SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 23-01-2012 22:17:16

hit.man
Člen
Registrovaný: 23-01-2012
Příspěvky: 9

Bodování aluzinkového plechu a nerezi

V práci máme zakázku na výrobu automatů (skříní) rozměry cca 900x1100x230 mm. Plášť skříně je z  tvz "aluzinkového plechu", je to běžný ocelový plech který má na sobě zinkouvou vrstvu, nevím jestli je to galvanicky, čí žárově nanesené, Každopádně má šedou barvu a běžně se z tohoto plechu dělají třeba pc skříně k počítačům. Na technické vlastnosti a složení plechu bych se musel podívat. Na počátku zakázky jsme řešili, jak budeme skříň svařovat aniž bychom narušili zinkouvou vrstvu. Svařecký technolog navrhl tzv mig pájení. Problém byl v tom, že vnitřní výztuhy byly z nerezového plechu a stávalo se nám, že při rovnání skříně palicí docházelo k prasknutí pájeného spoje a další důvod byl ten, že se pájka při roztřiku strašně chytala na pozinkový plech a hlavním důvodem byla časová náročnost svařování, zákazník měl definovaný velký počet děrových svarů. Svařování máme ruční, žádní roboti a podobné vymoženosti. Dohodli jsme se na tom, že budeme elozinkový plášt s nerezovými výztuhami bodově svařovat na bodovce. Museli jsme nastavit poměrně velký přítlak elektrod, velký proud i čas, aby docházelo ke spálení zinkové vrstvy a spojení aluzinkového materiálu s nerezí. Před započetím bodování provedeme zkoušku spojením testovacích plechů, kde provedeme jeden bod a krutem oddělíme plechy od sebe a vizuelně hodnotíme provedený spoj zda materiály jsou v sobě spojeny. Ve firmě nemáme možnost provádět mechanické pevnostní zkoušky. Pracovnici musí neustále hlídat čistotu elektrody a brousit ji a udržovat je v oblém tvaru. Při bodování dochází ke zploštování elektrod a zanesením elektrod mosazí. Body jsou pak nevhodně zbodovány a stávalo se, že při rovnání skříně opět docházelo k utržení, oddělení nerezi od aluzinkového plechu.

Při bodování skříně dáváme na levou a pravou stranu asi 22 bodů na každou stranu a na horní stranu asi 9 bodů na přední vyztuhu a zadní asi 10 bodů. Dříve a dle dokumentace zákazníka bylo na levé a pravé vyztuze 30 bodů (děrových svarů dříve) na každé zvlášť a na horní přední cca 15 a i na horní zadní 15 bodů. Počty bodů jsme byly nuceni snížit z toho důvodu, že docházelo k vyboulení zad skříně. Na zádech skříně nejsou žádné vyztuhy které by tak velkou plochu 900x1100 mm nějakým způsobem vyztužilo a mají tam definovanou rovinnost do 3 mm. Záda jsme opravovali nahřátím metodou TIG bez přídavného materiálu. Prováděli jsme svary nebo spíš nahřívaly materiál 50 mm svary vodorovně v ose zad asi 7 - 8 svarů. Po provedení jednoho svaru ihned chladíme vodou. Dojde vždy k mírnému stažení plechu. Při aplikaci takového množství svarů docházelo k propadání a vyboulování materiálu kdy to bylo vidět i po finálním laku a zákazník to neakceptoval. Museli jsne snížit počet bodů a vyboulení zad už nebylo tak veliké a k opravě zad stačili cca 3 svary a záda jsou pak již v toleranci.

Ještě chci doplnit to, že po zbodování plechů se ve skřini klasicky metodou Mig přechodovým drátem dovařují svary kvůli pevnosti a tuhosti skříně a po bodování jsou na materiálu v místech bodů vyrazné otisky, které flexou musíme brousit, protože tmelením to nelze schovat a na finálním laku to jde vidět. Takže 20% zinkové vrstvy je pryč. Ale to mě netrápí.

Proč sem tento příspěvěk píši? Psal jsem zde tuto historii, abych se mohl zeptat na tyto otázky.

1. Jde zabodovat aluzinkový plášť a s nerezovými vyztuhami tak, aby nedošlo vyboulování zad? Plášť je po bodování docela dost zahřátý (ruku v místech bodování neudržím) a dle mého názoru dochází k natahování materiálu a tím vyboulením směrem ven. Nikdo v naší firmě není schopen tento problém vyřešit). oprava zad nást stojí nemalé peníze.

2. při opravě metodou TIG dochází k odpařování zinkové vrstvy a to ve formě takových bílých štětinek. Odsávání vše nezachytí a člověk to i kolikrát vdechne. Jak moc je toto bílé nebezpečné pro život?

3. Je z hlediska pevnostního pevnější děrový svar vyvaření MIG nebo bodový svar? Můžu napsat později průměr děrového svaru a průměr elektrod.

Dále mohu dodat i fotky pokud se mi zde ozve nějaký odborník :-)

Offline

 

#2 24-01-2012 12:14:50

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2503

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Aluzinek je plech žárově pokovený slitinou asi 55 % hliníku, 43 % zinku a 1,6 procenty křemíku. Síla vrstvy by měla být okolo 100 mikronů.

Co se týká dýchání zplodin, zinek je těžký kov, proti ostatním těžkým kovům je méně toxický, ale pořád toxický je. Ve škole kdysi jsem s oxidy těžkých kovů včetně zinku  dělal, projevem intoxikace byla kovová hořká chuť v ústech a při delší práci potom následně příznaky něčeho jako chřipky. Viděl bych to tedy při práci na pití třeba mlíka, bílkoviny by měly ty ionty zinku částečně neutralizovat a potom preventivně na neoslabování organismu. Čili neponocovat, nepařit,  pít čaj s medem a citrńem , ovoce s vitamínem C, možná nějaké vitamínové doplňky. Při dlouhodobé práci tady s tím bych se zajímal o kvalitu odsávání na pracovišti, jestli nejsou překračován maximální hygienické koncentrace.
Oxidy hliníku a křemíku potom při dlouhodobé expozici snižují kapacitu plic takzvanou silikózou, to ale zřejmě při skutečně masívní a dlouhodobé expozici.

Skříně k PC počítačům, aspoň ty běžné levné se jinak dělají z galvanicky pozinkovaného plechu nebo z plechu opatřeného nějakou elektroforézní barvou. Tuším se povlakem opatřují už jako hotové sbodované či svařené. Do kancelářského prostředí to stačí a je to levnější. Aluzinek je spíš do venkovního nebo vlhčího průmyslového prostředí....u počítačů tak možná na notebooky a podobné přenositelné "booky"....


Nejsemc si jistý, jestli ta technologie výroby skříní není špatně navržená. Jestli by nebylo podstatně lepší ty skříně udělat z černého plechu nebo udělat aspoň částečně a potom je dát žárově pokovit aluzinkem a případně dokončit detaily. Z hlediska koroze by to bylo podstatně lepší řešení.

Editoval Radim (24-01-2012 12:18:27)

Offline

 

#3 24-01-2012 14:41:48

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 797

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Ve vašem dlouhém popisu trochu chybí síla svařovaného/bodovaného/ plechu. Obecně mohu pouze dodat že by se pozinkovaný plech měl bodovat v pulzním režimu. Dále je nutné znát průměr bodu a v neposlední řadě i typ bodovky .

Offline

 

#4 24-01-2012 19:16:12

hit.man
Člen
Registrovaný: 23-01-2012
Příspěvky: 9

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Pánové mockrát děkuji za ohlasy. Všechny požadované paramterty během zítřka doplním, jak tloušťky materiálu, tak i materiálový list "aluzinkového plechu". Když vidím jaké má aluzinkový plech složení tak si nejsem jistý zda opravdu máme aluzinkový plech, ale všichni tomu tak říkají v práci. Dále doplním průměr bodů a typ bodovky. Změřím i tloušťku zinkové vrstvy.

Příznaky intoxikace jsem na sobě nepozoroval. Přicházím stím při svařování do kontaktu velice málo, hlavně při "opravě zad". Svařeči mají odsávání mají dostatečné a ptal jsem se jich jestli měl někdo nějaké příznaky chřípky či zimnice a nikdo nic. Problém nastává při opravě zad, kdy jde odpařovaný zinek velice těžko odsávat. Kolikrát je tam průvan a ty bílé provázky poletují snad všude a to mi vadí, protože u toho stojím. Ty bílé provázky, které se průvanem rozdělují na miniaturní častečky které se chytají na montérky. Bojím se toho abych si tento odpad nenatahl domů v oblečení. Jinak stím moc do kontaktu nepřicházím, jen kontroluji skříně po svaření a mám jen "špinavé ruce a montérky".

Změna technologie je již velice obtížná a svařovat skříně z černého plechu už nelze, jsme asi v polovině projektu. Navíc žárově je pokovit po svaření by se nám asi prodražilo, jen tak odhaduji nejsem technolog a neznám ceny galvanoven. Zákazník viděl jak skříně brousíme a nic nám na to neříkal, sami jsme to sním probírali a řekl nám že stačí když to dobře nalakujeme tak to bude ok. Navíc pochybuju, že ty automaty vydrží víc jak 5 let užívání, když vidím jak se k automatům chováme u nás v ČR. To že po svaření tam v místech svarů není zinek mě vůbec netrápí.

Spíš mi vadí problém že musíme opravovat záda a při něm odpařující se zinek.

Editoval hit.man (24-01-2012 20:44:26)

Offline

 

#5 25-01-2012 11:51:39

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2503

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Nejsem na to odborník, nicméně si myslím, že v případě zinku by byl problém jen nějaká masívní dlouhodobá expozice, reálně asi jen skrz dýchání prachu oxidu zinečnatého. Přes kůži by se toho mělo dostávat jen nepatrně a přes potraviny, to při trošce rozumu nepadá v úvahu. Zinek v tom zas tak kritický nebude, ostatně hlavně kvůli toxicitě se plechy přestaly kadmiovat kadmiem nebo chránit žárovým pokovením v olovu, zůstal jen ten  zinek jakožto nejméně toxický. A zinku se používá hromadně a většina zinku použita na žárové pokovení jako ochranu před korozi všelijakých zábradlí, střech a podobně běžně končí rozpuštěním a rozptýlením toho zinku v prostředí. Na každý metr čtvereční žárového pokovení by to mělo být cca  100 - 200 gramů zinku Takže hlavně města musí být kontaminována zinkem docela dost a zatím nikdo to nepovažuje za problém.
Co se týká montérek, bude to pouze problém špinavých montérek. Nakonec všechny ty škodliviny z špinavých montérek skončí v pračce a potom v kanalizaci a nakonec v čistírenských kalech. Zinek, potom chrom a nikl z nerezu, další případné kovy z legování, všelijaké nerozložitelné mastnoty, oleje a další věci z práce.....

Co se týká odpařeného zinku po svařování, třeba by se hodil sprej či barva se zinkem, běžně se používá jako náhradní antikorozní ochrana v takových případech.

Offline

 

#6 10-06-2012 13:16:17

hit.man
Člen
Registrovaný: 23-01-2012
Příspěvky: 9

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Jen chci zde dodat technické informace. Sice pozdě, ale lepší než nidky i když už máme práci skoro za sebou. Skříň bodově svařujeme z plechu pozink tloušťka 2 mm, síla zinkové vrstvy 7 -10 um s nerezovým plechem o tloušťce 2 mm. Dveře, které přijdou na skříň z plechu pozink o tlouštce 3 mm a nerezy o tlouštce 4 mm. Typ bodovky sem nezjistil, ale průměr bodů je něco kolem 5 mm. Se zády na skříni máme problémy stále, ale už ne takové jako na začátku. Byly tam asi dva vlivy. Body jsme ponížili na polovičku a hlavně "kvalitnější" materiál. Teď aktuálně nám stačí tigem rozvařit na zádech svarem o délce cca 60 mm vodorovně a záda jsou ještě rovnější než zákazník požaduje. Máme ted aktuálně dělat podobný typ skříně opět plášt z elozinku. Sem zvědavý jak to bude zase vypadat a jaké nové problémy mě čekají, ale každopádně moc děkuji za rady.

Offline

 

#7 10-06-2012 16:30:13

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 797

Re: Bodování aluzinkového plechu a nerezi

Tak to je práce pro  opravdu silnou bodovku , odhaduji výkon kolem 50 KVA. Aby záda zůstala rovná musíte vyzkoušet, jak postupně bodovat - ne body jeden za druhým , ale na různo a tím eliminovat deformace.Chce to trochu zkušenosti a ty už zřejmě máte, tak at se dílo daří.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2017


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS