SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 21-01-2019 23:57:26

Nartelian
Člen
Registrovaný: 21-01-2019
Příspěvky: 4

Pájení oceli s mědí

Zdravím. Potřebuju z ocelových trubek rozvodu topení přejít na měď a rozhodl jsem se že nebudu svařovat, ale pájet. Chci se jen zeptat jak je to nejlepší. Někde jsem četl že je na ocel trubku nejlepší naletovat mosazné šroubení a od něj pokračovat v mědi, jinde zase že se přes ocel trubku přetáhne měděná fitinka a napájí se to napřímo. Co je podle vás nejlepší? A jakým materiálem to nejlépe zapájet? Stříbrem? Děkuju za rady.

Offline

 

#2 22-01-2019 06:33:35

Atlan
Člen
Registrovaný: 18-07-2011
Příspěvky: 973

Re: Pájení oceli s mědí

Dufam ze tam mas uzvarety sustem s tlakovou expanskou.

Online

 

#3 22-01-2019 07:44:52

Nartelian
Člen
Registrovaný: 21-01-2019
Příspěvky: 4

Re: Pájení oceli s mědí

Je to uzavřený systém s tlakovou expanskou, ano..

Offline

 

#4 22-01-2019 08:04:16

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2319

Re: Pájení oceli s mědí

NEJLEPŠÍ JE VYŘÍZNOUT ZÁVIT A NAŠROUBOVAT MOSAZNOU (BRONZOVOU) PÁJECÍ PŘECHODKU.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#5 22-01-2019 08:43:14

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1737

Re: Pájení oceli s mědí

Vyrábějí se i přechodky bez pájení. https://www.bola.cz/prechodka-pro-ocelo … gJ0vvD_BwE

Offline

 

#6 22-01-2019 08:50:25

Nartelian
Člen
Registrovaný: 21-01-2019
Příspěvky: 4

Re: Pájení oceli s mědí

Famater napsal(a):

NEJLEPŠÍ JE VYŘÍZNOUT ZÁVIT A NAŠROUBOVAT MOSAZNOU (BRONZOVOU) PÁJECÍ PŘECHODKU.

Joo to bylo to první co připadlo v úvahu, ale bohužel tam není místo na závitník. Už na to koukalo víc lidí a závitem to prostě asi nepůjde.

A co se týče té přechododky co se jen dotáhne.. Jak je to s tím z dlouhodobějšího hlediska? Je to kvalitní spoj? Ale přijde mi že těch 400-500 za kus je moc, zvlášť když potřebuju 4.

Jinak mi nedělá problém na trubku přechodku naletovat. Jen by mě zajímalo jak je to nejlepší - když už se letuje.

Editoval Nartelian (22-01-2019 08:52:00)

Offline

 

#7 22-01-2019 10:14:59

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1737

Re: Pájení oceli s mědí

Nejsem topenář, tak to berte s rezervou. Pokud se nedá vyřezat závit, na konec trubky by se dal celkem jednoduše navařit varný ocelový závit a přes Ms šroubení pak už pokračovat mědí. Při pájení na konec ocelové trubky (stříbrnou pájkou a autogenem) se dá připájet už celkem cokoliv, bylo by ale potřeba dodržet kapilární mezeru, aby pájka zatekla a nedržela jen na konci. Těch stříbrných pájek je spousta, je tady na fóru i odborník, který by vám poradil nejvhodnější druh včetně tavidla.
Edit.: z té utahovací koncovky bych strach neměl, dneska se toto spojení používá běžně, podobně jako spoje přes O kroužky, při kvalitních materiálech by měla vydržet desetiletí. Cena je opravdu vysoká, no asi to nebude nějaká asijská produkce.

Editoval Zdenek11 (22-01-2019 11:44:00)

Offline

 

#8 22-01-2019 12:00:32

Nartelian
Člen
Registrovaný: 21-01-2019
Příspěvky: 4

Re: Pájení oceli s mědí

Snažím se cenu držet při dně a proto ty utahovací koncovky nejsou moc vhodný pro tohle. Zkusím si někde nanečisto spájet na ocelovou trubku měděnou fitinku, ať vím jak to jde. Ale zajímá mě jestli s tím není nějakej problém.. Pájet měď přímo s ocelí. No a až si tohle přečte nějakej znalej člověk, byl bych rád  kdyby poradil nějakou nejlepší metodu a materiály na takové pájení. Děkuju. Ideální tavidlo je prý borax.

Editoval Nartelian (22-01-2019 12:03:31)

Offline

 

#9 22-01-2019 14:23:14

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2319

Re: Pájení oceli s mědí

Pájet měď na ocelovou trubku bych nedoporučoval z důvodu elektrokoroze. Jedině přes mosaznou nebo bronzovou tvarovku. Buď tak nebo onak, jak doporučujie Zdeněk 11. Doporučovaných spojek Meibes bych se nebál. Pokud se pájení týká tak mozazí, nebo stříbrnou pájkou. Ale tento spoj nedoporučuji.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

#10 22-01-2019 16:10:48

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2728

Re: Pájení oceli s mědí

Famater napsal(a):

Pájet měď na ocelovou trubku bych nedoporučoval z důvodu elektrokoroze. Jedině přes mosaznou nebo bronzovou tvarovku.

Přesně tak. Je tam rozdílový elektrický potenciál několik desetinek voltu, a vzniklý proud je omezen jen elektrickým odporem vody mezi ocelí  a mědí.

Offline

 

#11 23-01-2019 18:37:45

lukkin
Člen
Registrovaný: 18-04-2009
Příspěvky: 183

Re: Pájení oceli s mědí

Nasadit větší varný nátrubek a zavařit elektrodou vevnitř - vyzkoušeno.

Offline

 

#12 23-01-2019 20:23:48

stano
Člen
Registrovaný: 17-07-2008
Příspěvky: 7

Re: Pájení oceli s mědí

Pripojím sa k téme s podobným problémom. Riešim zatiaľ na papieri vlastný bojler. Bude z nerezu a dnu bude medený výmenník. Ako vyriešiť tento prechod? Nechcem objavovať Ameriku, viem, že sa to niekde riešilo, ale neviem kde.  Technické parametre prechodu:  do 100°C, bežné kúrenárske a vodárenské tlaky.

PS: Ak by bol problém prechod nerez – meď, môžu sa použiť čierne návarky.

Ďakujem za nasmerovanie.

Offline

 

#13 23-01-2019 20:29:11

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3442

Re: Pájení oceli s mědí

Páni kolegové, nedělejma vědu z technologií již dávno zvládnutých.
http://www.sossoukyjov.cz/data/file/K_t … E_3c05.pdf
https://eshop.chemweld.cz/Tvrde-pajeni-b4050.htm

Offline

 

#14 23-01-2019 23:52:48

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2922
Web

Re: Pájení oceli s mědí

ing Konvičná tu práci obšlehla podle nějakých starých literatur, nemá to špatný ale nezmiňuje  plamen PB+o2
(dnes standard)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#15 24-01-2019 07:58:02

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 2319

Re: Pájení oceli s mědí

Jirkati, tady nejde o technologii. Ale o to, jestli je takový spoj vhodný pro daný účel. Z příručky IMI pro projekci rozvodů z mědi se píše: I v soustavách ústředního vytápění musíme dbát na to, aby se měď a ocel  nebo měď a hliník přímo nedotýkaly, protože to způsobuje korozi. U spojení měď-ocel musíme vložit prvky z mosazi, nebo poniklovanou mosaz. Pozn.: U ústředního vytápění se předpokládá, že je voda termicky odplyněná- bez kyslíku.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Online

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2019


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS