SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařováníChcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat ! Navštivte také: SVAR BAZAR SVAR INZERT SVAR INFO |
![]() |
Nejste přihlášen(a)
Stránky: 1 2
Horšie priletované k. oko som ešte nevidel! Ešte, že ho drží tá bužírka lebo pri prvom poriadnom zaťažení by odpadlo. Veľa alchýmie s kalafúnou a málo W na spájkovačke. Ten kábel musí byť zaliaty nie "prisoplený". S tak priletovaným okom na štartovacom kábli, v zime pol štartu. Živicu /kalafúnu/ bez liehu používam na letovanie ulomených batériových, olovených, kontaktov. / Pravdaže olovom nie cínom/
Na medené káble!! Používam tú „prevarenú kyselinu“ a propán-butánový horák alebo autogén . Tých 300 W na tak hrubý medený kábel je málo. Meď odvádza výborne teplo a preto to oko nie je dobre zaliate, málo roztavená pájka
Editoval petce (08-08-2009 17:12:19)
Offline
Hm Já kabelový oka normálně zmáčknu až do 120 a nic neletuji . Jinak na pájení očištěná měď a mám k tomu nejakej sajrajt z práce a pohoda .
Offline
Ja som očká letoval tak že som kábel s očkom zachytil do zveráku nahrial PB horákom a pomaly dávkoval kalafunu a trubyčkový cín až pokial nezačal vytekať..Lepšie je kúpiť lisovacie očká,položiť napríklad do vinkla alebo rozrezanej trubky zopovedajúceho priemeru a otupeným jamkovačom,prierazníkom alebo niečím podobným spaviť 2-3 jamky.Vyskúšané v pohode.Inak na zváracie káble odporúčam použiť uzavreté trubkové očká,sú hrubšie a lepšie odolajú mechanickému namáhaniu.Zmršťovacie bužirky používam ťiež,existujú hrubšie s lepidlom vo vnútri tie sú na zváracie káble najvhodnejšie.
Offline
Taky přidám svoje skušenosti. Kabelová oka používám letovací i lisovací. Oko zalisuju ve svéráku, lehce pokapu tavidlem F-1, v práci používám Eumetol (je supr, ale strašně smrdí). Na starší kabely kyselinu pro klempíře, ale musí se důkladně opláchnout!!! Kalafuna se mi moc neosvědčila.
Pájím Pb hořákem 800W nebo 1200W ze sady Meva. Takto bez problému pájím i kabely 90mm2.
Smršťovací bužírka s lepidlem je supr, ale hůř se sežene. Obyčejná izolačka udělá stejnou službu. Nebo používám tzv. samovulkanizační pásku.
Offline
Ale kde 300W, ja mam 200W klampiarsku pajkovačku aj to sa mi zdá až moc, k tomu 2mm cín, nejakú pastu pre kurenárov a úplná radosť s tým robiť. Odizolujem kábel pretriem pastou (vynikajúca zmáčavosť) počkám 30s zotriem, nasadím očko, keď je otvorene tak ho ešte vo zveráku pomocou jednoduchého prípravku zmačknem. Priložím pájku pár s. nahrajem až zasyčí zvyšková pasta a pridávam cín. Ten doslova kábel a ocko priam saje. Treba dať bacha lebo už sa mi stalo že som to prehnal a 1cm za očkom bol kábel tvrdý, pocínovaný.
Tu pastu doporučujem ???, pokiaľ Vám nevadí že pasta je agresívna! a bude to asi časom korodovať. Aj keď mne to nerobí, asi som dal malinko pasty.
Ináč asi sa tej paste treba vyhnúť a použiť niečo neagresívne.
No a na pájku samozrejme salmiak, hrot musí byť stále čistý.
Takto som robil úplne tenké a aj 25mm káble, drôty. pozn.: moja skúsenosť je dobrá ale časom to asi bude fakt korodovať. (budem to sledovať)
A ešte jedna pozn. tie otvorené očká sú najčastejšie mosadzné (aj keď predavač tvrdí že medené) tie uzavrete sú krásne hrubé, medené. Ono to nieje vidieť sú totižto galvanicky pocínované.
Editoval Sego (09-08-2009 12:15:07)
Offline
Tak sem take pridam nazor.
Kyselinu na kabel nikdy! Navzlina po zilach do kabelu a nikdy uz ji ven nedostanete. Po case med sezere, nebo alespon zpusobi oxidaci kontaktu.
Kyselina se pouziva na zinek resp. pozinkovane veci. Pajet se totiz poradne da jen pokud je povrch zbaven oxidu (zinku). Pro to kyselina. Aby kyselina "nesezrala" vsechen zinek z povrchu, je potreba kyselinu nasytit zinkem. Prevarovani je zbytecne (nebezpecne). S medi to tak jednoduse nejde. Proto se na med bez moznosti dokonaleho opachu nepouziva.
Tavidlo pro odstaneni oxidu z pajeneho kabelu samozrejme nutne je. Ale ma to byt takove, ktere nevyzaduje opach. Treba "kalafuna", nebo nejake tavidlo pouzivane v elektronice. Pokud kalafuna,mela by to byt ta vycistena urcena pro pajeni. Rozpustit se da v lihu, ale potom se musi namoceny konec kabelu pred pajenim ohrat na cca 150st.C. Lih totiz obsahuje vodu a ta by pajeni komplikovala.
Take navzlinana pajka v zile kabelu vyrane snizuje mechanickou zivotnost spojeni pri namahani ohybem. Kabel se totiz ohyba v jednom miste a ryhle se "zlomi", casto par mm od oka. Takze pokud pajet, tak s minimem pajky.
Nejlepsi spoj oka je lisovany. Spravne ma byt oko nalisovane "plynotesne", aby nemohl spoj oxidovat. Jenze to je bez specialniho naradi problem. Takze holt doma lisovane spoje mohou casem oxidovat.
Offline
Ja pracujem vo firme ktorá sa zaoberá výrobou lodných rozvádzačov,takže niečo o tom viem.Používame viacej druhov lisovacích čelustí ktoré lisujú rôznymy spôsobmi.Niektoré vtlačia do očka okrúhlu alebo oválnu drážku iné dve drážky a sú také ktoré stlačia rúrkovú časť do 6 uholníkového profilu.Už ma dávnejšie napadlo vyrobiť si primitývny prípravok na domáce použitie tak na očko do 50 mm2 .Ak sa mi podarí hodím sem neaký náčrt.
Offline
No ono je především třeba říci, že tzv. "převařená kyselina" nebo "kyselina nasycená zinkem" není kyselina ale roztok ZnCl2. Zinek reaguje s HCl za vzniku chloridu, zbytkový HCl se vyvaří. Proto se také traduje, že čím starší "kyselina", tím lepší. Topenářská pasta chlorid zinečnatý rovněž obsahuje. Na pájení kabelu je klempířská "kyselina" nebo topenářská pasta opravdu zvěrstvo nejhrubšího zrna. Bohatě stačí aktivovaná kalafuna, třeba MTL468 za pár korun, ta vezme spolehlivě i zoxidovanou měď a přitom nepůsobí korozivně, narozdíl od přípravků na bázi ZnCl2.
Editoval Pruduch (08-08-2009 23:02:53)
Offline
No neviem tu pastu používam roky a nemám žiaden problém. Možno to je tým že to nehrajem pajkou a ono sa to od tial vyškvari, neviem. Pozeral som tie spoje aj káble a je to dobré. Nemám dôvod to meniť.
Offline
Kyselina je možná trochu drastická, ale používám jí jako poslední možnost. Když se kabel důkladně opláchne (používám odmašťovač na bázi acetonu, xylenu a podobně) není s tím problém. Na nový kabely jedině F-1, stačí pár kapek, nemusí se oplachovat a nesmrdí to.
Offline
Hmm... a jakpak se asi dá vypláchnout prostor mezi jednitlivýma drátkama kabelu pod izolací . Ale vážně, je jasný, že u kabelu 25mm^2 u svářečky se problém koroze moc řešit nemusí, ale vyskytl se tady názor, že "kyselina (nebo pasta) je úplně v pohodě i na tenký věci" - ale věřte, že "kyselina" ani pasta v pohodně rozhodně není. Stačí se podívat jak vypadají naměkko pájené spoje na Cu trubkách pokud nebyly naprosto dokonale očištěny. V elektronice se řeší dokonce i korozivnost (víceméně hypotetická) tavidel na bázi kalafuny a jiných tzv. bezoplachových tavidel, takže tvrdit, že chloridy mědi vůbec nevadí je poněkud odvážné. Ono by stačilo kdyby někdo na základě této informace takto zaletoval nějaký důležitější kabel, který bude pěkně ve vlhku a nebude k němu přístup a je na problém zaděláno. BTW xylen jakožto nepolární rozpouštědlo je na odstranění zbytků "kyseliny" naprosto k ničemu a aceton je na tom jen o málo lépe. Prostě logika "já to takhle dělám už dlouho a pohoda" ještě neznamená, že to tak je automaticky dobře.
Editoval Pruduch (09-08-2009 08:59:35)
Offline
Asi to bude pravda, niesom odborník. Ale jedno viem isto že pri výrobe rôznych med. chladičov by som sa bez tejto pasty asi nepohol. Tu by mi asi kalafunová vodička fakt nepomohla.
Svoj predchádzajúci príspevok som editoval, aby som niečo nespôsobil Aj keď cínuje sa s tým nádherne
Offline
Chlorid zinočnatý je skoro vo všetkých komerčných zmáčadlách na letovanie. Pre Prúducha medzi drôtikmi v kábli musí byť pájka a prispájkovaná na meď a nie zmáčadlo to sa musí vyplaviť na povrch a tam sa vypláchne vodou. Priemyselne sa už dlhšiu dobu oká na káble lisujú. A na gumené sa vždy aj lisovali aby nezhorela gumová izolácia. Tenké kábliky a drôtiky určite budem spájkovať trubičkovým cínom na to určeným, ale nie 1 - 1,5 cm hrubý kábel.
Nikde som neradil použiť kyselinu použil som len výraz z článku "prevarená kyselina" a nie ZnCl2, aby pisateľ rozumel.
Offline
Ale tady se pořád míchaj jabka a hrušky... proč se používá agresivní (a korozivní) chloridová pasta? No právě proto že je agresivní, tedy se s ní dobře letuje. Ale druhou stranou mince je to, že spoj a všechno okolo bez dokonalého oplachu koroduje. Dokonalý oplach není problém u trubek, chladičů a podobně, to je jasná věc a s tím nikdo nepolemizuje. Ale u kabelu je situace jiná, ten prostě opláchnout nejde (ačkoli zde někteří tvrdí opak). Iluze, že se pasta nedostane dovnitř mezi dráty kabelu je zcela mylná. Tavidlo se vždycky dostane dál než pájka.. .tedy o nějakým "vyplavení na povrch" nemůže být řeči. Tavidla pro měkké pájení je věda sama o sobě a všichni ti co se snaží minimalizovat korozi, nebo všichni kdo trvají na oplachu u tavidel k oplachu určených jsou zřejmě blbci, protože přeci chloridový letování na kabely je úplně v pohodě, protože to někteří jedinci používají už několik let a "vůbec nic to s kabelem nedělá"... dále to nemá cenu komentovat. Ono to sice neupadne, ale třeba při opravě to už letovat nepůjde pak vůbec docela daleko od takovéhoto spoje.
Ad kalafuna, dnes existuje široká paleta nekorozivních tavidel lepších než kalafuna, dokonce vodou rozpustných. Kromě toho tavidla na bázi kalafuny (aktivované buhví čím) mají mnohonásobně lepší vlastnosti než samotná kalafuna. Psal jsem to výše, kdo chce pochopí... Samotnou kalafunou jde cokoli co je jen trochu zoxidovaný blbě, ale třeba tím MTL to jde většinou úplně krásně (obecně jakýmkoli tavidlem F-SW26 by neměl být problém). Samozřejmě že například u zde uvedených chladičů, kde se letuje plamenem je kalafuna zcela nevhodná, ale pokud vím tak se tady řeší letování kabelovýho oka... což se nedělá ani plamenem, ani by se to nemělo dělat chloridovou pastou nebo "vodičkou". On ten postup je vůbec takovej trochu podivnej... nejdřív máčet v pájce a pak v tavidle je nesmysl. Jednoduše prosytím konec kabelu tavidlem a pak pocínuju (třeba i tím ponořením jak je psáno v článku). Oko rovněž předem přetřu tavidlem a pocínuju (na origo cín to pokud je starší blbě chytá). Pak vsunu kabel a pořádnou páječkou a trubičkovým cínem udělám spoj jak víno, ne takovej lepenec jako je na obrázku. Nejde ani tak o výkon páječky, ale o tepelnou kapacitu hrotu, tedy čím větší klacek tím lépe. Nebál bych se ani letování v článku popsané "minivlně", tedy ponorem celého oka. Doba ořevu maximálně jednotky s. Snažit se jakýmkoli způsobem sletovat nepocínovaný a nepřipravený díly je špatně. Samozřejmě tento postup nejde použít u opravdu velkých profilů typu přípojka k důlnímu velkorypadlu a podobně... tak velkou pájku asi nikdo mít nebude.
Editoval Pruduch (09-08-2009 14:23:05)
Offline
No mám smolu lebo to robím len plameňom. PB horák Meva bez medenej "letkulmy" alebo autogenom. Kto by sa s tým kefoval pol hodiny pájkovačkou keď to ide za 5 minút plameňom a určite kvalitnejšie. Pozri si obrázky v článku to nie je priletované ale prisoplené, neviem o čom sa tu škriepite. Ja debatujem o článku , návode v ňom a nie o spájkovaní.
Editoval petce (09-08-2009 14:22:19)
Offline
No vidím, že kolem jednoho očka se semlela bouřlivá debata. Přispěju tedy svou troškou do mlýna. Jsem elektrotechnik, tak bych měl vědět o čem mluvím.
Ohledně použitého postupu v návodu. Zásadně jsem proti agresivním tavidlům, laněný vodič opravdu funguje jako knot. Agresivní tavidlo bych použil v případě značně zkorodovaného svazku, ale pokud mám nový kabel, tak jednoznačně volím neagresivní bezoplachové tavidlo a pájka alespoň 60%Sn40%Pb. V ideálním případě lisovací oko se slepou dírou a smršťovací bužírka s lepidlem. Mimochodem, ta bužírka se dá sehnat téměř v každém velkoobchodě s elektromateriálem.
Nechci nikoho přesvědčovat, aby měnil své léty prověřené postupy. Jen varování pro ty co ještě žádný postup nemají. Pozor na agresivní tavidla, nechcete si přece degradovat svůj nový kabel použitím nevhodného postupu.
Děkuji všem za pozornost
Offline
Spítal som sa kolegov v práci na spôsob aký používali na letovanie káblových očiek.Robili to nasledovne :
1.oblankovali kábel a vsunuli ho do očka a trochu pritlačili aby očko nespadlo.
2.ponorili ho do letovacej pasty,zabudol som názov neaké euro niečo
3.potom celý kábel s očkom ponorili do dopredu roztaveného cínu
4.kábel vybrali ,hneď za horúca očko obtočili fermežovou páskou a z hora do očka doliali cín
Takto cínovali aj káble prierezu 150 mm2,je tomu už asi 15 rokov ale tie lode idú dodnes.Na niektoré káble hlavne gumové používali tiaž letovaciu vodičku.
Offline
Pokud by jste měli zájem, mám lisovací kleště. Od 16mm2 až po 120mm2 a mohu ty matrice "obkreslit" a hodit to na web. Stejně všichni sváříte a motáte se kolem železa, tak by neměl být problém vyrobit jednoduchý přípravek do svěráku. Tak jestli se najde alespoň jeden zájemce, hodím to na web.
Offline
Mam zaujem trebars aj na mail. Vdaka
Offline
dakujem pani za postrehy!
1. musim sa priznat, ze moja je iba fotografia pripravku - fotky ociek pridal admin ...
2. clanok som napisal len ako postreh a zda sa ze padol na urodnu podu - zasadne sa vyvarujte agresivnych tavidiel! o kyseline som pisal iba pri pocinovani ocelovych drotov !!!!!
3. o schemu pripravku na lisovanie ok mam zaujem aj ja!
pekny den!
Offline
Tak jste se na něj pánové sesypali jako sršni.
V prvé řadě rady na použití HCl byť převařené jsou mimo mísu, letovaný spoj je sice v pořádku, zato vám ten sajrajt při ponoření vzlíná pod izolaci a za nedlouhou dobu vám kabel pod izolací začne oxidovat a krásně bobtnat, platí pro všechny agresivní přípravky, takže buď kalafuna nebo vhodný přípravek k tomu určený.
Za druhé, něco podobného (myslím ten letovací přípravek) se používalo běžně v průmyslu tak před 30 let a asi i dřív, jen to byla pícka na roztavení cínu na elektriku. Očka se letovala tak, že se nasadila na kabel (licnu), stlačila se a celé se to namočilo v pájecím sajrajtu (co to bylo si už nepamatuju, ale HCl určitě ne) a i s tím očkem se ponořilo do roztaveného cínu, chvilku nechalo, aby se to pěkně prohřálo, po vytažení se to otřelo vlhkou hadrou, aby se setřel případný nános cínu - obvykle kapka na očku.
Za třetí, v dnešní době se letování ok vůbec nedoporučuje, ba tuším, že to je v některých odvětvích vůbec zakázané (přesné důvody neznám).
Pokud bych mohl já přispět svojí troškou do mlýna tak bych všem doporučil oka nalisovat, je to spolehlivé po stránce elektrické i mechanické, oko stojí pár korun a lisovací kleště na ně má každej druhej elektrikář a snad každej když nemá známýho elektrikářa tak má známýho co má známýho ... Pro úplnost ty oka vypadají asi takto http://www.ppelektro.cz/oka-cu-lehcena/ a byť to podle názvu nevypadá, tak jsou mnohem pevnější než ty letovací.
Offline
Tak jak jsem slíbil, tady je náčrtek těch lisovacích matric, ale opravdu jen "náčrtek"
http://cid-73cccc29caaafd72.skydrive.li … awing1.pdf
Kdo nemá známého elektrikáře, tak se může pokusit o výrobu, tloušťka matrice je 8mm
Offline
Tohle teda byla smršť Co se týká toho nešťastného obrázku, je v tom nalimko opravdu nevinně. Původní článek jsem aktualizoval (včetně omluvy nalimkovi) a nově jsem také přidal článek o lisování ok.
Ondro78, ten odkaz mi nefunguje. Jede to někomu?
Offline
nejde ani mne
Offline
Stránky: 1 2