SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 10-08-2017 23:22:13

Pavel Mach
Člen
Registrovaný: 11-03-2016
Příspěvky: 3

Deformace nerezového svařence

Dobrý den, mám takový problém. Svařil jsem nejspíše špatným technologickým postupem takovéto dno s výstuhami. Svářel jsem to tak, že jsem si nejprve nabodoval kolem dokola ten lem, který jsem následně koutovým svárem zevnitř přivařil. Poté přišel přivařit střed a následně ty žebra k základovému plechu.  Stalo se to, že se to takto zdeformofalo (viz foto http://paaaaja.rajce.idnes.cz/svarenec/ ) . Tak jsem si z práce pujčil plazmový hořák, a bláhově si myslel, že když to takto zevniř nahřeju bodama tak se to zas vrátí.. no ani prd. je to ještě horší.  Jinak je to svařovaný tigem.  Tak nevím zda-li takto přes internet se dá poradit kde to nahřát, aby se to vrátilo alespoň o trochu do roviny.  Snad z těch fotek je zřejmé kde se to deformuje. Zatím díky Pavel.


Alfa-in PEGAS 200 AC/DC PULSE ovo

Offline

 

#2 11-08-2017 07:49:54

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 317

Re: Deformace nerezového svařence

Podle mne se to víko mělo napřed celé zbodovat, včetně výstuh. Následně křížem proti sobě nejprve svařit výztuhy, potom ten prostřední kruh, ale svary dělat pouze v místech vzpěr, ne mezi vzpěrami. Nakonec bych svařil lem, ale ne v kuse dokola, ale zase křížem na přeskáčku po cca 10-15 cm délkách.
S tímto hotovým výrobkem již nejspíše nic moc udělat nepůjde, protože je to již natolik tuhé, že s tím ani ohřev nic moc nezmůže. Možná snat odřezat výztuhy, potom se pokusit o srovnání a následné zpětné navaření  výztuh.
Ještě dodatek, na takovéhle hovado bych asi použil obalenou elektrodu nebo MIG.Jole.

Editoval jole (11-08-2017 14:43:27)

Offline

 

#3 11-08-2017 15:48:06

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3188

Re: Deformace nerezového svařence

Na tomhle svařenci je asi deset prohřešků proti zásadám jak omezit deformace u nerezového materiálu. Teď už to je šrot, který se nedá vyrovnat. Jen pro doplnění - i ten ohřev ve snaze o vyrovnání  byl dělaný blbě.
Od počátku práce na takovémto svařenci je potřeba si uvědomovat, že u nerezů je díky špatné tepelné vodivosti materiálu dvojnásobná deformace od svařování. Kromě toho mají nerezy menší odolnost proti kluzu materiálu, proto snadno "povolí" při deformačním zatížení.
Takže hlavně omezit množství vneseného tepla svařováním, vhodné (a nutné) předepnutí, masivní fixace při upnutí, krátké sváry některou z metod s nízkým vneseným teplem(MIG, MMA). Případné dorovnání deformací nejraději mechanicky - pod lisem. Nerezy se velmi špatně rovnají teplem! Dělám to jedině z donucení, když se svařenec nedá umístit do lisu.

Offline

 

#4 11-08-2017 21:06:22

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 1370

Re: Deformace nerezového svařence

I ten nerez se dá pěkně srovnat "švajcem". Musí se to ovšem umět. Je to o něco horší než obyčejná ocel, ale jde to. Mám s tím myslím dost zkušeností. Nicméně tohle už opravdu vypadá na vyhození. Jinak na netu dost informací o tom jak na to jít... https://www.google.cz/search?q=rovn%C3% … p;ie=UTF-8


Alfa In Pegas 200T pulse + Parweld PRO17 Air Cooled Pro-Grip Tig , Argon - 2 x hasičák (5 + 6kg), 1x flaška od CO2 13.4kg + od kyslíku 20kg, Speedglas 9100X Pegas 200 MIG Man PFC + 6Kg hasičák CO2 (mix)
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz

Offline

 

#5 11-08-2017 21:38:00

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3188

Re: Deformace nerezového svařence

Relliku, máš naprosto pravdu, i nerez se nechá rovnat plamenem, ale ne tenké plechy. Zíráním do monitoru se ještě nikdo nic nenaučil. Je to pak spíš práce pokus - omyl - nový pokus atd. Už jsem tu, myslím, kdysi dával odkaz na operaci slepého střeva na netu. A nevím, kolik lidí by to od laika, který si to třeba desetkrát na tvé trubce (youtube) prohlédnul, přežilo.

Offline

 

#6 12-08-2017 07:17:47

Evita
Člen
Registrovaný: 27-05-2015
Příspěvky: 646

Re: Deformace nerezového svařence

Hmm, proříznout výstuhy u středový trubky, pár hranolků a lis a bude, nerez je jak hadr, dobouchat se nechá hodně, zdravím

Offline

 

#7 12-08-2017 11:58:30

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2520
Web

Re: Deformace nerezového svařence

Evita napsal(a):

nerez je jak hadr, dobouchat se nechá hodně,

no kolego, jak který. U černé oceli se může teplota ohřevu pohybovat v dost velkém rozsahu.
Nerez potřebuje teplotu naprosto přesnou, hypoteticky třeba 500°C.
499°C je málo je to ještě tvrdé.
501°C je už moc, zničí se krystalická mřížka do hloubky.

Edit: Pavel Mach, musí těch svárů být tolik? Nemohou být menší?

Editoval bourač (12-08-2017 12:01:28)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#8 12-08-2017 14:17:10

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 317

Re: Deformace nerezového svařence

Bourači "Evita" určo myslela rovnání za studena.

Offline

 

#9 12-08-2017 21:04:36

Ládes
Člen
Místo: Olomouc
Registrovaný: 04-12-2009
Příspěvky: 1751
Web

Re: Deformace nerezového svařence

Dělal jsem před nedávnem unašeč  ramena z 1.4301(304),pásoviny 50x5 v délce 450mm po ofrézování se z těch 45 cenťáků stal "jakýsi luk" který jsem zamýšlel přetáhnout velikostí svárů přivařením náboj vytočeného ze staré 17 248.Navzdory úkosům pro větší množství svárového kovu byla jedna vrstva málo,tak jsem přidal ještě jeden věneček nahoru a to už bylo moc-luk se prohnul na druhou stranu.Srovnání pomohl svěrák a metr d20 kulatiny prostrčený nábou jako páka.To co bych u "černé oceli" nepředpokládal, bylo pro nerez bez cavyků.

Editoval Ládes (12-08-2017 21:05:23)


Fronius VST 357-2 +AW 5000;Fronius TT 3000W +TTW 3000P,KITIN 150LA;

Offline

 

#10 13-08-2017 13:23:13

Pavel Mach
Člen
Registrovaný: 11-03-2016
Příspěvky: 3

Re: Deformace nerezového svařence

Edit bourač: No je to svařovaný podle originálu, jenže originál je svařovaný MAG metodou a nejspíše i v přípravku, takže se jim to tolik nezkroutilo.

Každopádně tím plamenem jsem to zmrvil ještě víc než to bylo big_smile . Zkusím to vzít zítra do práce, jelikož dělám na cnc frézce, tak to podložím kostkami, utáhnu to upínkami, a zkusím to trochu porovnat.  Ono to úplně rovné být nemusí. Dělám si doma nerezový lis na ovoce, a tohle je vlastně ten lavor do kterého poteče ten mošt.


Alfa-in PEGAS 200 AC/DC PULSE ovo

Offline

 

#11 13-08-2017 13:32:03

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2520
Web

Re: Deformace nerezového svařence

Pavel Mach napsal(a):

lavor do kterého poteče ten mošt.

sakra kolego big_smile jasně že nyní je pozdě - pro uvedený účel by ty sváry bohatě stačily cca 1/4. Jde o množství vneseného tepla.
Tápu v informacích od předků - zda nemá být lis raději z dubu, nelikviduje nerez vitamíny?


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#12 13-08-2017 14:40:15

davor
Člen
Místo: MSK
Registrovaný: 15-03-2017
Příspěvky: 91

Re: Deformace nerezového svařence

bourač napsal(a):

... nelikviduje nerez vitamíny?

Pokud dalším zpracováním toho moštu bude zkvašení a následná destilace, vitamíny by nezachránil ani dub... smile


Telwin Tecnica 144, [url=http://www.svarforum.cz/forum/viewtopic.php?pid=110195#p110195]MacAllister MSMW200A[/url], Proteco P800E-C, ERS-50, Meva Pb :-)

Offline

 

#13 13-08-2017 21:27:32

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2533

Re: Deformace nerezového svařence

No, jestli to je ten lavor, do kterého bude tlačit ten lis, tak pevnost konstrukce je dost podstatná. Pokud to bude nějaký mohutnější lis se silnějším šroubem a podobně, tak ten tlak bude dost velký.
Já mám šroubovici o průměru asi 100 mm a utahuji ji železnou tyčkou asi 120 cm dlouhou. Pouzdro šroubovice mi drží dvě jasanová břevna nějak 100 x 80 mm na výšku dlouhá tak 700 a když utáhuji téměř na doraz, ty břevna se prohnou tak o centimetr. Spočítal jsem, že v takovém případě mi to tlačí na spodek lisu na ten lavor silou asi +- 12 tun.

Jinak u nerezi bude třeba tam, kde poteče mošt, odstranit okuje vzniklé svařováním. Ty by se mohly v moštu rozpouštět a nikl a chrom je dost toxický. A vlastní nerez, pokud je drsnější, raději vyleštit. Jinak by to mělo být v pohodě.

Editoval Radim (13-08-2017 21:30:50)

Offline

 

#14 13-08-2017 21:37:37

Honza007
Člen
Místo: Český ráj 294 11
Registrovaný: 10-12-2011
Příspěvky: 2170

Re: Deformace nerezového svařence

Sakra proč je tedy udelany z tak slabeho materialu(na nerez).Ja udelal tuhle tlacnou desku z duboveho špalku a kdyby nebyl z křížem sešrobovanych dubovych fošen.


Jak šel čas KS250 Triodyna WLSP315 Unimig 400 Trafo po dědovi, invertor telvin,gama,autogen a dalsi.Dnes Migatronic Pilot2400 Flex330 Alfa-in 350 a 250 plazma Cebora Fronius 1400 Speedglas 9100XX a doma pro radost BWIG 180 BSP-40 WMP 200 s  AEK 024
Prosím než se zeptáte nebudte líní HLEDAT www.google.cz  http://cs.wikipedia.org  a hlavně používat mozek wink Lidi nebuďte líní přemýšlet a číst.

Offline

 

#15 13-08-2017 22:13:55

pat
Člen
Místo: nový jičín
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 511

Re: Deformace nerezového svařence

asi to bylo někde jako zbytek.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2017


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS