SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 08-04-2016 09:35:27

Zdeněk15
Člen
Registrovaný: 08-11-2010
Příspěvky: 30

Svařováni měděných pásovin

Zdravím, mám dotaz zda má někdo zkušenosti se svařováním dvou měděných pásovin na sebe. na pásovinu tl.10x80x2000 jde do krajů položit pásovina tl.10x80x150 a dokola vodotěsně zavařit (3 x tupý svár a 1 x kouťák). Svářel bych to asi Tigem. Má s tím nědko zkušenosti? Jaký přídavný materiál a jeho průměr, úkosování tupých svarů, nějáké odmaštění ped svářením, něco po sváření, atd.?
Díky

Offline

 

#2 08-04-2016 12:54:56

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1611
Web

Re: Svařováni měděných pásovin

Zdeněk15 napsal(a):

Zdravím, mám dotaz zda má někdo zkušenosti se svařováním dvou měděných pásovin na sebe. na pásovinu tl.10x80x2000 jde do krajů položit pásovina tl.10x80x150 a dokola vodotěsně zavařit (3 x tupý svár a 1 x kouťák). Svářel bych to asi Tigem. Má s tím nědko zkušenosti? Jaký přídavný materiál a jeho průměr, úkosování tupých svarů, nějáké odmaštění ped svářením, něco po sváření, atd.?
Díky

Svařování mědi TIGem - je tam značný rozdíl v odvodu tepla z místa svařování, oproti oceli. Nejlepšího výsledku dosáhnete použitím čistého helia jako ochr. plynu. Problém je, že v čistém heliu nezapálíte oblouk pomocí HF, musíte použít náškrab, to jest škrtnutím W elektrody o materiál. S horším výsledkem lze použít čistý argon, postačí čistota jako na nerez. Doporučuji použít pedál, neboť je potřeba poměrně rychlé regulace velkého rozsahu, zejména při svařování drobnějších dílů, kde se nashromáždí nadbytek tepla. Příd. drát je nutný, aby byl vyroben z dezoxidované mědi. Měď za vysokých teplot rychle oxiduje a vměsky oxidů v tavné lázni způsobují porositu ve svaru, křehnutí a zmenšenou pevnost. Jsou vyráběny spec. dráty pro TIG svařování mědi s určitým obsahem fosforu, který eliminuje oxidaci a tvoření pórů. Např. zde v USA se prodává zde: https://www.airgas.com/product/Welding- … HAR03D0C50
Co mám já osobní zkušenost, postačilo mi použít oholený elektovodný drát ca. o Ø 2,5. Samozřejmostí je před svařováním mít díly perfektně odmaštěné!

Offline

 

#3 08-04-2016 16:39:04

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1007

Re: Svařováni měděných pásovin

MIG puls, argon nebo Ar+He jako plyn, drát CuSn1 nebo CuAg1 (např. UTP A 381 nebo UTP A 38.)
10 mm už musíte alespoň na 400-450°C předehřát a na tom bych svařovat WIG moc nechtěl. Pokud ano, pořádné rukavice a vodou chlazený hořák.

Offline

 

#4 08-04-2016 20:25:34

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1611
Web

Re: Svařováni měděných pásovin

JardaK napsal(a):

MIG puls, argon nebo Ar+He jako plyn, drát CuSn1 nebo CuAg1 (např. UTP A 381 nebo UTP A 38.)
10 mm už musíte alespoň na 400-450°C předehřát a na tom bych svařovat WIG moc nechtěl. Pokud ano, pořádné rukavice a vodou chlazený hořák.

Při TIGu není nutný předehřev, až do tloušťky materiálu 6mm, pokud použijete čisté helium, místo argonu. Použitím He je dosaženo až 1,7X většího množství vneseného tepla do materiálu, oproti použití čistého Ar. Dám sem odkaz, kde je něco víc kolem svařování mědi. Když se podíváte na str. 21, je tam, m.j., tabulka srovnání  pro použité plyny Ar vs. He v závislosti na průvaru a nutné teplotě předehřevu. Nicméně ty dobré rukavice potřeba budou. smile A také samozřejmě mašina schopná svařování při 300A i víc s tomu odpovídajícím průměrem wolframu a  kapalinou chlazeným hořákem.

http://www.copper.org/publications/pub_ … /a1050.pdf

Offline

 

#5 08-04-2016 22:31:36

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 1602

Re: Svařováni měděných pásovin

Já občas svařuji měděné pásky, ale největší průřez byl 50x5 mm, mám jen Ar.  Svařovat tak velké rozměry si nedovedu představit. Problém je ve vysoké tepelné vodivosti, kdy je problém vytvořit teplotní gradient takový, aby se natavil jen povrch. Vyžaduje to velký proud a možnost rychle stáhnout- tedy pedál. Protože se jedná o elektrotechniku, používám Cu drát. Při použití CuAg, nebo CuSn to jde o něco snadněji.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#6 11-04-2016 10:44:36

Zdeněk15
Člen
Registrovaný: 08-11-2010
Příspěvky: 30

Re: Svařováni měděných pásovin

Dobrá, tak by bylo asi lepší řešení svářet Migem přídavný drát pr.1,0 - OK 19.30 (CuSi3Mn1) bych mohl relativně snadno získat. Zde bude třeba určitě použít velký předehřev a co dál?

Offline

 

#7 11-04-2016 13:58:08

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3060

Re: Svařováni měděných pásovin

Nevím, kolik toho svařování Cu máte ani jaké jsou požadavky na mechanickou pevnost či elektrickou vodivost. Kdysi jsme v údržbě pro takové účely svařovali elektrodou E-S 602, ta má nyní ekvivalent OK 94.25. Tahle elektroda je kupodivu velice univerzální, dají se s ní svařovat díly z Cu, z bronzů a ze skoro všech litin.
Svařování Cu metodami MIG i TIG vyžaduje poměrně masivní zdroje a hlavně vodou chlazené hořáky pro vyšší zatížení. To se vyplatí jedině při sériové výrobě. I když chápu, že všichni se tlačí do metody MIG/MAG, která je zdánlivě méně pracná a prý ji umí hned každý. Neumí.

Offline

 

#8 11-04-2016 14:36:51

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1611
Web

Re: Svařováni měděných pásovin

Zdeněk15 napsal(a):

Dobrá, tak by bylo asi lepší řešení svářet Migem přídavný drát pr.1,0 - OK 19.30 (CuSi3Mn1) bych mohl relativně snadno získat. Zde bude třeba určitě použít velký předehřev a co dál?

Jestli čtete, nebo někdo z Vašeho okolí english, tady ten odkaz říká téměř vše kolem pájení a svařování mědi a jejich slitin. Já to překládat celé nemohu.  Ono to chce i tak trochu praxe, nebo elespoň natrénování na pár kouscích. smile Je tam přece jen rozdíl mezi svařováním ocelí.

http://www.copper.org/publications/pub_ … /a1050.pdf

Tady je i video: https://www.youtube.com/watch?v=cYpYGbC2Drg

Jak můžete vidět, TIGem za podmínky použití čistého helia to jde i bez předehřevu a rychle! smile

Editoval Frank (11-04-2016 14:42:52)

Offline

 

#9 11-04-2016 15:05:32

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1611
Web

Re: Svařováni měděných pásovin

Famater napsal(a):

Já občas svařuji měděné pásky, ale největší průřez byl 50x5 mm, mám jen Ar.  Svařovat tak velké rozměry si nedovedu představit. Problém je ve vysoké tepelné vodivosti, kdy je problém vytvořit teplotní gradient takový, aby se natavil jen povrch. Vyžaduje to velký proud a možnost rychle stáhnout- tedy pedál. Protože se jedná o elektrotechniku, používám Cu drát. Při použití CuAg, nebo CuSn to jde o něco snadněji.

Trik je právě v tom použití čistého helia. Vnesené teplo do místa hoření oblouku je 1,7X větší, než při použití čistého argonu. Tímto obrovským tepelným příkonem je překonán rychlý odvod tepla při dokonalé tepelné vodivosti mědi.

Offline

 

#10 11-04-2016 15:32:05

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 1602

Re: Svařováni měděných pásovin

Franku, děkuji za link na příručku o Cu slitinách, je perfektní. Ta vodivost je právě ten problém. Já se pohybuji v rámci mých možností i když bych helium dokázal opatřit. Ale na občasné použití si nebudu komplikovat život i s ohledem na pokročilost mého věku.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#11 19-04-2016 06:27:35

Zdeněk15
Člen
Registrovaný: 08-11-2010
Příspěvky: 30

Re: Svařováni měděných pásovin

Zdravím, poprvé jsme to svařili MIG přídavný drát OK 19.30 (CuSi3Mn1). Bylo to docela peklo s předehřeve a kolega mí musel držet i kabel, jelikož byl problém s podáváním drátu.
Nejradši bych vyzkoušel tem TIG s Héliem, ale mám strach zda to na tl. svařovaných měděných desek zdroj utáhne. Tl. je 10 mm a zdroj mám vodou chlazený Fronius 2200 Magicwave.

Offline

 

#12 19-04-2016 18:08:55

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1611
Web

Re: Svařováni měděných pásovin

Zdeněk15 napsal(a):

Zdravím, poprvé jsme to svařili MIG přídavný drát OK 19.30 (CuSi3Mn1). Bylo to docela peklo s předehřeve a kolega mí musel držet i kabel, jelikož byl problém s podáváním drátu.
Nejradši bych vyzkoušel tem TIG s Héliem, ale mám strach zda to na tl. svařovaných měděných desek zdroj utáhne. Tl. je 10 mm a zdroj mám vodou chlazený Fronius 2200 Magicwave.

Já používal pro svařování takovýchto materiálů Miller Synchrowave 350 TIG mašinu, minimálně je nutné použít takovou, která dává alespoň 200A trvale. Pročtěte ten odkaz co jsem zde postoval, jsou tam postupy a tabulky s proudy a předehřevem pro všechny způsoby(TIG, MIG) svařování Cu. Bohužel v angličtině...

Offline

 

#13 10-08-2017 14:02:59

MilanK
Člen
Registrovaný: 10-08-2017
Příspěvky: 2

Re: Svařováni měděných pásovin

Svařujete někdo elektrotechnickou Cu metodou MIG? Nechci zakládat zbytečně další téma, tak to dávám sem.

Offline

 

#14 10-08-2017 14:54:08

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 786

Re: Svařováni měděných pásovin

Neměl by to být žádný problém. přídavných materiálů je celá řada : CUSi3, CUAL, CUAG, CUSn, atd. Plyn argon, případně nějaká směska. Cívky 15kg, cena za 1kg od 700kč po 1200kč + DPH.

Offline

 

#15 10-08-2017 15:31:29

huat
Člen
Místo: Komárno
Registrovaný: 17-06-2009
Příspěvky: 361

Re: Svařováni měděných pásovin

Konkrétne čo to má byť? .Ak sa jedná o vodivé časti napríklad medené zbernice neviem či je to vôbec povolené.Jedná sa o med vysokej čistoty viac ako 99% a zvárať to neakou zliatinou asi nebude najlepší nápad už len kvôli vodivosti a mechanickým vlastnostiam spoja.Počul som o prípadoch kde sa medené zbernice spojené skrutkami pôsobením dilatácie deformovali a dokonca dotrhali.


VARMIG 1600,malý PB autogen,kitin tig 170 LA,fimer 100,fronius transpocket 1500,magnum mig,mag 200,lidl parkside,tuson tucana 200 dc multi

Offline

 

#16 11-08-2017 14:09:30

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1007

Re: Svařováni měděných pásovin

Neměl by to být problém jen v případě, pokud je měď dezoxidovaná.
A z přídavných materiálů bych vynechal ty slitiny CuSi a CuAl. Přídavné materiály pro čistou měď jsou:
CuSn1, tj např. UTP A 381 - hezky teče, lze leštit, je levnější. Používá se např. v potravinářství.
CuAg1, tj. např. UTP A 38 - hustější lázeň, což je výhoda u svarů v nucených polohách, vysoká elektrická vodivost, výborná smáčivost. Je dražší a má omezenou leštitelnost. Použití zejména pro elektrotechnické prvky.

ZDENÁL napsal(a):

Neměl by to být žádný problém. přídavných materiálů je celá řada : CUSi3, CUAL, CUAG, CUSn, atd. Plyn argon, případně nějaká směska. Cívky 15kg, cena za 1kg od 700kč po 1200kč + DPH.

Offline

 

#17 12-08-2017 20:24:56

MilanK
Člen
Registrovaný: 10-08-2017
Příspěvky: 2

Re: Svařováni měděných pásovin

Potřebuji přivařit pásovinu tl. 20mm k trubce se stěnou tl. 10mm. jsou tam předepsané 10mm sváry z každé strany (něco jako koutové - trubka je přiložena k pásovině), délka svárů cca 40cm z každé strany. V Esabu mi doporučili drát OK Autrod 19.12 ale asi by byl lepší ten CuAg1. Pásovina je určena k připevnění do nějakého rozvaděče a potečou tam asi velké proudy. Svárový spoj je navržen od konstruktéra, ale není předepsán žádný přídavný materiál. Jak to svařovat - asi bude muset být předehřev a nebude mít materiál tendenci k deformacím (kroucení)?

Editoval MilanK (12-08-2017 20:27:32)

Offline

 

#18 13-08-2017 17:28:57

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1007

Re: Svařováni měděných pásovin

Poloha PA / PB, drát UTP A 38 (CuAg1), pro začátek tak 280 A, ideálně MIG puls, plyn směs Ar+He, předehřev min. 500°C. Pokud budete mít standardní zdroj a ne pulsní invertor, stejně tak pokud budete mít jen čistý Ar a ne Ar+He, počítejte s předehřevem min. o 100° vyšším. Zbytek už musíte odladit.

MilanK napsal(a):

Potřebuji přivařit pásovinu tl. 20mm k trubce se stěnou tl. 10mm. jsou tam předepsané 10mm sváry z každé strany (něco jako koutové - trubka je přiložena k pásovině), délka svárů cca 40cm z každé strany. V Esabu mi doporučili drát OK Autrod 19.12 ale asi by byl lepší ten CuAg1. Pásovina je určena k připevnění do nějakého rozvaděče a potečou tam asi velké proudy. Svárový spoj je navržen od konstruktéra, ale není předepsán žádný přídavný materiál. Jak to svařovat - asi bude muset být předehřev a nebude mít materiál tendenci k deformacím (kroucení)?

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005  -  2017


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS