14:10:51

Peho
Člen
Registrovaný: 19-07-2020
Příspěvky: 110

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

Tak to ano to je bežná prax že pri preberaní stoja dáva predajca nejaké zaškolenie obsluhy, predsa len teraz tie zváračky majú rozne procesy na rôzne aplikácie. Zas keď na doma kúpiš nejakú čínsku ktorá sa predáva celesvetovo pod rôznymi značkami tak sa veľa sa dohľadať na internete.


Kowax GeniArc 160Evo, Fronius TP 150, Jasic Mig 200, Parkside PPS40 B2, Optrel E684

Offline

 

#25 30-12-2022 14:25:08

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Dual puls mig nastaveni pro hlinik 5mm

pafik1605 napsal(a):

Já mám drát AlSi5 bez hořčíku a na začátku tam to černý očouzení je taky. Zkus různej náklon hořáku při zapálení oblouku. Mě se teď do dílny (do tý zimy) nechce smile

To je dané principem MIG svařování. Vezměte v úvahu, že ten el. oblouk musí nejen roztavit přídavný drát, ale musí ho přehřát do takové teploty, aby se dokázal natavit do zákl. mat. Při takovémto procesu prostě dojde i k vypařování legujících prvků, jako Mg, Si atd. a to způsobuje to okouření. Jiná situace je při TIGu, kde prakticky nedochází k vypařování těch legur z tavné lázně. (Do doby, dokud se elektroda nekontaminuje příd. materiálem big_smile Potom je to očouzeno též. big_smile)

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče