SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,chci se optat,co se může stát, pokud na voliči napětí u této svářečky zvolím špatné vstupní napětí(připojím na 400V a na přepínači navolím 230V). Jak říká, chchš-li o něco příjít, pujč to...půjčil jsem svařečku známému a on toto provedl a chtěl svářet na 230V, byl však připojen na 400V... Ve svářečce prý něco bouchlo a nesvářelo...prostě blbost...
Ale teď k problému a jeho odstranění. Po rozebrání stroje jsem zhodnotil, že bude nejspíš v čudu řídící elektonika(deska).
Dobral jsem se k tomu, že to odneslo trafíčko na desce, které má mít na primáru 230Vac a na výstupu 12Vac(vinutí primáru je přerušené). Stejně tak na to je malé relé na desce(Omron), má přerušené vinutí. Při zapnutí se ventilátor neroztočí, v podstatě to nic nedělá,jen se rozsvítí kontolka, že je zapnuto.
Zajímá mě tdy, zda se mohlo tímto špatným navolením, toto stát a zda se dá porucha odstranit výměnou těchto dvou komponent(trafíčko a relé), či bude lepší vyměnit celou desku a případně, kde ji sehnat. Může být i jiná alternativa, než originál, na kolik to přijde a co stím. Nebo jestli to nemohla odnést jiná součástka svářečky(usměrnovač, svářecí trafo,tepelná pojistka,přepínače proudu,napětí nebo něco jiného).
Děkuji za nápady a rady
Barzin
Offline
Při tomle stavu se zničí minimálně větrák, když má někdo smůlu, tak i trafo na desce + něco okolo (jak vy říkáte: cívka relé).
Větrák a řídící deska spolu pracují a to tak, že je deska je připojená pavně na vinutí větráku 230V a při provozu na 400V větrák funguje zároveň jako autotransformátor 400V/230V. Pokud se to takto nevhodně navolilo, tak se vpodstatě na veškerá vinutí 230V dostalo 400V. Hlavní trafo to většinou přežije, protože se dřív zničí ta drobotina okolo.
A teď jak opravit: Buď origo dílama - větrák + novou řídící jednotku, a nebo si sehnat jinou (lepší) řídící jednotku s PWM řízením a taky jinej (méně hlučnej) ventilátor s výkonnějším chlazením - přívod se ale musí udělat "4 vodičově" aby byl při provozu na 400V přiveden i N (celkem L1, L2, PE a N), pak může být řídící jednotka + větrák pevně na 230V a při nechtěném přepnutí se nic nezničí. Já osobně jsem pro druhou variantu.
Samozřejmě, že jde původní řídící jednotka opravit, ale trafo + relé je polovina ceny nové a lepší jednotky (nehledě na to, že na zničené jednotce můžou být i další závady)...
Editoval DavidCh (12-12-2015 18:37:37)
Offline
Myslel jsem si,že tato varianta a tento pochod elektického proudu "proběhl", že je v tom i ventilátor mě tedy nenapadlo.
Přejdu tedy k opravě, myslíte si,že byste mi mohl doporučit nějakou konkrétní desku, jsem sice elektronik, ale se svářečkami moc zkušeností nemám. Počítám i s nějakým přepojením. A předrátování jak jste zmínil nebude vůbec od věci a samozřejmě se do něj pustím, ventilátor atd., nic složitého.Teď tedy jen tu desku vyměnit.
Zatím mnohokrát děkuji.
Offline
DavidCh napsal(a):
Při tomle stavu se zničí minimálně větrák, když má někdo smůlu, tak i trafo na desce + něco okolo (jak vy říkáte: cívka relé).
Větrák a řídící deska spolu pracují a to tak, že je deska je připojená pavně na vinutí větráku 230V a při provozu na 400V větrák funguje zároveň jako autotransformátor 400V/230V. Pokud se to takto nevhodně navolilo, tak se vpodstatě na veškerá vinutí 230V dostalo 400V. Hlavní trafo to většinou přežije, protože se dřív zničí ta drobotina okolo.
A teď jak opravit: Buď origo dílama - větrák + novou řídící jednotku, a nebo si sehnat jinou (lepší) řídící jednotku s PWM řízením a taky jinej (méně hlučnej) ventilátor s výkonnějším chlazením - přívod se ale musí udělat "4 vodičově" aby byl při provozu na 400V přiveden i N (celkem L1, L2, PE a N), pak může být řídící jednotka + větrák pevně na 230V a při nechtěném přepnutí se nic nezničí. Já osobně jsem pro druhou variantu.
Samozřejmě, že jde původní řídící jednotka opravit, ale trafo + relé je polovina ceny nové a lepší jednotky (nehledě na to, že na zničené jednotce můžou být i další závady)...
Dalo by se připojení téhle svářečky vyřešit takhle? Pak by tam mohl být klasický hlavní vypínač a ne ta šílenost od výrobce. Zároveň bych mohl použít lepší ventilátor a napájení řídící desky odděleně od svářecího trafa. Chci zachovat možnost připojení na 230 i 400V. Snad to není šílenost, nejsem elektrikář.
A zapojení s redukcí na 230V
Offline
oprava zváračky originálnymi dielmi nebude rentabilná. Na Vašom mieste by som ju dal známemu,a nech Vám preplatí plnu sumu zváračky. Einhell a podobné čínske sračky si za náhradné dieli daju poriadne zaplatit,spravidla vačšie opravy vídu na 60 až 90% novej zváračky.
Offline
to Brembo: Já se ptám na změnu připojení u svářečky Einhell BT-GW 190 D Blue. Tady v tématu to DavidCh řešil, tak jsem nechtěl zakládat nové téma.
Přemýšlím, zda koupit OMI 206, nebo naučit svářet svou einhellku. A když budu investovat do jiné řídící desky apod, tak chci eliminovat možnost špatného přepnutí hlavního vypínače a tím poškození nové desky.
Offline
To by jste musel vyřešit nějakým el. obvodem, který při připojení na 400V nedovolí zapnout svářečku na 230V.
Offline
Původní třípolohový vypínač by šel pryč a místo něj klasika, něco jako: https://www.elima.cz/obchod/gw70005-vyp … 8018.html.
Prostě Obyčejný vypínač zapnuto- vypnuto.
Při zapojení do pětikolíkové zásuvky by to šlo automaticky na 400V.
Přepínání na 230V by bylo pomocí redukce v připojovacím kabelu viz. druhé schéma. Je to nakreslené dost zjednodušeně, ale jde mi o princip.
Takže pokud bych použil přechodku z pětikolíku na tříkolík, tak by to šlo automaticky na 230V, pokud to zapojím bez přechodky, tak automaticky na 400V.Špatně přepnout by to nemělo jak jít.
Omlouvám se, že nepoužívám úplně odborné výrazy.
Offline
Schéma svářečky jsem neviděl,ale může mi někdo napsat proč by se měla poškodit svářečka při přepnutí na 230V když je stavěna na 400V ? (předpokládám při správném zapojení).
Co je vlastně cílem úpravy svářečky ?
Offline
Souhlasím se Senderem.Při správném zapojení vidlice na 400V a přepnutí volby napětí na 230 se nestane nic.Pokud odešla základní deska ,a stykač mohla proběhnout fáze přes kondenzátor u větráku.Tam je přímá cesta pro napájení desky.Zde je schéma
Edit:Znamená to celé proměřit a najít závadu.To vše od přívodního kabelu až po můstek s diodami.Podíval bych se i na tepelnou ochranu.U mé svářečky zkratovala výstupní páskové vinutí.Je dost nešťastné umístěná.Prostě měřit a měřit.Mnoho zdaru.
Editoval mirakoci (13-08-2017 09:24:40)
Offline
Zkuste jestli se to hodí .. zobrazení elektroniky
Editoval JaroslavPavel (15-08-2017 14:23:32)
Offline
Pokud chcete přezkoušet funkci Vaší desky pak:
Odpojte samici konektoru X1 a nyní když přivedete napětí 12V z nějakého ss zdroje na svorky 1:X1 a 4:X1 , tak nepoškozený sekundár trafy bude pro ss napětí pouze činný odpor drátu a pokud bude dobrá pojistky Poj 1 , tak dojde k sepnutí obou relé Re1 a Re 2 a na kondenzátoru C2 naměříte případných 12V mínus úbytek napětí na sekundárním vinutí trafa.Když by se relé neměly k sepnutí ,tak místo 12V připojte třeba 15V.
Dokonce je jedno jestli na svorku 1:X1 připojíte + neboi - pól toho pomocného zdroje .
a totéž platí pro svorku 4:X1
prostě relé budou cvakat .
Jo a žádné jiné napětí tam nepřipojujte .
Pokud Vám ta relé budou cvakat, pak můžete přezkoušet i funkci regulátoru a to tak. že:
připojíte zpět konektor X1 , vyjmete pojistku poj1 ( kdyby trafo TR 2 chtělo vyrábět nějaké napětí aby nám nepřekáželo( to napětí ),ale říkal jste , že je trafo vadné, tak nebude žádné napětí vyrábět .)
, pak použijte opět ten náhradní ss zdroj , s 12V nebo 15V , kdy jste si vyzkoušel, že Vám spínají ta dvě relé a připojíte ten zdroj na svorku 4:X1 a na konec pojistkového lůžka od pojistky Poij 1 , a to ten co vede směrem k usměrňovači W08 (Z1 ) a toto napětí vám sepne ta dvě relátka, jedno relé zapne přívod do svářecího trafa( propojí se svorky CN3 a CN2 ) a to vám vyrobí napětí pro motor posuvu drátu a druhé relé odbrzdí motor a připne motor na záporný pól usměrňovače pro svařování . No a jeli nepoškozen regulátor motoru a taky funkční svářecí trafo a usměrňovač pro svařování , začne se motor točit a jdou u něj regulovat otáčky potenciometrem .
Pak už Vám zbude najít tu vadu po připojení 400V místo 230 V . a bude to přerušený primár TR2 Trafo se dá nové a je vše opraveno.
jinak při připojení 400V místo 230V , došlo toto napětí pouze na primár TR2 a svářecí trafo toto napětí vůbec nevidělo, pokud ten uživatel nesepl pistoli.
Pak bylo na primáru i sekundáru pouze 1,7krát vyšší napětí než jmenovité .To mohlo vést pouze k poškození primárního vinutí TR2 ostatní součástky neměly překročeny nadlimitně mezní parametry
Takže .... ať se daří .
Editoval JaroslavPavel (15-08-2017 14:53:14)
Offline