SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 25-10-2019 08:29:11

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 51

Navaření tvrdokovu

Zdravím,

Aktuálně řešíme problém s navařením tvrdokovu na ocel S355, Jedná se o tvrdokov složení CrNbB v jakým poměru to výrobce neuvádí jedná se o drát 1.6mm pro MAG svařování v Ar/Co2 nebo Ar/O2 98/2,
Máme problém vubec chytit oblouk nejvíc to šlo při 140A při vyšších se zatavila ihned špička.
Po navření housenky nám svar ihned praskne - horká trhlina...
Máte s tím někdo zkušenosti? Napadá ma na tu horlkú trhlinu dohřev ale máme na dílně max autogen.

[img]https://imgur.com/Qv5FPL9[img]
[img]https://imgur.com/Nk9EbDR[img]

Editoval Lou112 (25-10-2019 08:59:42)

Offline

 

#2 25-10-2019 10:00:54

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3593

Re: Navaření tvrdokovu

U navařování tvrdokovu je vždycky problém s tepelnou roztažností. Výrobce tvrdokovů vždy velice pečlivě stanoví podmínky pro navařování jejich konkrétního materiálu. Bez jejich dodržení pak nezaručí vlastnosti návaru. Obvykle jsou stanoveny nějaké předehřevy a dohřevy (dá se kontrolovat termokřídami).
Zatavení průvlaku vždy znamená nesoulad mezi nastaveným svařovacím napětím, rychlostí podávání drátu a skutečně dodržovaným výletem drátu.
Zkuste sem dát typ a výrobce navařovacího drátu a uvidíme, co se dá z jeho technické dokumentace vyčíst.

Offline

 

#3 25-10-2019 11:43:55

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 51

Re: Navaření tvrdokovu

Bohužel se jedná o drát nášho dodavatele z Turecka je to drát KOBATEK 570-B, viz. link

https://www.askaynak.com.tr/en/products … tek-t-570b

anebo:



Special Cr-Nb-B alloy designed to give extreme resistance to high stress and gouging abrasion, and achieve a very high hardness in one layer deposits.

The weld metal cannot be subjected to flame cutting, offers good resistance to scaling and cannot be machined. The deposits will readily stress relief check crack.

If required with Kobatek T-570B ø 1.6 mm use 98% Ar + 2% O2 shielding gas.

Mechanical Properties, All Weld Metal
Hardness     :     62 - 66     (HRC)      (pure weld metal)     

Application Areas

    Bucket teeth and lips on bucket-wheel excavators
    in coal and phosphate mines
    Brick and clay mill augers
    Bucket teeth and lips on shovel bucket and
    bulldozer blades working in sand
    Wear plates and screens in coal industry
Welding Parameters / Packaging and Available Sizes

Current Type and Polarity : DC (+)
Diameter
(mm)
   
Current
(Amper)
   
Spool Weight
(kg)
1.60
    180A - 200A    
2.80
    300A - 400A

Offline

 

#4 25-10-2019 16:33:41

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1721
Web

Re: Navaření tvrdokovu

Lou112 napsal(a):

Zdravím,

Aktuálně řešíme problém s navařením tvrdokovu na ocel S355, Jedná se o tvrdokov složení CrNbB v jakým poměru to výrobce neuvádí jedná se o drát 1.6mm pro MAG svařování v Ar/Co2 nebo Ar/O2 98/2,
Máme problém vubec chytit oblouk nejvíc to šlo při 140A při vyšších se zatavila ihned špička.
Po navření housenky nám svar ihned praskne - horká trhlina...
Máte s tím někdo zkušenosti? Napadá ma na tu horlkú trhlinu dohřev ale máme na dílně max autogen.

[url]https://imgur.com/Qv5FPL9[url][url]https://imgur.com/Nk9EbDR[url]

S tím, nebo podobným tvrdonávarem  jme pracovali dost často ve firmě, kde jsem pracoval. Chce to velký předehřev, téměř do temně rudého  - řekl bych víc než 500°C a navařit návar v požadované šíři na jeden zátah. Praskliny opravovat rovněž tak. A poté velmi pomalé ochlazení v nějakém zábalu.

Offline

 

#5 25-10-2019 18:34:00

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3593

Re: Navaření tvrdokovu

Přímo pro uvedený materiál jsem parametry pro svařování sice nenašel, ale pro příklad uvádím podobný materiál, pro který jsou potřebné tepelné parametry k dispozici.
https://www.askaynak.com.tr/en/products … ig-t-650-s
Někde jsem našel na těch tureckých stránkách poznámku, že parametry jsou uvedeny na krabici. Je to možné.

Offline

 

#6 26-10-2019 12:08:36

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 51

Re: Navaření tvrdokovu

Zkusíme to nahřát na těch 500°C a víc pak pomalé ochlazení v zábale. Dám vědet výsledek
@Jirkati: právě že u tohto drátu na krabici nebylo nic napsané.

Offline

 

#7 26-10-2019 18:22:43

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3593

Re: Navaření tvrdokovu

Předehřev na 500°C určitě ne, to by asi bylo moc, ale 400°C ano. Pak při svařování držet těch 500°C, přihřát někam nad 600°C a nechat v zábalu vychladnout. Přesnější postup s rychlostí předehřevu a rychlostí chladnutí by asi byl v Materiálovém listě, ale ten asi nebudete mít. Tam by také byl potřebný počet  vrstev pro dosažení žádané tvrdosti. V jedné vrstvě to kvůli promísení ze základním materiálem dosáhnout nelze, obvykle až třetí vrstva dává potřebné parametry.

Offline

 

#8 26-10-2019 18:46:52

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1721
Web

Re: Navaření tvrdokovu

jirkati napsal(a):

Předehřev na 500°C určitě ne, to by asi bylo moc, ale 400°C ano. Pak při svařování držet těch 500°C, přihřát někam nad 600°C a nechat v zábalu vychladnout. Přesnější postup s rychlostí předehřevu a rychlostí chladnutí by asi byl v Materiálovém listě, ale ten asi nebudete mít. Tam by také byl potřebný počet  vrstev pro dosažení žádané tvrdosti. V jedné vrstvě to kvůli promísení ze základním materiálem dosáhnout nelze, obvykle až třetí vrstva dává potřebné parametry.

Mnohokrát jsme dodržovali tu preheat teperature na 300°C a bylo to žalostně málo, praskalo to po obvodě (klínový uzávěr ventilu) na několika místech. Tak jsem experimentoval a fakt nejlepší výsledek byl u těch 500°C. Jakmile se teplota dostala pod 300°C praskalo to jak divý. Tolik tedy zkušenost s návarem Deloro 60. Tento jmenovaný návarový materiál výše neznám. Může se lišit.

Offline

 

#9 28-10-2019 15:42:11

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1075

Re: Navaření tvrdokovu

A co na to dodavatel? Co takhle technická podpora a materiálový list v češtině?
Tyto slitiny mají obvykle 5-6% uhlíku, 20-30% chrómu a 0,5-3% bóru, může tam být i kolem 6% Nb, nebo je tam naopak uhlíku a chrómu relativně málo, max. do 0,5%, ale bóru naopak klidně až do 5%.
V návaru se tvoří napěťové trhliny, je to naprosto normální a není to na závadu, protože jsou určeny pro návar odolný extrémnímu smirkovému opotřebení, bez rázů. V tom anglickém popisu je to uvedeno. Je tam i uvedeno, že konkrétně tento typ je pro jednovrstvý návar. Druhá vrstva by tam možná ještě držela, ale pak už se to vyloupe všechno. Typické pro návary, které mimo karbidů tvoří i boridy, extra tvrdé už v první vrstvě, ale víc než dvě tam nedáte. S předehřevem nemá cenu experimentovat, navařuje se za studena a trhlinky tam prostě jsou.
Parametry v popisu sedí, obvykle 190-195 A a jestli to utaví špičku, tak kvůli špatně nastaveným parametrům, při tomto proudu si pohrát s napětím a dynamikou.

Offline

 

#10 29-10-2019 06:55:40

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 51

Re: Navaření tvrdokovu

Kooperant udělal na tvrdokově vady svaru takže byla potřeba to opravit u nás ve výrobě, bohužel materialový list sám nemá to bylo to první co jsem požadoval.
Nejhorší je že to zaměnil místo EutecTrode 5006: Elektroda pro ochranu proti opotřebení proti kombinovanému otěru, tlaku a *mírnému dopadu* na ocelové komponenty včetně nízkolegovaných a manganových ocelí. Který si myslím že ma jíne vlastnosti než použití kobatek.

Offline

 

#11 29-10-2019 14:50:12

Lou112
Člen
Registrovaný: 26-01-2017
Příspěvky: 51

Re: Navaření tvrdokovu

Odzkoušeno předehřev zhruba na 350°C a svar již nepraskal nebyl potřební ani dohřev, dokonce se jednalo o trubučkový drát.
K parametrum zhruba 225A dynamika na max. a tvrdý drát.

Editoval Lou112 (29-10-2019 15:02:10)

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS