SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 17-07-2009 14:37:12

jaroky
Člen
Registrovaný: 17-07-2009
Příspěvky: 1

Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Jsem amatér; v zimě mi praskl  kotel topení na pevná Viadrus z šedé litiny;rád bych se dověděl, jestli to lzesvařit/slepit,nebo články vyměnit.Jaroky

Offline

 

#2 17-07-2009 17:06:46

jerrz_e
Člen
Registrovaný: 09-04-2009
Příspěvky: 15

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

nesvaritelne, spalena litina

Offline

 

#3 17-07-2009 20:57:07

Pepan
Člen
Registrovaný: 25-11-2007
Příspěvky: 21

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Záleží kde je ten kotel prasklej.Jestli na to šel přímo žár od uhlí nebo koksu tak to pujde velice špatně nebo spíš vůbec.
Jinak fígl č.1 Vem obyčejnou prašivou EB121 a namotej na ni závit vedle závitu měděnej drát cca 1-1,5 mm v průměru kterej prošel ohněm.No a zkus to tou hrůzou zavařit.

Fígl č.2 Zkusit to autogenem.Vem starej pístní kroužek z nějakeho velkeho motoru a autogenem ho ohřej a narovnej ho.No a "zapájej" to jako mosazí.Kroužek namáčej v boraxu.Nauhličující plamen.

Za rady neručim ale tu obalenou elektrodu mám vyzkoušenou ale musí se dělat přestávky mezi housenkama jinak se svar trhá,kor když se to s tou mědí přežene.

Offline

 

#4 23-07-2009 07:41:06

JardaK
Člen
Registrovaný: 03-02-2009
Příspěvky: 1121

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Jak je starý a proč praskl?
Pokud je to letitý kotel a praskl v podstatě únavou, je litina již spálená a oprava je na zváženou. Pokud opravovat, tak litinovými tyčkami a příslušným tavidlem. Např. UTP 5 a tavidlo UTP Flux 5, nebo Fontargen A 110 VK a tavidlo F 110.
Pokud není zase tak starý a příčinou byla spíš nějaká mimořádná událost, tak obalenou elektrodou UTP 8. Je to niklový typ, připojuje se na -pól, ale jde to i střídavým proudem. Oblouk pulsuje, čímž čistí a výborně nalegovává. 
Každopádně bych zavrhl různé alchymistické pokusy, kvalitní materiály mohou být běžně k sehnání i v té nejmenší prodejně svářecí techniky, tedy pokud bude zájem.

Offline

 

#5 23-07-2009 13:29:01

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4025

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Tyhlety kotle bývají litinové stavebnice. Nejmenší kotel z řady má jen litinovou přední a zadní část a silnější kotle bývají nadstavovány litinovými mezikusy, nějakým způsobem těsněnými a staženými dohromady. Radil bych nejdřív se zeptat v Bohumíně ve Viadrusu, jestli by nešlo prasklý díl sehnat a vyměnit. Ale víc nevím, ty kotle jsem jenom viděl na výstavách.

Offline

 

#6 25-07-2009 22:35:13

hasjan
Člen
Registrovaný: 10-05-2009
Příspěvky: 12

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Přesně jak píše Radim,je to stavebnice a dá se udělat výměna článku záleží na tom jestli se to vyplatí stejný sistém dělá Dakon u řady kotlů FB.


KITin 1500 HF

Offline

 

#7 23-10-2010 21:16:50

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Stojím před stejným problémem - svařit prasklinu na tělese litinového kotle Viadrus.
Prasklina vznikla následkem mrazu, je dlouhá asi 100mm a nachází se na vnějším plášti jednoho článku. Kotel je asi 3 roky starý a protože místo prasknutí nebylo vystaveno vysokým teplotám, ani zplodinám vznikajících při hoření jsem nabyl názoru, že se svařením by neměl být problém.
Na stránkách výrobce jsem zjistil, že ve slévárnách vyrábí litinu jakosti - EN-GJL 150 a EN-GJL 200 a z toho jsem usoudil, že články kotlů jsou vyrobeny z jedné z těchto litin. Jedná se o šedou litinu, tuším šupinkovou, víc jsem zatím nezjistil.
Opravu se chystám provést tak, že nejprve pomocí penetračního spreje zjistím rozsah trhliny, kterou pak na koncích odvrtám vrtákem průměr 5mm. Následně vydrážkuju prasklinu v celé délce s úhlem rozevření asi 90 stupňů a očistím lamelákem okolí svaru(praskliny)
Vzhledem k velikosti kotle budu svařovat bez předehřevu, nejprve příčně odvrtané konce praskliny a potom od středu praskliny do kraje krátkými asi 2 cm dlouhýmy svary, které okamžitě po zavaření rozklepu kladivem a počkám do vychladnutí, až postupně zavařím celou trhlinu. V případě porů vybrousit a znovu vrstvu po vrstvě.
V tom bych měl myslím jasno, pokud se tedy v něčem nepletu?
Potřeboval bych ale hlavně poradit, jakou mám použít elektrodu? K dispozici mám E-S 716 a E-S 723 průměr 2,5mm
Děkuji všem za případné příspěvky.

Offline

 

#8 23-10-2010 21:41:58

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4221

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Pokud by byl výběr jen z uvedených elektrod ESAB pak bych doporučil E-S 723. Při možnosti sehnání jen pár kousků by byla asi ještě lepší OK 92.18. Při dobrém vysušení elektrod je popsaný postup svařování vyhovující. Při výskytu pórů vybrousit a zavařit znova. Není nutné čekání na ochlazení, vše se může odehrát při teplotách kolem 200 st.C.

Offline

 

#9 23-10-2010 22:50:00

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

OK 92.18 mám, ale pr. 3,2 ? A mám možnost sehnat pár elektrod UTP80M NiCu - 7 pr.3,2, tedy monelových s bazickým obalem, ale nevím, zda by byli vhodné?
Vycházel jsem z doporučení výrobců elektrod, tedy volit při svařovámí litiny za studena co nejmenší průměr elektrody a nepřekročit interpas 100 st.C. Takže bych se ještě rád zeptal, jestli je to dáno druhem litiny, že se teplota může pohybovat kolem 200st.C?
Děkuji za odpověď a vysvětlení.

Offline

 

#10 23-10-2010 22:53:58

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 4025

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Ty litinové odlitky uvnitř kotlů bývají často velice slabé, třeba jen milimetr, dva milimetry. Do toho zavařovat elektrodou, no budiž, ale klepat na svar a prasklinu hned vedle kladivem? Když litina je obecně křehký materiál?
Když je to zvenku, na místě, které není vystavené vysokým teplotám a spalinám, nebude lepší řešení to prostě zapájet nějakou tvrdou pájkou? Nebo v krajním případě možná i měkkou? Pokud se litina po nějakém očištění nějakou chemií dá pájet?

Offline

 

#11 23-10-2010 23:40:41

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Marek37 napsal(a):

OK 92.18 mám, ale pr. 3,2 ? A mám možnost sehnat pár elektrod UTP80M NiCu - 7 pr.3,2, tedy monelových s bazickým obalem, ale nevím, zda by byli vhodné?
Vycházel jsem z doporučení výrobců elektrod, tedy volit při svařovámí litiny za studena co nejmenší průměr elektrody a nepřekročit interpas 100 st.C. Takže bych se ještě rád zeptal, jestli je to dáno druhem litiny, že se teplota může pohybovat kolem 200st.C?
Děkuji za odpověď a vysvětlení.

Použítí NiCu-7. Obecně ano. Mám s tímto mteriálem dobré zkušenosti, nicméně na kotel topení,
kde je třeba docílit vodotěsný svár, to nedoporučuji.
Co je třeba uvážit předem...
Litina vykazuje při svařování charakteristické rysy : - vznik trhlin lokálním ohřevem – malá
plasticita litiny, malý interval tuhnutí, litina rychle oxiduje nad TOX=1350ºC, nevyrovnává tep.
pnutí.  Nutnost použití svarového kovu s vysokou plasticitou nebo vysoký předehřev u svařování.
Litina vystavená delší dobu vysokým teplotám je prakticky nesvařitelná a spálený povrch není
možné odstranit v dostatečné hloubce. Jedná se o oxidaci do hloubky a nasycení sírou a dusíkem.
Nelze úspěšně svařovat spálenou litinu z důvodu oxidace hranic zrn.
Nastane postupné vytavování bez vzniků tavné lázně.
Pro uspokojivý výsledek svařování je nutné alespoň předem odhadnout svařitelnost šedé
litiny.
V praxi při opravách zejména starších odlitků zpravidla není k dispozici
dokumentace ohledně použitého materiálu a chemický rozbor většinou není možné dělat
z časových či finančních důvodů. Proto je vhodné před svařováním otestovat svařitelnost
a podle toho určit, zda není vhodná jiná methoda opravy. V mnoha případech a to zejména
pro vodotěsné spoje jsou vhodnější jiné methody, než svařování elektrodou.
Jinou možností je sváření plamenem použitím litinových tyček a boraxu. Pájení stříbrnou
či mosaznou pájkou s patřičným tavidlem by bylo podle mně ve vašem případě vhodnější.
Potřebujete hlavně docílit vodotěsný spoj!

Offline

 

#12 24-10-2010 16:00:11

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Tloušťku materiálu zjistím, až do toho hrábnu karbinou, ale 1mm?? no nevím... I když se dneska výrobci snaží ušetřit kde se dá, nedovedu si představit, že by byl někdo schopný vyrobit litinový odlitek s tak tenkou stěnou, ale možná se pletu. Pokud to budou 2mm tak už se to elektrodou dá, ale předpokládám, že stěna bude silnější.
Že je litina křehká vím, taky do toho nebudu bušit jak hluchej do vrat smile , musí se tlouct jen nosem kladiva(oblým) a jen na svar, ne na litinu! Dělá se to běžně a to z důvodu kompenzace vnitřního pnutí, které vzniká ve svarovém kovu při chladnutí a mohlo by způsobit odtržení svaru od zákl. materiálu.
Autogen nemám abych to zapájel, takže jsem se dle rady od jirkati rozhodl, že zavařím kořen E-S 723 pr.2.5 případně vybrousím, až bude kořen bez pórů a potom to přikreju OK 92.18 pr.3,2, zítra jdu na to, tak pak napíšu jak to dopadlo.
Jinak všem děkuji za rady a připomínky.

Offline

 

#13 25-10-2010 08:16:06

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Marek37 napsal(a):

Tloušťku materiálu zjistím, až do toho hrábnu karbinou, ale 1mm?? no nevím... I když se dneska výrobci snaží ušetřit kde se dá, nedovedu si představit, že by byl někdo schopný vyrobit litinový odlitek s tak tenkou stěnou, ale možná se pletu. Pokud to budou 2mm tak už se to elektrodou dá, ale předpokládám, že stěna bude silnější.
Že je litina křehká vím, taky do toho nebudu bušit jak hluchej do vrat smile , musí se tlouct jen nosem kladiva(oblým) a jen na svar, ne na litinu! Dělá se to běžně a to z důvodu kompenzace vnitřního pnutí, které vzniká ve svarovém kovu při chladnutí a mohlo by způsobit odtržení svaru od zákl. materiálu.
Autogen nemám abych to zapájel, takže jsem se dle rady od jirkati rozhodl, že zavařím kořen E-S 723 pr.2.5 případně vybrousím, až bude kořen bez pórů a potom to přikreju OK 92.18 pr.3,2, zítra jdu na to, tak pak napíšu jak to dopadlo.
Jinak všem děkuji za rady a připomínky.

Jen si dejte pozor protože broušení není vhodné na úpravu litiny pro svařování. Dojde k "rozmazání" uhlíku po svar. plochách a následně mnohem horšímu spoji s přídavným materiálem. Ideální by bylo prasklinu vydrážkovat elektrodou (plazmou) a nebo opatrně vysekat. Další postup je možný po broušení, jakoby elektrodou oškrtat svarové plochy a vrstvu uhlíku narušit.
Přeji vám mnoho zdaru, ne každá oprava litiny se zdaří.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#14 25-10-2010 08:39:21

bobobo
Člen
Registrovaný: 20-08-2009
Příspěvky: 3712

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

A právě proto bych na to šel též autogenem . I za cenu půjčení , i chlapa , než celková demontáž kotle, nové zděře , článek a kupa práce a ještě půjčovat stahováky . Nyní to půjde autogenem dobře , až se to posmrká elektrodou , bude hůř .

Offline

 

#15 25-10-2010 09:29:36

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

A ještě mne napadl jeden způsob opravy. Je tedy nesvařečský. Konce prasklin samozřejmě odvrtat např. pr. 5 mm a pokud je místo praskliny trochu rovné, tak vytvarovat plechovou přeložku a kolem dokola přišroubovat přes gumové (silikonová guma je vhodná, vydrží i vysoké teploty) těsnění (popřípadě nějaký hermetik a pod.), pokud má stěna litiny aspoň 5 mm, tak závit M6 není problém. Je to tedy spousty práce, ale takto se třeba opravují i bloky motorů.
Jinak můžete i "polepit" v úkosu nikelitkou, ale nevyplnit úplně a zbytek z důvodu vodotěsnosti zalepit nějakým tmelem, lepidlem i to se dělává např. u těch bloků motorů. Já tedy případné netěsnosti svarů na litině (a ty jsou elektrodou vždy, to mi věřte), pájím natvrdo. A předehřev na kotli není vůbec problém, jen si v něm lehce zatopíte a je předehřáno, analogicky i dohřev.


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#16 25-10-2010 09:37:08

lukkin
Člen
Registrovaný: 18-04-2009
Příspěvky: 183

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Existuje přípravek jež se dá do topné vody a při styku s vzduchem zkrystalizuje a zatěsní ale záleží na vel trhliny.Název je repatech.

Offline

 

#17 25-10-2010 19:48:42

jirkati
Moderator
Místo: Liberec
Registrovaný: 07-12-2007
Příspěvky: 4221

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Je možná řada technologií, jednou z nich je lepení. Existují lepidla na kov, která mají vysokou pevnost i odolnost. Proto bych doporučil kontaktovat některou z firem, které tyto materiály běžně dodávají, např. firma LOCTITE. Ceny kupodivu nejsou drastické a firma zajišťuje v případě nutnosti i přímou aplikaci. Riziko je minimální, ke svařování se vždycky dá vrátit.

Offline

 

#18 26-10-2010 08:31:24

Frank
Člen
Místo: USA
Registrovaný: 24-11-2007
Příspěvky: 2209
Web

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

kirkmen napsal(a):

Jen si dejte pozor protože broušení není vhodné na úpravu litiny pro svařování. Dojde k "rozmazání" uhlíku po svar. plochách a následně mnohem horšímu spoji s přídavným materiálem. Ideální by bylo prasklinu vydrážkovat elektrodou (plazmou) a nebo opatrně vysekat. Další postup je možný po broušení, jakoby elektrodou oškrtat svarové plochy a vrstvu uhlíku narušit.
Přeji vám mnoho zdaru, ne každá oprava litiny se zdaří.

Já bych preferoval vytvořit véčko pro svár pomocí wolfram-carbidové frézky. (třískové obrábění) Jde to i vrtačkou a pro svařování získáte ideální povrch.
http://www.widgetsupply.com/page/WS/PRO … cone/BLW74
Ono totiž ani to drážkování není nejlepší způsob. Při úpravě trhliny drážkováním na šedé litině je třeba počítat se vznikem bílé litiny ve vrstvě 1-2 mm, která znesnadňuje vlastní svařování. Drážkování tedy používat pouze v případě, kdy je svařované místo nedostupné pro použití této methody.

Offline

 

#19 26-10-2010 09:51:25

kirkmen
Člen
Registrovaný: 22-09-2010
Příspěvky: 439

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Frank napsal(a):

kirkmen napsal(a):

Jen si dejte pozor protože broušení není vhodné na úpravu litiny pro svařování. Dojde k "rozmazání" uhlíku po svar. plochách a následně mnohem horšímu spoji s přídavným materiálem. Ideální by bylo prasklinu vydrážkovat elektrodou (plazmou) a nebo opatrně vysekat. Další postup je možný po broušení, jakoby elektrodou oškrtat svarové plochy a vrstvu uhlíku narušit.
Přeji vám mnoho zdaru, ne každá oprava litiny se zdaří.

Já bych preferoval vytvořit véčko pro svár pomocí wolfram-carbidové frézky. (třískové obrábění) Jde to i vrtačkou a pro svařování získáte ideální povrch.
http://www.widgetsupply.com/page/WS/PRO … cone/BLW74
Ono totiž ani to drážkování není nejlepší způsob. Při úpravě trhliny drážkováním na šedé litině je třeba počítat se vznikem bílé litiny ve vrstvě 1-2 mm, která znesnadňuje vlastní svařování. Drážkování tedy používat pouze v případě, kdy je svařované místo nedostupné pro použití této methody.

Ano máte pravdu, třískové opracování je nejlepší a v tomhle případě určitě. To drážkování je vhodné pro litiny, zamaštěné, kdy se mastnota i částečně vypálí, což tu nehrozí.

Jen bych asi ještě ze zkušenosti doplnil jednu věc, je nutné mít kotel naprosto bez jakýchkoliv zbytků vody. Protože jakmile začnete svařovat a bude poblíž vlhko, tak vám navzlíná do nedokončeného svaru.

Editoval kirkmen (26-10-2010 09:51:59)


Fronius - TransPulsSynergic 2700 - hořák AL3000UD 3,5m
              MagicWave 2200  hořák TTW3000A  ,  TransPocket 1500
JasigMIG 250 J90 - hořáky  binzel240 3m,  binzel-ergo250 4m    JasigMIG 350 - hořák Binzel360 4m
Hypertherm  - plasma  Povermax 1000, pro velké tloušťky autogen(LPG)

Offline

 

#20 04-11-2010 17:18:14

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Kotel jsem tedy snad úspěšně zavařil.
Okolí praskliny jsem nejdřív obrousil a už při broušení jsem zjistil, že její délka je asi třikrát větší, než mi bylo řečeno, což se potvrdilo po kapilárce, takže asi 300mm.
Prasklina se nacházela na rohu zadního článku, takže jsem ji vydrážkoval karbinou, tloušťka stěny byla odhadem 5mm a tím že prasklina byla na rohu, bylo materiálu ještě víc. Pak jsem odvrtal dva otvory na koncích a dál postopoval dle mnou výše popsaného postupu, kořen - E-S 723 pr.2,5 a výplň + povrch - OK 92.18 pr.3,2.
V kořenu se občas vyskytli póry, takže jsem vybrušoval a znovu převařil. OK 92.18 můžu jen doporučit, proti  E-S 723 vařili suprově.
Po celkovém zavaření jsem znovu provedl kapilárku a objevil několik pórů, takže znovu bruska a převařit. Po další zkoušce to vypadalo a doufám že nejen vypadalo čistě.
To se ale ukáže až po tlak. zkoušce, kterou majitel přislíbil udělat. Zatím se neozval, tak čekám na výsledek.

Offline

 

#21 28-01-2012 18:09:42

Marek37
Člen
Registrovaný: 15-02-2010
Příspěvky: 100

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

JARDA V napsal(a):

Marek37 napsal(a):

...Kotel jsem tedy snad úspěšně zavařil. ...... Zatím se neozval, tak čekám na výsledek....

Majitel se stále neozval ??? Tak to buď drží, nebo majitel umřel. smile smile smile
Můj otec se po značnou část života živil topenařinou a na drobné provlhání radil o samotížných systémů s otevřenou expanzkou použít trochu uvařeného škrobu. Spolehlivě fungovalo i směrem do ohniště a kotel většinou dožil do konce sezóny, a někdy řadu dalších let (teda spíš zim - ty jsou u kotle důležitější smile smile smile ).

Majitel nezemřel, takže to drží smile Jen jsem to sem opomenul napsat.

Offline

 

#22 28-01-2012 18:53:31

JARDA V
Člen
Místo: Velké Meziříčí
Registrovaný: 20-03-2011
Příspěvky: 830

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Dík za info.  smile smile smile

Offline

 

#23 06-02-2012 17:33:41

fastrac8250
Člen
Registrovaný: 18-05-2008
Příspěvky: 66

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

ok 92.18 mozem len odporucit paradne sa s nimi zvara

Offline

 

#24 01-04-2012 15:09:56

hlavajda
Člen
Registrovaný: 01-04-2012
Příspěvky: 6

Re: Sváření kotle topené na pevná palivaz šedé litiny(Viadrus)

Čauec chlapi.
Nevím kam to dát,tak jsem to dal sem: snad vedení fóra promine :-)
V zimě mi zamrzl kotel viadrus 5ti článek a zjistil jsem,že je prasklý.
Je prasklý na zadním článku pod kouřovodem z vnější strany.Prasklina je cca 3cm dlouhá (můžu sem dát kdyžtak foto)
Měl bych otázku: nenašel by se tady někdo z okolí Ivančic na Brněnsku,kdo by měl chuť si přividělat a přijet to zavařit?  v mém okolí nikoho nemůžu sehnat :-(

Offline

 

Zápatí

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 139  -  2023


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče