SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 31-08-2020 09:56:36

fedesign
Člen
Registrovaný: 15-07-2019
Příspěvky: 8

Zakalení oceli třídy 11

Dobrý den.
Potřeboval bych nějak povrchově zušlechtit ocel třídy 11.
Jednalo by se o oceli 11373 (S 235) a 11523 (S 355).
Podle toho, co jsem vyčetl, tak oceli určené k zušlechťování jsou až od třídy 12 a s minimálním obsahem uhlíku 0,2 %.
Ocel třídy 11, kterou mám k dispozici má dle atestu obsah uhlíku v rozmezí 0,12 % (u slabších plechů - např. 4 mm) po 0,18 % (např. u 10 mm plechu - o ten mi jde primárně).

Dotazy tedy zní: je možné 10 mm plech třídy 11 s obsahem uhlíku 0,17 % nějak zakalit? Nebo je možné např. cementování pro zvýšení % uhlíku a poté zakalení?

Vše by probíhalo v osvědčené kalírně v profesionálních podmínkách - žádné domácí pokusy s ohřátím a chlazením ve vodě nepřichází v úvahu.
Poptám se i v té kalírně, ale cestu tam mám až za 14 dní a nechci být za úplného blbce.
Prosím jen o fundované odpovědi k tématu - žádné hokus pokusy z domu mě nezajímají.
Děkuji.

Offline

 

#2 31-08-2020 11:21:54

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3784

Re: Zakalení oceli třídy 11

V odborné literatuře i na internetu (např http://www.tumlikovo.cz/neuslechtile-uh … pracovani/) lze získat mnoho informací k dané problematice. Bohužel, oba uváděné dobře svařitelné materiály nepatří do těch, které by šly třeba po cementaci zakalit. Jsou firmy, které nabízejí i na daných materiálech nitridaci, ale prakticky záleží i na tavbě příslušného materiálu, protože některé zbytkové nečistoty nitridaci podporují (Al, Cr, Mo, V), jiné zase přímo znemožňují.
Oceli jsou svařitelné do max. obsahu C 0,22 %. Oceli jsou aspoň mírně kalitelné právě od 0,22 % C. Na množství C nejvíce záleží dosažitelná hloubka prokalení, viz diagramy IRA a ARA jednotlivých materiálů.

Offline

 

#3 31-08-2020 13:25:12

jean
Člen
Registrovaný: 27-06-2010
Příspěvky: 289

Re: Zakalení oceli třídy 11

11373 po cementovaní ide zakaliť asi na 34 HRC, ale je to nerovnomerné, niekde je viac, niekde menej.

Offline

 

#4 01-09-2020 18:57:52

Carls
Člen
Registrovaný: 16-03-2019
Příspěvky: 302

Re: Zakalení oceli třídy 11

Jediný zpusob co vím bylo ohřátí a máčení v krevní soli  Ale o nějaké kvalitě se nedá mluvit
K čemu má daná ocel sloužit  Nevyplatilo by se zainvestovat a koupit pořádnou ocel třídy 14 220 určenou k cementování a kalení  Nebo 12050 určenou přímo ke kalení?  dosáhl by jste požadovaného výsledku a hlavně kvality zušlechtění

Offline

 

#5 01-09-2020 19:54:15

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1984
Web

Re: Zakalení oceli třídy 11

No z "houna" bič neupleteš,když upleteš,nezapráskáš,když zapráskáš zasviníš se


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#6 01-09-2020 22:31:39

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 3690
Web

Re: Zakalení oceli třídy 11

fedesign napsal(a):

fundované odpovědi

cementace se používá u nekalitelných ocelí aby bylo možné zakalit povrch, pokud je vhodné aby jádro výrobku zůstalo měkké (houževnaté).
Proces trvá relativně dlouho cca 0,1mm několik hodin za vysoké teploty. Výrobek se musí vejít do nějaké pece.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.
Plasmy. Přímočaré pily ocasky. Ruční orbitální pila (za studena). Utahováky. Sbíjecí kladiva. Plošiny. Jeřáby.
Vaření obalenou elektrodou (Lorch)
Práce ve vysokých výškách a v hlubokých hloubkách. Práce v jedovatých a výbušných atmosférách. Nic levného.

Offline

 

#7 02-09-2020 11:40:39

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1984
Web

Re: Zakalení oceli třídy 11

Z hlediska praktického není lepší na plánovaný výrobek koupit ocel která se opravdu zušlechtit dá(jedno jestli přímo nebo po cementaci),než investovat čas a prostředky do něčeho s bůhvíjakým výsledkem?Jako zmetek pak odepíšete materiál,výrobu,operace u smluvního partnera(kalírna)dokončovací práce,mzdové náklady....


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#8 23-09-2020 00:34:50

bn
Člen
Registrovaný: 07-05-2010
Příspěvky: 52

Re: Zakalení oceli třídy 11

postupy cementace ocelí najdeš třeba v Černochovi, tedy pro získání základní informace. Jinak cementaci a povrchové kalení nízkouhlíkových ocelí běžně používali ve středověku pro docela náročné aplikace- čepele mečů, zbroje. Jinak počítej s tím, že martenzitická vrstva nabyde po zakalení na objemu a může dojít k deformacím.

Offline

 

#9 23-09-2020 01:16:26

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 866

Re: Zakalení oceli třídy 11

Nejjedušší bude návar tvrdokovu


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

#10 23-09-2020 07:32:02

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2358

Re: Zakalení oceli třídy 11

Ne je to blbost(da se (tohle neni ocel vhodna k cementaci na to je 14220 nebo 12020 a pod) proc nepouzijes rovnou kalitelny material a ne vymyslet kraviny?
V profi kalirne bych te  s tim poslal k šípku.

Editoval Honza007 (23-09-2020 07:53:33)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#11 23-09-2020 08:03:11

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 3314

Re: Zakalení oceli třídy 11

Já nechápu důvod dotazu. Když by kalení probíhalo v profesionální kalírně, tak bych s nimi možnost konsultoval. Tam řeknou co budou schopni a ochotni provést.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#12 23-09-2020 10:30:43

fedesign
Člen
Registrovaný: 15-07-2019
Příspěvky: 8

Re: Zakalení oceli třídy 11

Zdravím.
Prosím ty, kteří nepochopily můj dotaz, aby se zdrželi zbytečných odpovědí typu "proč to není z jiného materiálu, atd."
Celá záležitost je velmi složitým celkem svařenců i volných dílů a zadání odběratele bylo jednoznačné. Bohužel během výroby si odběratel vzpomněl, že by některé díly potřeboval alespoň částečně (povrchově) zakalit.
Jelikož se jedná o velice solidního a férového člověka, snažím se mu vyjít v maximální možné míře vstříc. Výroba již probíhala, takže vyrábět nové díly z jiné třídy oceli by bylo velice nerentabilní a hlavně co potom s již rozjetou výrobou?
Byla to chyba zadavatele, ale pokud bude jen teoretická možnost alespoň část zachránit, tak mu v tom vyjdu vstříc.
Při poslední schůzce jsem mu nastínil možnost cementace (pro zvýšení obsahu uhlíku) a následného zakalení, ale bez záruky - a on s tím souhlasil.
To by bylo tak asi vše.
Děkuji všem, co se vyjádřili k jasně položenému dotazu a nezatracuji ty, kteří odpovídají mimo téma a mimo odpovědi spíše kladou další otázky.
Jsem realista o očekávám, že na otázku dostanu odpověď a ne spoustu dalších otázek.
Sleduji tohle fórum a když vím, odpovím - když ne, nechám to být a ani nepřispívám, protože je to dle mého názoru zbytečné a některé debaty se pak zvrhávají v nesmyslná témata.
Děkuji.

Offline

 

#13 23-09-2020 11:58:15

bn
Člen
Registrovaný: 07-05-2010
Příspěvky: 52

Re: Zakalení oceli třídy 11

připlátování desek z pevnějšího materiálu na exponovaná místa (hardox atd) by situaci nevyřešilo?

Offline

 

#14 23-09-2020 13:17:40

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2358

Re: Zakalení oceli třídy 11

Nejde ani tak o nepochopení jako spíš o nespravně respektivě nedostatečně formulovaný dotaz pokud nedáš dostatečné množství informací dostatečné kvality.Potom se nediv otazkám fundovanych lidí kteří dokážou poradit.Nikdo z nich nemá křišťalovou kouli.
Ps: vy jste ten co hledá radu.

Editoval Honza007 (23-09-2020 13:24:17)


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#15 23-09-2020 14:45:56

fedesign
Člen
Registrovaný: 15-07-2019
Příspěvky: 8

Re: Zakalení oceli třídy 11

Honza007 napsal(a):

Nejde ani tak o nepochopení jako spíš o nespravně respektivě nedostatečně formulovaný dotaz pokud nedáš dostatečné množství informací dostatečné kvality.Potom se nediv otazkám fundovanych lidí kteří dokážou poradit.Nikdo z nich nemá křišťalovou kouli.
Ps: vy jste ten co hledá radu.

Pokud si přečteš můj první příspěvek, tak tam je jasně formulovaný dotaz: je možné 10 mm plech třídy 11 s obsahem uhlíku 0,17 % nějak zakalit? Nebo je možné např. cementování pro zvýšení % uhlíku a poté zakalení?
Na tyto otázky hledám odpověď a nic jiného mě nezajímá.
Otázky typu "na co to je" a jiné jsou v tomto případě naprosto irelevantní.
Nemějte mi to nijak za zlé, ale pak je zde složité něco vyhledat. Téměř každá zdejší diskuze ze zvrtne v úplně jiné téma.
Jak jsem psal výše - jsem realista a kdyby mě zajímaly např. tvrdokovové návary, tak dotaz formuluji jinak a dám ho do příslušné sekce.
Jinak ještě jednou díky všem - již vím, co jsem potřeboval vědět, takže tuto diskuzi ukončím, ať zbytečně nezaplňuji fórum nesmyslnými debatami.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2020


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS