SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 22-12-2007 20:42:17

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3353

Principy řezání plazmou

Když zaškoluji podle ČSN 050730 řezače plazmou, zpravidla mi říkají: Řekni nám nějak jednoduše princip, my už si s tím příště poradíme. Podle mnoha zdejších příspěvků je plazma někdy degradována na brnkačku, jindy trochu démonizována. Takže osvětlení této technologie v několika větách.
1, existují dva typy řezání plazmou - s přeneseným obloukem pro elektricky vodivé a s nepřeneseným pro nevodivé materiály.
2, plazmový paprsek vzniká postupně po krocích. Prvním krokem je "zapálení" oblouku mezi vnitřní a vnější elektrodou. Vznikající elektrický oblouk je vyfukován plazmovacím plynem, který se ionizuje - vzniká pilotní paprsek.
3, po přiblížení paprsku k elektricky vodivému dílu, který je spojen s vnější elektrodou, vyhodnotí řídící elektronika vodivost a zvýší řezací proud na požadovanou velikost, současně se zvětší průchod plazmovacího plynu tryskou. Ionizovaný paprsek - plazmový - má na místě výstupu z hubice teplotu přes 20 000 st.C.
4, ionizační napětí by nemělo poklesnout pod 150 V při zatížení, jinak je řez zcela nekvalitní.
5, pro běžné dělení, po kterém následuje příprava pro svár, plně vyhovuje jako plazmovací plyn vzduch nebo dusík.
6, pro kvalitní řezy přímo ke svařování se používá kyslík
7, moderní plazmové stroje používají složité hořáky s dalšími vrstvami plynů kolem plazmového paprsku - např. Wirbelgas.

Uvedený postup používají plazmy Fronius, Kjelberg, Cebora, Miller, Cloos a další.

Editoval jirkati (23-12-2007 21:39:25)

Offline

 

#2 23-12-2007 07:03:18

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1643
Web

Re: Principy řezání plazmou

Myslím, že velmi dobrý přehled o možnostech využití plasmy pro řezání různých materiálů, použití různých plynů pro nejlepší výsledek(včetně tabulek) naleznete zde:

http://archive.metalformingmagazine.com … plasma.htm

Offline

 

#3 23-12-2007 17:43:42

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3353

Re: Principy řezání plazmou

Franku, to je pravda, ten přehled je výborný, ale musíme brát v úvahu, že každý nezná dostatečně technickou angličtinu. Četl jsem ty info asi před dvěma lety, když jsme ve firmě uváděli do provozu robotizované tvarové řezání trubek od 12 do 73 mm, po kterém ihned - bez čištění - následuje robotizované svařování MAG ve směsi 15 % CO2 + 85 % Ar. Naše Hi-tech plazmová zařízení jsou samozřejmě technologicky někde jinde, ale některé zásady z toho přehledu platí obecně. To byl důvod k napsání příspěvku. Snad to někomu pomůže k pochopení co to vlastně je "řezání plazmou".

Offline

 

#4 23-12-2007 18:13:52

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 1643
Web

Re: Principy řezání plazmou

jirkati napsal(a):

Franku, to je pravda, ten přehled je výborný, ale musíme brát v úvahu, že každý nezná dostatečně technickou angličtinu. Četl jsem ty info asi před dvěma lety, když jsme ve firmě uváděli do provozu robotizované tvarové řezání trubek od 12 do 73 mm, po kterém ihned - bez čištění - následuje robotizované svařování MAG ve směsi 15 % CO2 + 85 % Ar. Naše Hi-tech plazmová zařízení jsou samozřejmě technologicky někde jinde, ale některé zásady z toho přehledu platí obecně. To byl důvod k napsání příspěvku. Snad to někomu pomůže k pochopení co to vlastně je "řezání plazmou".

Máte pravdu s tou angličtinou. Kdybych měl více času, přeložil bych to celé, je to poměrně poučné. Ale ty tabulky jsou, myslím, srozumitelné téměř každému. Jinak musím uznat, že jste váš příspěvek napsal velice přesně. A vůbec, za tu dobu co jsem působil jinde, udál se zde značný pokrok v oboru svařování. Musím zde také poznamenat, že čeští svářeči v USA a Kanadě rozhodně ostudu nedělali. Alespoň ve firmě kde jsem pracoval. smile Zdravím, Frank.

Offline

 

#5 17-02-2008 15:34:00

lukas
Člen
Registrovaný: 19-04-2007
Příspěvky: 466

Re: Principy řezání plazmou

neví někdo kde se dá sehnat literatura na řezání plazmou

Offline

 

#6 18-02-2008 20:00:51

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3353

Re: Principy řezání plazmou

Zkuste nakladatelství ZEROSS, určitě si vyberete.

Offline

 

#7 17-03-2008 11:15:34

filip
Člen
Místo: Roztoky u Prahy
Registrovaný: 06-05-2007
Příspěvky: 13

Re: Principy řezání plazmou

Dobrý den pánové,měl bych pár otázek ohledně plasmových řezaček.
1.Když je psáno že má plasma 60A,tak nevím od jaké síly a do jaké síly materialu může řezat.Může někdo z vás  napsat nějaké přibližné hodnoty v A. a síly mateialu?
2.Jestli existuje rychlé školení jako pro sváření a kolik to cca.stojí.

Předem děkuji.

Offline

 

#8 17-03-2008 15:17:40

Petr
Moderator
Registrovaný: 10-02-2007
Příspěvky: 703
Web

Re: Principy řezání plazmou

Aby to řezalo trochu slušně, tak zhruba 100A na palec. Ta 60A plazma dokáže oddělit 20 mm, ale je to strašně pomalé. Pro běžné, kvalitní řezání do cca 12 mm.

Offline

 

#9 18-03-2008 08:47:49

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 3353

Re: Principy řezání plazmou

Trochu doplním Petra. Ono záleží ještě na tom, jak rychle potřebujete řezat. My při vyřezávání vzorků pro destrukční zkoušty porcujeme velké svařence s tloušťkou stěny cca 3 mm při proudu až 80 A s postupovou rychlostí až 80 mm za 1 sec. Obecně lze říci, že čím chcete mít řez čistší a přesnější, tím větší rezervu řezacího proudu potřebujete pro odladění řezání podle své ruky. Pomalé řezy mají snahu zanechávat na spodní hraně strusku a mají problémy s hladkostí řezu.

Offline

 

#10 17-01-2009 20:30:52

ZDENÁL
Člen
Registrovaný: 03-01-2009
Příspěvky: 855

Re: Principy řezání plazmou

Pokud kupujete plazmu a najdete v návodu výrobce u pazmy s výkonem 75A že řeže mat. tl. až 20mm pak vězte že skutečnost je taková- do 10mm řeže slušně , 10 až 15 mm to ještě ujde , 15 až 20mm velké trápení a nervy.Proto doporučuji vždy z proklamovaných parametrů ubrat 40 procent a získáte tak výkony skutečně použitelné.

Offline

 

#11 22-08-2016 16:03:45

ATRAN
Člen
Registrovaný: 22-08-2016
Příspěvky: 4

Re: Principy řezání plazmou

Dobrý den,
prosím o radu. Používám ruční plazmu na dělení materiálu 6 mm a víc a na velké otvory v oceli (malé vrtáme). Mám však velkou spotřebu trysek a elektrod. Patrně dělám něco špatně. Už jsem pročetl jiné diskuze ohledně přípravků, něco jsem vyzkoušel, něco fungovalo, jiné ne. Při strojím řezání na CNC plazmě se dává odtrh trysky od materiálu 5,0 mm. Platí toto i pro ruční hořák?? Pokud ano, tak jak tuto vzdálenost udržím?? Udělal jsem si malého pomocníka na kruhové otvory (hrnčířský kruh s 1fázovým motorem a reostatem. Na malé plechy a pravidelné otvory toto funguje, ale co s velkým plechem a nepravidelným otvorem??
Poradí mi někdo prosím??? Klidně přijedu kamkoliv na praktickou ukázku.
Předem díky.
Pavel.

Offline

 

#12 22-08-2016 22:06:03

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2672
Web

Re: Principy řezání plazmou

tryska + elektroda musí vydržet několik pracovních směn, pokud ne je problém v obsluze, nebo čistotě vzduchu - nestačí odkalovač - mezi plasmu a kompresor ještě přídavný filtr, nejsou levné ale vyplatí se. Kolega jole píše ve vlákně hned pod tímto jak dělat díry, ještě lépe je si pro start předvrtat díru - třeba 5mm. Pro velké nebo nepravidelné díry je dobrá šablona, klidně z překližky.
Pro přesné díry si udělám kroužek příslušného průměru - dle poloměru hubice řezáku + potřebný průměr kroužek přiboduju přesně na místo budoucí díry a je jak z CNC.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#13 23-08-2016 15:19:35

ivko
Člen
Registrovaný: 13-03-2012
Příspěvky: 574

Re: Principy řezání plazmou

S tým nevymyslíš nič,  trysku ničí hlavne roztavený kov ktorý na nu vyprskne pri prepichovaní a pri sile materialu 6mm tomu nezabrániš vždy.
Čím hrubší material a čím viac prepichnutí tým viac toho zničíš. Novú trysku nie je problém zničiť na prvý zápal ked budeš rezať hrubý material

Strojná plazma si vie sama nastavovať výšku. Pri zápale je vyššie - možno aj viac ako 1cm, ale rovnako to nie je záruka že trysku nepoškodí.  Som kedysi pracoval na strojnej kde sa rezalo aj 25mm, ale to sa rezalo vyslovene z hrany, pri dierách tak 10-12mm bolo rozumné maximum, potom už tiež kapali trysky

Offline

 

#14 23-08-2016 16:25:15

ATRAN
Člen
Registrovaný: 22-08-2016
Příspěvky: 4

Re: Principy řezání plazmou

My touto plazmou řežeme převážně plechy 6,0 mm, kromě syndromu roztřesené ruky docela bez problémů. Mlazmu máme sice letitou, ale šlape. Zrovna dnes jsem byl v Alfa In kvůli tryskám a navíc jsme pořídil distanční kroužek. Tak jsem zvědav na zítra až se pustíme do 2,00 mm pozinkovaných plechů. Co se týče kvality vzdychu, tak to mám vyřešené. Starý kompresor už nestál za nic a tak jsem koupil nový s novým chlazením, sušením a dokonalou filtrací. Co se týče tloušťky, tak jsme řezali max. 12,00 mm plech, co pamatoval snad ještě Hitlera a vcelku uspokojivě. Se silnějším materiálem nepracujeme. Máte patrně pravdu. Celý problém je v distanci trysky od materiálu. To když uspokojivě vyřeším, tak jsem za vodou. :-)

Offline

 

#15 23-08-2016 20:10:52

ivko
Člen
Registrovaný: 13-03-2012
Příspěvky: 574

Re: Principy řezání plazmou

Zasa nie je dobré ak je horák príliš nad materialom, lebo tam už nie je tak pekný "plamen" - rez je širší a musí sa ubrať na reznej rýchlosti.

Čím dlhšie rezy po zápale budeš robiť tým dlhšie tryska vydrží, ale realita je taká aká je. Alebo  tiež čím lahšie sa material prepichne tým menej trpí tryska, preto sa niekedy robí to čo bolo spomenuté vyššie = predvŕtava sa

Editoval ivko (23-08-2016 20:11:15)

Offline

 

#16 24-08-2016 07:08:20

ATRAN
Člen
Registrovaný: 22-08-2016
Příspěvky: 4

Re: Principy řezání plazmou

Re: ivko... Myslíš, že je lepší materiál pro nasazení plamene předvrtávat??? Podle manuálu je to doporučované. Já to dělám jen u materiálu silnějšího jak 6,0 mm. Do 6,00 mm včetně to propaluji.

Offline

 

#17 27-08-2016 07:09:38

worm6666
Člen
Registrovaný: 15-06-2016
Příspěvky: 97

Re: Principy řezání plazmou

link nefunkcny (?) da sa to niekde inde pozriet ?


TIG: IDEAL TECNOTIG 220 AC/DC PULSE, KUKLA: Kowax 730, PLASMA CUT: SOLUTION PC 40

Offline

 

#18 27-08-2016 11:34:57

Aleš_
Člen
Registrovaný: 13-05-2008
Příspěvky: 361

Re: Principy řezání plazmou

Offline

 

#19 27-09-2016 07:50:46

ATRAN
Člen
Registrovaný: 22-08-2016
Příspěvky: 4

Re: Principy řezání plazmou

Dobrý den přátelé,
Tak jsem po těžkých peripetiích koupil novou plazmu. Alfa In Pegas 100 a je po problémech. Na originál nasazenou trysku a elektrodu mám napáleno 600 kg materiálu o síle 6,00 mm a absolutně bez problémů. Řez je rovný, bez otřepů a okují a o rychlosti se nedá ani mluvit - fofr nevídaný. Příští týden budeme pálit plechy 10,00 mm, tak jsem zvědav, ale vzhledem k tomu, že výrobco uvádí maximální tloušťku materiálu 40,00 mm, pak to bude nejspíše jako krájení másla.
Pavel

Offline

 

#20 27-09-2016 11:01:17

jole
Člen
Místo: Ústí nad Labem
Registrovaný: 26-05-2010
Příspěvky: 361

Re: Principy řezání plazmou

600 kg napáleného materiálu není žádná vypovídací hodnota o výkonnosti stroje!!! Napálené metry by byly lepší. Na krájení materálu 40mm se moc netěš. Na 100 A bude velký problém i těch udávaných 25mm čistého řezu. Ale třeba budeš spokojen. 10mm bude řezat bez problémů. Jole.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2018


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS