SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-10-2010 15:08:34

dr meduza
Člen
Registrovaný: 03-10-2009
Příspěvky: 46

Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Zdravim,
napadla me takova vec (zase blbost smile
Musi bejt trubky od topeni (ocelovy) svareny, nebo bude stacit, kdyz budou zapajeny - tady je otazka cim
Otazka zatim ciste teoreticka, ale vrta mi to hlavou

Offline

 

#2 10-10-2010 17:27:44

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 370

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

V podstatě by topenářské trubky šly letovat na tvrdo bez problémů.Musely by být dobře slícovány bez větších spár. I pevnost by dostačovala. Jenom by byl myslím problém se stálostí takového spojení, protože mosaz i ocel mají rozdílné hodnoty roztažnosti a v systému topení dochází neustále ke změnám teplot, což by zřejmě vedlo časem k prasknutí takového spoje.

Offline

 

#3 11-10-2010 07:04:59

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3041

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

V každém případě by popraskalo .

Offline

 

#4 13-10-2010 06:59:45

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

No, Cu rozvod se také pájí a Cu má větší dilatace než Fe a také to nepraská. Myslím, že se Fe trubky nepájí mosazí, spíše kvůli ceně a problemu přesného slícování v místě spoje. Je to tedy jen má doměnka. U nás ve firmě vyrábíme do kotlů dochlazovací smyčky a ty mají na měděné trubce napájeno (na tvrdo) ocelový nátrubek, který se zavaří do pláště kotle, zatím neprasklo nic.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#5 13-10-2010 08:34:02

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 370

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

kirkmen napsal(a):

No, Cu rozvod se také pájí a Cu má větší dilatace než Fe a také to nepraská. Myslím, že se Fe trubky nepájí mosazí, spíše kvůli ceně a problemu přesného slícování v místě spoje. Je to tedy jen má doměnka. U nás ve firmě vyrábíme do kotlů dochlazovací smyčky a ty mají na měděné trubce napájeno (na tvrdo) ocelový nátrubek, který se zavaří do pláště kotle, zatím neprasklo nic.

Teď tady mícháš trošku jablka s hruškami.Rozvody v mědi se sice pájejí,dokonce na měkko,ale trubky jsou do sebe zasunuty a pájka je vzlínavostí rozprostřena po celém styku obou trubek a síly, které na takovýto spoj působí jsou pouze tahové, nikoliv ohybové.A za druhé,měděné truby jsou slabostěnné a měď sama o sobě je měkká a tak veškerá pnutí a ohybové síly se kompenzují právě v poddajnosti materiálu.Kdežto ocelové trubky mají tloušťku stěny 3mm a tuhost celého systému je enormní a tak pnutí,vznikající roztahováním materiálu změnou teplot se soustřeďují právě do nejchoulostivějšího místa,kterým je onen spoj.A jelikož mosazná pájka je celkem křehká,dojde časem k porušení takového spoje.Jole.

Offline

 

#6 13-10-2010 09:27:24

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

jole napsal(a):

kirkmen napsal(a):

No, Cu rozvod se také pájí a Cu má větší dilatace než Fe a také to nepraská. Myslím, že se Fe trubky nepájí mosazí, spíše kvůli ceně a problemu přesného slícování v místě spoje. Je to tedy jen má doměnka. U nás ve firmě vyrábíme do kotlů dochlazovací smyčky a ty mají na měděné trubce napájeno (na tvrdo) ocelový nátrubek, který se zavaří do pláště kotle, zatím neprasklo nic.

Teď tady mícháš trošku jablka s hruškami.Rozvody v mědi se sice pájejí,dokonce na měkko,ale trubky jsou do sebe zasunuty a pájka je vzlínavostí rozprostřena po celém styku obou trubek a síly, které na takovýto spoj působí jsou pouze tahové, nikoliv ohybové.A za druhé,měděné truby jsou slabostěnné a měď sama o sobě je měkká a tak veškerá pnutí a ohybové síly se kompenzují právě v poddajnosti materiálu.Kdežto ocelové trubky mají tloušťku stěny 3mm a tuhost celého systému je enormní a tak pnutí,vznikající roztahováním materiálu změnou teplot se soustřeďují právě do nejchoulostivějšího místa,kterým je onen spoj.A jelikož mosazná pájka je celkem křehká,dojde časem k porušení takového spoje.Jole.

Tak ani ve snu by mne nenapadlo, že je ten spoj myšlený přímo na tupo. To je samozřejmě zhovadilost. Jinak pokud budou ty ocelové trubky do sebe také zasunuty a použije pro jistotu pájku s Ag asi problém nebude. Samozřejmě, že ekonomika je v háji.
Mimochodem, pro roztažnost materiálu nemá vliv tloušťka stěny, ale vlastnosti materiálu a měď se roztahuje víc než ocel a větší průěry mědi se dodávají ve stavu tvrdém a ani tam to nepraská. Navíc bavíme se o teplé vodě tak max. 90 st.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#7 13-10-2010 10:30:29

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1062

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Naprosto běžně se pájí mosazí rozvody vody z pozinkovaných ocelových trubek.
Do tl. 3 mm na tupo, u větší tloušťky jsou konce úkosovány na V svar.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/891_pozink_dreni.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/thumbs/891_pozink_tahovka.jpg

Editoval JardaK (13-10-2010 10:35:40)

Offline

 

#8 13-10-2010 12:20:43

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 370

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

To máš pravdu,ale takto se pájí trubky na studenou vodu.I když většinou se spojují závitem.

Offline

 

#9 13-10-2010 13:14:45

morseee1
Člen
Místo: tomášov
Registrovaný: 05-05-2010
Příspěvky: 207

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

jole: lenze otazka bola "Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?" . odpoved je urcite ze da ... ale tie nasledky :-)


--- ALFA IN Alf 180 HD ---
  ---      AS-3000F      ---
   ---  BINZEL MB 15  ---
    ---        ruky        ---

Offline

 

#10 13-10-2010 16:35:50

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2704

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Já bych se u ocelových trubek topení bál toho, že měď z mosazi vytvoří s ocelí elektrickáý článek a podstatně tak urychlí další korozi trubky. Nebo že mosaz zkoroduje, zinek mezi krystaly mědi zmizí a mosaz se tak rozpadne.
Na ocelové trubky topení bych jinak bral měkké pájení , jako prozatímní nouzovou opravu nějaké díry, která by tak prodloužila životnost starých ocelových  rozvodů a radiátorů o nějaký rok navíc, než bude nahraženo kompletně novým topením.

Offline

 

#11 13-10-2010 17:11:25

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1644
Web

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

jole napsal(a):

....Kdežto ocelové trubky mají tloušťku stěny 3mm a tuhost celého systému je enormní a tak pnutí,vznikající roztahováním materiálu změnou teplot se soustřeďují právě do nejchoulostivějšího místa,kterým je onen spoj.A jelikož mosazná pájka je celkem křehká,dojde časem k porušení takového spoje.Jole.

Tak jestli je ten obrázek, co sem dal pan JardaK ukázka testu pevnosti v tahu pájeného spoje oceli mosazí a přetrhlo se to jinde, než v pájeném místě, tak asi nejslabším článkem nebude a podle všeho by nedošlo k destrukci v místě pájení. smile

Offline

 

#12 13-10-2010 20:13:29

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1062

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Proč by měla mosaz zkorodovat? Proč by se pak mosaz tolik využívala u lodních dílů, kde je ta voda navíc ještě slaná?

Radim napsal(a):

Já bych se u ocelových trubek topení bál toho, že měď z mosazi vytvoří s ocelí elektrickáý článek a podstatně tak urychlí další korozi trubky. Nebo že mosaz zkoroduje, zinek mezi krystaly mědi zmizí a mosaz se tak rozpadne.
Na ocelové trubky topení bych jinak bral měkké pájení , jako prozatímní nouzovou opravu nějaké díry, která by tak prodloužila životnost starých ocelových  rozvodů a radiátorů o nějaký rok navíc, než bude nahraženo kompletně novým topením.

Editoval JardaK (13-10-2010 20:16:00)

Offline

 

#13 13-10-2010 20:29:30

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1062

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

No neřeknu, kdyby to byla přehřátá pára, ale studená voda má ca. 10°C a horká ca. 60-80°C.
Když uvážím, že SnAg4 pájka s teplotou tavení kolem 220°C se používá pro topení a horký olej do 110°C, ano, jsou trubky zasunuté do sebe, ale....Ta mosazná pájka má teplotu tavení 4x vyšší, tak kde je problém?
Jinak Frank to postřehl, ten obrázek jsou tahové zkoušky.
A komu by nestačila standardní mosazná pájka s ca. 380N/mm2 v tahu, tak ty Ni legované, jako Fontargen A 101 a A 102 mají až 690 N/mm2 !!!. A tažnost dle typu 20-35%, to k tomu pnutí.
Viz katalog str. 3 http://www.bohler-uddeholm.cz/czech/fil … targen.pdf
Mimochodem, běžné dráty na autogen mají 350-400 N/mm2 pevnost a do 15% tažnost.

Jistě, standardně se to mosazí nedělá, ale ty důvody budou nejspíš jinde.

jole napsal(a):

To máš pravdu,ale takto se pájí trubky na studenou vodu.I když většinou se spojují závitem.

Offline

 

#14 14-10-2010 05:10:17

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

JardaK napsal(a):

Naprosto běžně se pájí mosazí rozvody vody z pozinkovaných ocelových trubek.
Do tl. 3 mm na tupo, u větší tloušťky jsou konce úkosovány na V svar.
http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … _dreni.jpg

http://www.svarforum.cz/forum/uploads/t … ahovka.jpg

Tak jestli dobře koukám, jde o tkzv. nánosové pájení ne? Tedy něco podobného jako při spojích na litině (pomocí mosazi) ne?
Tohle bych řekl, ale předpokládá větší zručnost než klasické kapilární pájení, nebo se mýlím ?


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#15 14-10-2010 07:02:29

morseee1
Člen
Místo: tomášov
Registrovaný: 05-05-2010
Příspěvky: 207

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

vcera vecer som si vsimol nase teplovodne rozvody k radiatorom a mame ich nie zvarane, ale pajkovane, bolo to davno co nam to robili, takze si nepamatam co pouzili (pamatam si len autogen, ci mosadz, to uz netusim, spoje su prefarbene) .. takze ano, ide to ..


--- ALFA IN Alf 180 HD ---
  ---      AS-3000F      ---
   ---  BINZEL MB 15  ---
    ---        ruky        ---

Offline

 

#16 14-10-2010 10:53:39

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1062

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Je to výplňové pájení. Používá se pro pozinkované ocelové trubky včetně rozvodů pitné vody obvykle průměru 50-300 mm.
Výplňové pájení – je vyplněna svarová mezera připravená od tl. 3 mm do tvaru V
Použitím pájky Fontargen  A 210 MK v kombinaci s pastou Fontargen F 100 a dodržením správného postupu zůstane zachována korozní ochrana zinkové vrstvy.
Pasta slouží jednak jako tavidlo, jednak se s ní potírá i okolí, aby se natavený zinek neodpařil, ale po vychladnutí dále pokrýval povrch trubky.
V případě nepozinkované trubky logicky stačí použít tavidlo jen do pájené mezery.

POSTUP

•  Do 3 mm tl. stěny bez úkosu, pouze přesné 90° zaříznutí
•  Nad 3 mm tl. stěny úkosování trubek tak, aby úhel rozevření byl min. 60, lépe 80-90°, otupení kořene 1,0-1,5 mm
•  Odstranění otřepů, mastnoty, nečistot
•  Ošetření svarové spáry a vnější i vnitřní plochy min. 2 cm na obě strany pastou Fontargen F 100 
•  Sesazení s šířkou spáry v kořeni 2-3 mm
•  Použít hořák velikosti o 1-2 čísla menší než by byl pro srovnatelnou práci na běžné oceli
•  Nastavit plamen s přebytkem kyslíku
•  Svařenec v místě spoje nejprve předehřát
•  Při vlastní práci ohřev v místě svařování max. do barvy třešňově červené
•  Hořák veden pod úhlem cca 40°, svařování způsobem „doleva“ 
•  Plamen směřuje na konec pájky, nikoliv na základní materiál, pájka se v kapkách  odtavuje a nalegovává trubku
•  Spojení trubek nejprve stehy, poté svaření kořene a nakonec vyplnění svarové spáry
•  Po ukončení prací naplnění potrubí vodou a tlaková zkouška
•  Pasta Fontargen F 100 je hygroskopická, ponecháním vody jeden den v potrubí dojde k rozpuštění zbytků
•  Propláchnutí potrubí
•  Případné netěsnosti opravit stříbrnou pájkou např. Fontargen AF 303 (obalená ) nebo Fontargen A 303 (holá + tavidlo Fontargen F 300)

Offline

 

#17 14-10-2010 13:52:44

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2704

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

JardaK napsal(a):

Proč by měla mosaz zkorodovat? Proč by se pak mosaz tolik využívala u lodních dílů, kde je ta voda navíc ještě slaná?

Já jen vím, že mosazné trubky, když se používaly kdysi třeba na televizní antény, na vzduchu během pár let spolehlivě zkorodovaly a rozpadly se. A mám takový pocit, že u lodních dílů se spíš používá bronz než mosaz.

Offline

 

#18 14-10-2010 16:46:58

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1062

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Co jsem věděl, to jsem řekl.

Offline

 

#19 14-10-2010 19:08:33

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1644
Web

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

JardaK napsal(a):

Co jsem věděl, to jsem řekl.

A máte pravdu. Strašně záleží na složení mosazi. Když se jedná o levnou slitinu s řadou nežádoucích prvků, rozpadne se venku za pár let. Přidáním malého procenta Al je mosaz pevnější a více odolná proti korozi. Hliník také způsobí velmi přínosnou tvrdou vrstvu oxidu hlinitého (Al2O3) který je  tvořen na povrchu a brání korozi. Cín má podobný účinek a nachází jeho využití obzvláště v aplikacích mořské vody (námořní mosazi).
Tzv. Admirality mosaz obsahuje 30% zinku a 1% cínu, který zabrání odzinkování v mnoha prostředích.
Tzv. slitina Aich typicky obsahuje 60,66% měď, zinek 36,58%, 1,02% cínu a 1,74% železa. Určeny jsou pro použití v námořní službě vzhledem ke své odolnosti proti korozi, tvrdost a houževnatost. Charakteristika aplikace je k ochraně dna lodí. Jeho vzhled se podobá zlatu. smile

Offline

 

#20 15-10-2010 10:43:51

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2704

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Frank: Děkuji za upřesnění.

Offline

 

#21 02-04-2011 09:20:33

Pruduch
Člen
Registrovaný: 15-05-2008
Příspěvky: 732

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

U rodičů ve studni je "voda" která spolehlivě zničí mosaz během 2-3 let. Fitinky, armatury, průtokáče, ramínko od baterie prožere durch za rok a půl... z mosazi se "vyplaví" zinek a zbude drolivá houbovitá "měď" .

Offline

 

#22 26-03-2018 14:37:24

rejnok
Člen
Registrovaný: 26-03-2018
Příspěvky: 3

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Tak ja tohle tema ozivim a v praxi vyzkousim :-)

Potrebuji posunout a napojit radiator na stare ocelove rozvody. Zavitorezem se k te trubce nedostanu, autogen nemam (ani jsem nekoho nesehnal a uz na to nemam naladu ani nervy), tak to zkusim letovat natvrdo mosazi. Jestli to dopadne dobre, tak dam vedet, jak to dopadlo. Mam soupravu PB + O2.

Ale vidim tedy dve moznosti:

- kapilarnim pajenim, tedy na ocelovou trubu nastrcim medenou (uvidim, jaka bude sirka spary) a propajet to.

- medenou pajkou zkusit spajet fe trubku a fe natrubek a pres mosazny prechod pak pokracovat v medi.

Zkusim si to nekde nanecisto a uvidim :-)

Offline

 

#23 26-03-2018 22:28:39

Juggernault
Člen
Místo: Karlsbad
Registrovaný: 19-12-2010
Příspěvky: 801

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?


Chtel bych nějakou hobby svářečku do garáže na smrkání prahu u auta a nejaký výfuk ale rád bych aby stím šel i nerezový a možná taky hliník a kolejnice vařit. Cloos MC3 333 ,Kemppi Minarc Evo 150,Cut60 ,Powwel 130P,
Na prodej:Powcon 400A,

Offline

 

#24 26-03-2018 22:41:55

rejnok
Člen
Registrovaný: 26-03-2018
Příspěvky: 3

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

Gebo spojka byla taky varianta ale vypada to v mistnosti priserne... to radeji budu riskovat bazen v mistnosti, nez tohle... :-)

navic, kdyz se mosazi paji i ramy kol, tak si rikam, ze by to kousek trubky snest mohl, zadne pnuti tam moc nebude...

Offline

 

#25 30-03-2018 19:06:35

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2704

Re: Da se ocelovy rozvod pro topeni pajet?

rejnok napsal(a):

Tak ja tohle tema ozivim a v praxi vyzkousim :-)

Potrebuji posunout a napojit radiator na stare ocelove rozvody. Zavitorezem se k te trubce nedostanu, autogen nemam (ani jsem nekoho nesehnal a uz na to nemam naladu ani nervy), tak to zkusim letovat natvrdo mosazi. Jestli to dopadne dobre, tak dam vedet, jak to dopadlo. Mam soupravu PB + O2.

Ale vidim tedy dve moznosti:

- kapilarnim pajenim, tedy na ocelovou trubu nastrcim medenou (uvidim, jaka bude sirka spary) a propajet to.

- medenou pajkou zkusit spajet fe trubku a fe natrubek a pres mosazny prechod pak pokracovat v medi.

Zkusim si to nekde nanecisto a uvidim :-)

V takovém případě bude třeba dobře upravit topnou vodu v topení kvalitními inhibitory pro topení vyrobené z barevných kovů. Jinak se totiž z mědi dostanou do vody měděné ionty, ty se usadí uvnitř ocelového potrubí a v krátké době elektrochemickou korozí prožerou ocel potrubí.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2018


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS