SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 09-11-2019 15:31:15

seeter
Člen
Registrovaný: 09-11-2019
Příspěvky: 4

Prskání kuliček

Zdravím,
svařoval jsem ocel plech 10mm na jackel 6mm svářečkou Alfain Paegas 250 MIG Syn s drátem 0,8mm CO2 průtok 12 l/min. Jeden svár mi to začalo prskat kuličky viz obrázek a druhý svár byl vcelku bez kuliček.
Zkoušel jsem změnit úhel a vzdálenost v rámci rozumných mezí přesto kuličky lítaly. Nevíte čím je to způsobené? Myslíte, že je to dobře přivařené? Použil jsem nastavení na tloušťku svařovaného materiálu 10mm.

https://imgur.com/HDASDPx
https://imgur.com/PPHmx9N

Offline

 

#2 09-11-2019 18:01:31

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2216

Re: Prskání kuliček

Špatné a nepravidelné vedení hořáku. 12l je u 0.8mm drátu celkem zbytečně moc. Tam stačí 10 (nebo i míň - dokud to nepóruje). Teď ještě není přes to očouzení vidět, jestli byl materiál obroušený a připravený na svařování. Pokud to obroušené nebylo, tak to bude vždy kuličkovat ve větší míře, než materiál očistěný...

EDIT: a oprav odkazy na obrázky... wink Respektive nevím proč to nahráváš kdesi mimo, kde to po pár dnech zmizí a musím potvrzovat souhlas s používáním stránek. Obrázky můžeš nahrát rovnou sem na stránky... Je k tomu ten kouzelný odkaz "Moje obrázky"... wink

Editoval Rellik (09-11-2019 18:03:48)


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#3 09-11-2019 18:17:13

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4979

Re: Prskání kuliček

Jestli máte dobře nastavenou mašinu, tak to někdy dělá i moc vzdálený hořák od materiálu jak tady často píše Jirkati. Některé mašiny se synergií to umí trošku vykorigovat, ale pořád to plive. Nebo moc malý posuv drátu.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#4 09-11-2019 18:23:54

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2216

Re: Prskání kuliček

Vzdálenost hořáku (průvlaku) od materiálu by měla být cca desetinásobek průměru drátu. V případě 0.8mm drátu by to mělo být +- 8mm...


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#5 09-11-2019 18:32:19

seeter
Člen
Registrovaný: 09-11-2019
Příspěvky: 4

Re: Prskání kuliček

Tak to bude to velkou vzdáleností, protože je to v rohu a blbě se tam dostávám s hubicí. Jinak povrch jsem čistil jak to šlo. Ale jak se to zadělá od prvního svařování v uzkém prostoru, tak už to dobře neočistím pro další svár.
Jak je to s nastavením pro různě tloušťky? Když mám 6mm a 10mm, tak to nastavím na svařování pro 10mm?

Offline

 

#6 09-11-2019 20:52:19

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2216

Re: Prskání kuliček

Neřeš nastavení podle tloušťky... Můžeš svařovat 10mm na 100A nebo i na 300A... Záleží na pozici, velikosti sváru i poloze... Tohle nejde určít co se jak má nastavit. To musí vidět sám svářeč... Jinak tím ošistěním jsem myslel přejetí bruskou aby byl vidět čistý kov. Pokud to jen odmastíš, tak to opravdu nestačí... wink


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#7 13-11-2019 11:38:15

seeter
Člen
Registrovaný: 09-11-2019
Příspěvky: 4

Re: Prskání kuliček

Moje svářečka je synergická, takže je tloušťka svázaná s proudem a protože nejsem zkušený, je to pro mě jednodušší. Jinak díky za odpověď.

Offline

 

#8 13-11-2019 16:09:33

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3605

Re: Prskání kuliček

To snad není pravda. Další svářeč, který neví, co je to synergie. Věř, že pravdu má Rellik, ne ty.
Obecně: Synergie nenahradí nikdy schopnosti svářeče. Má mu jen pomoci hledat správnou cestu.

Offline

 

#9 13-11-2019 16:18:14

varok
Člen
Registrovaný: 20-11-2009
Příspěvky: 4979

Re: Prskání kuliček

Já v práci donedávna svařoval taky v synergii. Člověku se zdá že je to nenahraditelný pomocník, ale zjistil jsem co psal Jirkati. Tak teď pár týdnů zkouším manuál. Mě osobně hodně kuliček prská když dávám Dynamiku hodně do mínusu(nastavení tlumivky?). A nebo když je moc vysoké napětí a moc malý posuv.


Omicron GAMA 1900L HF; Powermat PM-IMG 220t.
NEJSEM ELEKTRIKÁŘ!!!

Offline

 

#10 13-11-2019 21:39:31

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1724
Web

Re: Prskání kuliček

seeter napsal(a):

Zdravím,
svařoval jsem ocel plech 10mm na jackel 6mm svářečkou Alfain Paegas 250 MIG Syn s drátem 0,8mm CO2 průtok 12 l/min. Jeden svár mi to začalo prskat kuličky viz obrázek a druhý svár byl vcelku bez kuliček.
Zkoušel jsem změnit úhel a vzdálenost v rámci rozumných mezí přesto kuličky lítaly. Nevíte čím je to způsobené? Myslíte, že je to dobře přivařené? Použil jsem nastavení na tloušťku svařovaného materiálu 10mm.

https://imgur.com/HDASDPx
https://imgur.com/PPHmx9N

To může způsobit i foukání oblouku vlivem magnetismu. Několikrát se mi přesně toto stalo. Na rovných a přístupných svárech dobrý, ale zejména v koutech a úzkých prostorech se to odskakování kuliček projevuje nejvíc.

Offline

 

#11 22-11-2019 12:15:43

seeter
Člen
Registrovaný: 09-11-2019
Příspěvky: 4

Re: Prskání kuliček

No já se o pravdu rozhodně nehádám, protože se nepovažuji za svářeče. A jak přesně synergie pracuje taky nevím, jenom jsem si všiml, že při nastavování tloušťky svařovaného materiálu se mění i ostatní parametry. Pak předpokládám, že během svařování bude stroj parametry měnit podle zpětné vazby.

jirkati napsal(a):

To snad není pravda. Další svářeč, který neví, co je to synergie. Věř, že pravdu má Rellik, ne ty.
Obecně: Synergie nenahradí nikdy schopnosti svářeče. Má mu jen pomoci hledat správnou cestu.

Offline

 

#12 22-11-2019 17:31:01

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 2216

Re: Prskání kuliček

seeter: pokud jde o kvalitní a drahé stroje, tak umí v určitých mezích redukovat nedokonalosti svářeče při vedení hořáku. Pokud je to něco "levného", tak opravdu nastaví jen parametry podle zvolené tloušťky materiálu a víc moc neřeší... Pokud se tedy budou svařovat 2 stejně tlusté materiály, tak to může fungovat. Pokud budou rozdílné, tak nějaké nastavení sváření dle tloušťky je naprosto k ničemu. Tak už musí sám svářeč vědět, jak svářečku nastavit. Jestli přidat nebo ubrat... Jak napsal Jirkati - synergie jen ukáže cestu, jak po ní jít musí vědět svářeč... wink

Editoval Rellik (22-11-2019 20:29:08)


JET TIG II + Parker SGT 18, Speedglas 9100X, KOWAX 730ARC, PARTNER TIG 200 DC PULSE, Spartus MASTERMIG 200 + LORCH ML2400
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz https://rellik.rajce.idnes.cz/

Offline

 

#13 22-11-2019 17:45:05

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3605

Re: Prskání kuliček

Ne seeter, tak synergie nefunguje. V příspěvku #1 jso dvě totografie, které ukazují tutéž chybu při svařování - nesprávnou vzdálenost průvlaku od svařovaného materiálu. To nedokáže srovnat žádná jednoduchá synergie. Všechny chytré příručky o svařování MIG/MAG říkají, že by vzdálenost od průvlaku ke svařovanému materiálu měla být dodržována v co nejmenším rozptylu od hodnoty 10 x průměr drátu, totéž pro množství ochranného plynu. Při překročení dané vzdálenosti vždycky dojde k výraznému navýšení napětí na oblouku, které nevyhnutelně vede ke zvýšení rozstřiku (kuliček). Zpětné vazby v synergickém režimu se sice "snaží" napětí na oblouku držet, ale zase se projeví elektrický odpor vysunutého drátu.
Kdo umí svařovat, ten zpravidla synergii vypíná, protože vidí a slyší, co se před ním děje. A taky ví, že je docela dobré měnit průměr svařovacího drátu podle tloušťky svařovaného základního materiálu.
Ano, i drátem 0,8 mm se dá zavařit materiál tl. 12 mm, ale musí se to umět. Pak se používá i šňůrkování, protože oblouk ma konečný tepelný výkon.

Editoval jirkati (22-11-2019 17:45:47)

Offline

 

#14 23-11-2019 21:28:21

kemppin
Člen
Registrovaný: 24-05-2011
Příspěvky: 833

Re: Prskání kuliček

Synergie v CO2 většinou moc nefunguje. Lepší výsledky dává až ve směsném plynu. Lepší stroje
nastavují složení plynu v % ,ale  i tak je nutná korekce +/- napětí.


Už jenom doma.
KEMPOWELD 4000w , AFIN 280AC/DCw ,  KITIN 1700hf , KM 12c , BERLAN BPS 40 ,
autogen + řezací RS 12 , ARISTO tech , ARISTO air

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS