SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 26-05-2023 09:41:55

HorSt25
Člen
Registrovaný: 25-05-2023
Příspěvky: 4

NOK svaření navařovací matice

Dobrý den, chtěl bych se zeptat zdali je možné specifikovat vadu svaru dle obrázku v příloze. Svar pod maticí mi připadá z jedné strany "přehřátý, ale příčinu nedokážu posoudit. Tloušťka Fe materiálu 3,5mm, matice M6 (nejbližší závity u svaru zmodraly). Předem děkuji za odpovědi.

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/11027_artikl.png

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/11027_nok_svar_bodovaci_matice_1.png

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/11027_nok_svar_bodovaci_matice_3.png

Offline

 

#2 26-05-2023 09:56:05

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1550

Re: NOK svaření navařovací matice

Přítlačné elektrody nejsou kolmo k bodovanému dílci.

Offline

 

#3 26-05-2023 10:03:11

HorSt25
Člen
Registrovaný: 25-05-2023
Příspěvky: 4

Re: NOK svaření navařovací matice

Pane Zdenál děkuji za info o elektrodách. Co se týče zmodralých závitů a jejich neprůchodnosti (šroub neprojde skrz bodovací matici M6) co by mohlo být příčinou? Děkuji.

Offline

 

#4 26-05-2023 10:40:04

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1550

Re: NOK svaření navařovací matice

Deformace způsobené dlouhým časem, velkým výkonem nebo mocným tlakem. Musíte bodovku vyladit tak, aby matice držela, ale nežhavila se celá. Matice se zdeformovaným závitem protáhněte závitníkem.

Offline

 

#5 26-05-2023 10:41:51

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1550

Re: NOK svaření navařovací matice

V neposlední řadě je nutné aby bodované místo bylo kovově čisté.

Offline

 

#6 26-05-2023 10:56:31

HorSt25
Člen
Registrovaný: 25-05-2023
Příspěvky: 4

Re: NOK svaření navařovací matice

Pane Zdenál díky za doplňující info. Ještě bych se Vás optal jestli drobné otřepy po krajích otvoru po pálení laserem by nemohly být překážkou OK bodování. Bodují se kontaktní výstupky na maticích (jejich výška je 0,4mm pro M6) by de facto měly být nad případným otřepem po pálení. Nejsem si jist jak hodně kontaktní výstupek ubyde po nabodování. V našem případě nejbližší závity zmodraly, což o něčem negativním svědčí.

Offline

 

#7 26-05-2023 11:20:32

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1550

Re: NOK svaření navařovací matice

Otřepy by tam být neměly. matice drží právě za ty výstupky, ideálně se tyto roztečou celé a matice dosedne na plech.

Offline

 

#8 26-05-2023 12:42:17

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4491

Re: NOK svaření navařovací matice

Ještě,  pokud závity matice zmodraly, tak  tam  vznikly okuje o  tloušťce až vyšších  desítek  mikronů,  které  zmenšily rozměr závitu. Okuje jsou  tvrdé,  nestĺačitelné  a mohou  na tom  kovu  dost  silně držet.  Pokud se tam šroub  šroubuje najednou,  ne po  kouscích opatrně našroubovává  a zase povoluje,  aby se závity vzájemně postupně  otlačily a odrolené  okuje vypadly, může se šroub v matici  kousnout.
Řekl  bych,  že pokud nejde při  přivaření  omezit ohřev matice a vznik  okují, a šroubuje se ve výkonové  normě rychle třeba nějakým  elektrickým  šroubovákem, bude v technologických  postupech běžně předepsáno  to protáhnutí  závitu  matice závitníkem.

Editoval Radim (26-05-2023 12:48:18)

Online

 

#9 26-05-2023 14:02:49

HorSt25
Člen
Registrovaný: 25-05-2023
Příspěvky: 4

Re: NOK svaření navařovací matice

Já děkuji za oba příspěvky. Proměřil jsem otřepy na vypálených dílech a naměřil jsem jejich tloušťku od 0,05 do 0,1mm což by při výstupku 0,4mm na matici stále by nemělo mít rozhodující vliv. Obzvláště, když začínají modrat závity uvnitř matice, tak otřepy už musí být "rozteklé". Je pravdou, že některé závity jsou částečně "zokujeny" a do některých se šroub už rukou nenašroubuje. Protahování závitníkem je řešení dnešní opravy, ale jedná se o technologickou operace navíc. Proto bych se chtěl budoucna zaměřit na lepší nastavení bodovky. Pěkný víkend.

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče