SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#276 23-04-2023 21:50:13

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 1525

Re: Svařování litiny

Konečně někdo na svářecím foru navrhl prasklinu zavařit. Kupte si tři elektrody nikelitky a po očištění a vybroušení praskliny to zavařte krátkými svary. Pokud to na poprvé bude moc porezní, vlivem znečištění olejem postup ještě jednou zopakujte. Na blouznění předchozích přispěvovatelů, mimo seniora, zapomente.

Offline

 

#277 23-04-2023 22:36:40

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Svařování litiny

ZDENÁL napsal(a):

Konečně někdo na svářecím foru navrhl prasklinu zavařit. Kupte si tři elektrody nikelitky a po očištění a vybroušení praskliny to zavařte krátkými svary. Pokud to na poprvé bude moc porezní, vlivem znečištění olejem postup ještě jednou zopakujte. Na blouznění předchozích přispěvovatelů, mimo seniora, zapomente.

A četl jste vůbec že tazatel uvedl že se svařováním nemá zkušenosti?


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#278 24-04-2023 06:41:54

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4478

Re: Svařování litiny

Stejně je dost  pravděpodobné,  že to  nakonec bude muset  někomu  dát svařit nebo  spájet tou  mosazí či  jinou  tvrdou  pájkou.

Offline

 

#279 24-04-2023 20:30:17

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4086

Re: Svařování litiny

Sváření elektrodou zde je opravdu velmi vošajtlich . Nešel bych do toho . Ta zátka vypadá realističtěji a na prvou fertig .

Offline

 

#280 25-04-2023 00:43:48

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

Já tedy jako svářeč profík se značnými zkušenostmi i na litině pochopitelně souhlasím, že se to dá zavařit způsoby uvedenými výše, které jsou ověřené a pevnostně OK. Jen bych viděl problém v tom, že je tam nutná 100% těsnost sváru proti prolínání oleje. To může být na zaolejované litině docela problém. Berte to jako upozornění.

Offline

 

#281 25-04-2023 07:39:41

mupavel
Člen
Registrovaný: 18-01-2015
Příspěvky: 8

Re: Svařování litiny

Chlapi moc děkuji!!!!
Vše si beru k srdci!
Ale opravdu si na to netroufám!
Zavařil jsem v životě pouze pár jeklů a plocháčů. Sic mám pouze invertor i starou střídavinu.
opravdu bych to někomu svěřil.....
Prasklina je vidět pouze okolo toho výčnělku se závitem, nezdá se, že to vede paprskovitě někam pryč!
Jinak jsem objednal tu BELZONU....
ještě je čas na svár, než to dám to tepla a zalepím.

Offline

 

#282 26-04-2023 17:05:00

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 2405
Web

Re: Svařování litiny

to poznáte jak do předpokládaného začátku praskliny hrábnete mikrobruskou-to budete muset tak jak tak.Škoda že jste až na druhém konci republiky....No tak chlapi kladeňáci, nebo už ve vašich končinách svářeči vymřeli?.....


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;EWM pico 160
SV 18R(1000)
Speedglass9100X,Lincoln Viking 3350 4C

Offline

 

#283 26-04-2023 21:55:22

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 4086

Re: Svařování litiny

Za pár let nebude nikdo , kdo umí litinu . Ono také nebude proč ....

Offline

 

#284 09-07-2023 10:42:06

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

Na toto videu maník poměrně slušně vysvětluje problematiku sváření litiny.
https://www.youtube.com/watch?v=iyAykUm … mp;index=8


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#285 09-07-2023 11:40:02

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2726

Re: Svařování litiny

Nekoukal jsem na celý (tím pádem ani neslyšel), ale zaslechl jsem silikonovej bronz. Takže ne svařování ale letovnání. A netuším, proč  používá střídavej proud. Kvůli nějakému pseudočištění?

Offline

 

#286 09-07-2023 13:21:48

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

On používá hliníkový bronz. Ten při DC se tak "neleje" a vlivem oxydů nevytvoří tak hladký povrch. Já jsem to sem dal, spíš kvůli popisu problematiky sváření litiny a popsání důvodu, proč to pájí CuAl8. Ale Tgem to jde i oklepanou nikelitkou, nebo monelovým kovem.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#287 09-07-2023 21:57:58

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

Famater napsal(a):

On používá hliníkový bronz. Ten při DC se tak "neleje" a vlivem oxydů nevytvoří tak hladký povrch. Já jsem to sem dal, spíš kvůli popisu problematiky sváření litiny a popsání důvodu, proč to pájí CuAl8. Ale Tgem to jde i oklepanou nikelitkou, nebo monelovým kovem.

O tom zde píšu už nejméně 12 let a mám s tímto způsobem velmi dobré zkušenosti. Ano na litině to je nejlepší způsob, zejména pokud je nutné vytvořit těsný spoj(bez mikroprasklin) použít Al bronze CuAl8 (ERCuAl-A2 Alum. Bronze A2) Střídavý proud je lepší použít kvůli čištění Al oxidů na povrcho tavné lázně. Stejně jako u hliníku, pouze nastavuji menší stupeň čištění, než u Al. Jde to ale dobře i DC a minus na hořáku. Jen se obtížněji ovládá lázeň a po dokončení není spoj jako zlatý. big_smile

Offline

 

#288 10-07-2023 09:53:05

pafik1605
Člen
Místo: matička stověžatá
Registrovaný: 04-03-2013
Příspěvky: 2726

Re: Svařování litiny

Aha, takže jsem slyšel hliníkovej bronz, ale než jsem dokoukal část, tak jsem to zapomněl, udržel jsem jen ten bronz smile.
Pak dává logiku i to AC, čistí se ta hliníková část ....

Offline

 

#289 10-07-2023 10:04:36

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

Když DC tak raději větší hubici a drát důsledně držet v ochranném plynu.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#290 10-07-2023 12:15:42

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

pafik1605 napsal(a):

Aha, takže jsem slyšel hliníkovej bronz, ale než jsem dokoukal část, tak jsem to zapomněl, udržel jsem jen ten bronz smile.
Pak dává logiku i to AC, čistí se ta hliníková část ....

Tak, tak. Ona litina jde  i tím Silikon bronzem a DC minus docela fajn. Pochopitelně s menší pevností spoje. Ale to mnohdy postačí a navíc elasticita takového spoje zaručí jeho těsnost. (většinou nedochází během chladnutí k miro-prasklinám, jako třeba u použití Ni příd. drátu). Tím Al bronzem jde velmi dobře i mnoho exotických spojů jako nerez/litina, nerez/měď ap. Když jsem kdysi působil ve Svářecí škole, tam jsem měl velmi mnoho času a možností vyzkoušet svařovat, nebo pájet mnoho exotických materiálů... Škoda, že tehdy nebyla běžně dostupná video technika pořídit ukázky... big_smile

Famater: Ano při použití Al bronzu na litině a DC je vhodnější větší hubice a lepší ochrana tavné lázně. smile Každopádně po AC je ten spoj jako zlatý. big_smile

Offline

 

#291 10-07-2023 12:31:33

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

Vidím, Franku, že jsi na příjmu. Drát Al bronz CuMn13Al8Ni2. Setkal jsi se s ním?  Má mít tvrdost 260HB. Na litinu asi ne, ale na pájení ocel. plechů a tenkostěnných trubek.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#292 10-07-2023 13:10:37

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

Famater napsal(a):

Vidím, Franku, že jsi na příjmu. Drát Al bronz CuMn13Al8Ni2. Setkal jsi se s ním?  Má mít tvrdost 260HB. Na litinu asi ne, ale na pájení ocel. plechů a tenkostěnných trubek.

Přiznám se, že neznám wire CuMn13Al8Ni2, možná existuje, ale nesetkal jsem se s ním, ani nevím, zda je zde k sehnání... Učiním dotaz zde v místním Welding store. big_smile Prodává se zde LNM CuAl8Ni2 s pevností v tahu 530N/mm2 určený pro svařování tenkostěnných ocelových rámů ap. Ale tam je udána tvrdost jen 140HB.
https://www.lincolnelectric.com/assets/ … i2-eng.pdf

Editoval Frank (10-07-2023 13:17:19)

Offline

 

#293 10-07-2023 14:25:22

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

On existuje, koupil jsem ho, průměr 2mm. Použití (operativně) je ještě náročnější než CuAl8.  Dc (-) nejde vůbec, musí se jen AC. Mě šlo o nějaké informace, kde se to skutečně používá. Já předpokládám na pájení tenkých trubek a plechů. Na litinu si myslím, že to bude moc tvrdé. Pokud něco zjistíš, dej to sem. Až s tím udělám nějaké zkušenosti zvěřejním je. Děkuji.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#294 11-07-2023 12:40:15

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

Famater napsal(a):

On existuje, koupil jsem ho, průměr 2mm. Použití (operativně) je ještě náročnější než CuAl8.  Dc (-) nejde vůbec, musí se jen AC. Mě šlo o nějaké informace, kde se to skutečně používá. Já předpokládám na pájení tenkých trubek a plechů. Na litinu si myslím, že to bude moc tvrdé. Pokud něco zjistíš, dej to sem. Až s tím udělám nějaké zkušenosti zvěřejním je. Děkuji.

Tak jsem navštívil místní prodejnu s potřebami pro svařování (mám ji tady kousek od baráku) a ten drát CuMn13Al8Ni2 po celý Americe není k sehnání. Koukali jsme do počítače s majitelem prodejny a nic. Jedině ten  CuAl8Ni2 na cívkách pro MIG v průměrech 1mm - 2mm.
Zajímala by mne prodejna, kde jsi ten CuMn13Al8Ni2 koupil a zda to byly dráty pro TIG? smile

https://certilas.com/en/product/cual8ni2

Offline

 

#295 11-07-2023 13:26:49

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 4817

Re: Svařování litiny

Koupil jsem to tady:
https://www.wirpo.cz/eshop/drat-tig-albro-mns-cumn14al7

ten CuAl8Ni2 je vlastne CuAl8-A2.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#296 11-07-2023 14:45:06

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2439
Web

Re: Svařování litiny

Famater napsal(a):

Koupil jsem to tady:
https://www.wirpo.cz/eshop/drat-tig-albro-mns-cumn14al7

ten CuAl8Ni2 je vlastne CuAl8-A2.

Aha, tak tady v USA se mi to na žádném prohlížeči neotevře, jen se objeví Hmmm… can't reach this page. big_smile Děkuji za snahu. big_smile

Offline

 

#297 18-12-2023 16:55:41

Zdeny0
Člen
Registrovaný: 29-11-2019
Příspěvky: 22

Re: Svařování litiny

Nevyvařoval někdo rozvrtaný stůl u vrtačky apod.?. Koupil jsem malou frézku a je tam
pár otvorů a drážka. Je to šedá litina ?. Posledně jsem vyvářel tigem rozřezanou pilu Bomarku, tam kde dojíždí pilový pás .Použil jsem obyč. bazickou Böhler 7018, ale je znát po vybroušení jiná barva materiálu.

Offline

 

#298 19-12-2023 19:57:03

Jaryn
Člen
Registrovaný: 24-03-2011
Příspěvky: 378

Re: Svařování litiny

A to má vliv na funkci že je barva jiná?

Offline

 

#299 20-12-2023 17:18:04

Zdeny0
Člen
Registrovaný: 29-11-2019
Příspěvky: 22

Re: Svařování litiny

Na funkci to vliv nemá, ale vzhled je vzhled. Už jsem dnes
koupil od Esab  nikelitky.  Tak je otluču, ale ta cena za 1 ks.
Mohl jsem koupit eldy i od Böhler, ale ty byly snad ze zlata. (-:

Offline

 

#300 20-12-2023 18:14:15

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1155

Re: Svařování litiny

Jaká je cena zlata?
Ceníková cena, pokud nemáte u vašeho prodejce žádnou slevu, je pro UTP 86 FN pr. 2,5 2483,- Kč/kg, tj. ca. 44,- Kč/ks.
A to se bavíme o špičkové bimetalové elektrodě.

Zdeny0 napsal(a):

Na funkci to vliv nemá, ale vzhled je vzhled. Už jsem dnes
koupil od Esab  nikelitky.  Tak je otluču, ale ta cena za 1 ks.
Mohl jsem koupit eldy i od Böhler, ale ty byly snad ze zlata. (-:

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2024


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče