SVARFORUM.cz - forum o svářečkách a svařování


Chcete-li přispívat do fóra, musíte se zaregistrovat !


Navštivte také:     SVAR BAZAR      SVAR INZERT      SVAR INFO
Reklama na SVARFORUM

Nejste přihlášen(a)

SVARBAZAR - internetový bazar svářeček      SVARINZERT - akční nabídky svářecí techniky      SVARINFO - magazín o praktickém svařování


#1 28-12-2017 21:25:53

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Dobrý den,

chtěl bych poradit ohledně svařování tenkých hliníkových plechů v tloušťkách 2 mm. Potřeboval bych svařit vanu rc modelu tanku, která je z hliníkového plechu tloušťky 2 mm. Zkoušel jsem měkké pájení s pájkou, která obsahuje tavidlo. U tohoto způsobu mám však problém s tím, že po zahřáti hliníkového plechu a po aplikaci pájky plech ztrácí svoji pevnost a stane se lehce ohebným.

Zašel jsem do svářečského obchodu s dotazem: "Čím jiným svařit hliníkový plech?". Bylo mi řečeno, že pokud chci opravdu kvalitně svářet hliník, tak musím mít svářečku okolo 100 000 Kč. Tak proto bych se chtěl zeptat, zdali je možné svařit hliník s nějakou svářečkou MIG/TIG hobby třídy?

Offline

 

#2 28-12-2017 21:31:16

Jimmys3
Člen
Místo: Pardubice
Registrovaný: 14-11-2013
Příspěvky: 240

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Takže ty máš zkušenost s tím, že při pájení ten hliník ztratí pevnost a čekáš, že při svařování, kdy je teplota násobně vyšší to bude lepší? Ee, tak tomu fakt není. Jsou sice možnosti umělého stárnutí po zavaření, čímž se sice pevnost částečně obnoví, ale je otázka jestli jsi ochotný toto podstoupit a zda-li máš kde.
Pokud jde o opravu, tak bych spíš doporučil nějaké lepidlo na kov.

Editoval Jimmys3 (28-12-2017 21:32:34)


WF Jet TIG II 250 AC/DC, Omicron Gama 160

Offline

 

#3 28-12-2017 21:33:07

Rellik
Člen
Registrovaný: 20-09-2011
Příspěvky: 1640

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Myslím, že pokud budeš chtít investovat do svářečky na hliník, tak si vystačíš i do 20 000,- U té dvojky plechu ti bude stačit proud kolem 60A což i "levná" hobby svářečka "ustojí". MiG je levnější, ale zrovna u nádrže a u tak tenkého plechu bych ho nedoporučil...


JET TIG II + Parweld PRO17 Air Cooled Pro-Grip Tig + Parker SGT 18, Speedglas 9100X Pegas 200 MIG Man PFC
Není nic co by nebylo možné, stačí jen najít tu správnou cestu.
http://dv-foto.cz

Offline

 

#4 29-12-2017 13:37:19

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2647

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Možná by bylo dobré uvést, jako rozměry ta "vana" má mít.

Offline

 

#5 29-12-2017 15:53:07

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2656
Web

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Fanda K napsal(a):

svařit vanu rc modelu tanku,

pod pojmem vana rc modelu tanku si představím krabičku velikosti cca 30cm.
Jediné reálné řešení vidím sehnat poblíž zkušeného svařeče hliníku, nechat to svařit od něj, nechat si vysvětlit záludnosti a fígle pro vaření Al.
Pak teprve, po praktických a reálných zkušenostech, do něčeho investovat.


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#6 29-12-2017 18:12:31

peprnik
Člen
Registrovaný: 07-05-2014
Příspěvky: 345

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Bourač: tak koupit dneska svářečku není problém. Záleží v jakém oboru se člověk pohybuje a jaké má možnosti a známe. Nicméně jakýkoliv vercajk se nidky doma neztratí a použití dřív nebo později vždy najde, protože když už člověk nějaký vercajk má, tak přemýšlí úplně jinak, když něco dělá.

Offline

 

#7 29-12-2017 21:01:54

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Děkuji všem za odpovědi.
Radim: Vana tanku má délku 42 cm a šířku 15 cm.
bourač: Ano, to bude asi nejlepší postup.

Offline

 

#8 30-12-2017 08:51:03

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Nešel by ten hliníkový plech 2mm svařit plamenem, např. mini autogenem Kemper s těmi mikro hubicemi, bez toho aniž by plech ztratil svoji pevnost?

Offline

 

#9 30-12-2017 12:41:33

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 1997

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Při každém ohřátí nad určitou teplotu dojde ke snížení pevnosti. Podle toho o jaký materiál se jedná. Je jedno,jestli je teplota dosažena plamenem, nebo el, obloukem. Rotdíl bude ve velikosti zasažené (vyhřáté) plochy. Čím pomalejší bude ohřev, tím větší zasažená plocha. Proto budou výsledky u plamenu horší než u TIGU. Pokud je potřeba obnovit pevnost, pak je nutné provést tepelné zpracování. Bez tepelného zpracování po čase se tvrdost sama zvýší.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#10 30-12-2017 12:46:45

Sauber
Člen
Registrovaný: 20-01-2015
Příspěvky: 76

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Ten plech je čistej hliník? Co to zkusit z nějaké tvrdší slitiny třeba 6060. Akorát teda to nepujde tak pěkně ohýbat jako čistej hliník a dřív to má tendenci prasknout při ohýbání.
Možná i zauvažuj, jestli by to nešlo udělat tak, že bys nějak nařezal L ka, tím pádem některý hrany už bys měl daný tím Lkem.

Onehdy jsem z nějakých Lek a ůček, ze zbytků vařil nějaký organyzéry na vrtáky a různou drobnou šepleť a pocitově je to rozhodně tuhý (stěna 2mm).
Dělal jsem to čínským tigem.
Podle mně za těch 100t jak říkal prodavač dostaneš (oproti levnýmu tigu)spolehlivost, trvanlivost a nějaký vychytávky navíc, jinak je to hlavně rukama (zkušenostma) výslednej svár.

Editoval Sauber (30-12-2017 17:38:19)

Offline

 

#11 30-12-2017 17:48:03

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2647

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

No, jaké jsou na tu vanu požadavky, či konkrétně jak se vana RC modelu používá či k čemu tam vůbec je?

Offline

 

#12 30-12-2017 18:06:48

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Radim: Vana tvoří základ tanku. Na vanu tanku jsou připevněna vahadýlka s listovými pružinami, na kterých jsou pojezdová kola. Dále jsou na vaně dorazy, kladková kola, napínací kolo a řetězové kolo. Uvnitř vany pak elektronika (motory, převodovky, baterie apod.)

Editoval Fanda K (30-12-2017 18:07:15)

Offline

 

#13 30-12-2017 18:45:34

pat
Člen
Místo: nový jičín
Registrovaný: 15-04-2016
Příspěvky: 724

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

udělej to z nerezu bude  to jednoduchší

Offline

 

#14 30-12-2017 21:02:18

bourač
Člen
Místo: Doksy, Máchovo jezero
Registrovaný: 01-06-2009
Příspěvky: 2656
Web

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

nebo rovnou z černého plechu - stejně se potřebuješ dostat na hmotnost v měřítku smile a určitě maskovací lak ne?
jinak se snížením pevnosti Al v tomto případě použití (RC model) bych si hlavu nelámal...

Editoval bourač (30-12-2017 21:03:27)


Likvidace ocelových konstrukcí. Excelentní paliči železa.

Offline

 

#15 31-12-2017 10:19:11

Radim
Člen
Místo: Severní Morava
Registrovaný: 17-12-2008
Příspěvky: 2647

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Nebo udělat z plechu ého dostatečně pevného klasicky snýtováním nebo sbodováním, spoje a přeložené plechy těsnit, pokud to potřebuje, neutrálním silikonem (levnější) nebo karosářským polyuretanovým tmelem (je přelakovatelný a pevnější)

Offline

 

#16 31-12-2017 10:41:22

Famater
Člen
Místo: Hradec Králové
Registrovaný: 24-01-2012
Příspěvky: 1997

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Na hliníku nelse docílit tak jemných svárů jako na ocelovém plechu. Když na tom mají být přidělány ještě drobné součásti, tak bych hliník vyloučil a udělal to z "černého". Něco bych svařil TIGem, něco pájel TIGem (bronz CuSn6, CuSn, CuAg, CuSi3) a nakonec by nebyl problém připájet něco i naměkko.


TP1500, KITin 170LA, JLT250 ACDC,vodní chlazení vl. výroby, hořák SR18, Binzel SR26 s pot., Plasma CUT55, autogen PB-kyslík
Křemíková 3fáz 200A vl. konstrukce

Offline

 

#17 14-01-2018 11:54:57

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Ještě to zkouším měkkým pájením. Pořídil jsem si pájecí soupravu Aluminium Repair Kit viz: http://svarecskepotreby.cz/images/al-repair-kit.jpg. Mám pár dotazů, neboť mi to nejde (pájka se nechytá na hliník a stáhne se do kuličky, pájecí kapalina se začne pálit).
1) K ohřevu používám propan-butan (bez kyslíku). Jak jsem se tak díval na různá videa, všude používají ohřev s přidáním kyslíku (autogen). Může to být tím (nemám dostatečnou teplotu)?
2) Očistil jsem hliník mechanicky ocelovým kartáčem, je potřeba ho ale také odmastit. Stačí použít odmašťovací prostředek na nádobí (např. Jar)?

Editoval Fanda K (14-01-2018 11:56:02)

Offline

 

#18 14-01-2018 13:01:03

Zdenek11
Člen
Místo: kousek od Brna
Registrovaný: 23-02-2010
Příspěvky: 1543

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Jar ne. Jestli je to tím, že je málo prohřátý pájený díl, nebo že je nevhodná souprava poznáte nejlépe tak, že si zkusíte spájet malé kousky Al, které se s jistotou prohřejí. Ale všeobecně díly silnější než tak 1mm se pouhým PB bez kyslíku budou prohřívat jen těžko.

Offline

 

#19 14-01-2018 14:12:12

Fanda K
Člen
Registrovaný: 27-12-2017
Příspěvky: 6

Re: Svařování hliníkové vany z plechu tloušťky 2 mm

Zdenek11: Aha, děkuji. Zkusím.

Offline

 

Zápatí

REKLAMA na SvarFóru

O SvarFóru + Pravidla

Powered by PunBB

SVARFORUM diskusní fórum o svářečkách, svářečích a svařování kovů i plastů.
Ze skupiny SVARWEB - portál vašeho svařování.   2005 Notice: Use of undefined constant Y - assumed 'Y' in /DISK2/WWW/svarforum.cz/www/forum/footer.php on line 137  -  2018


Doporučujeme:  Dětské montérky a maskáče  ♦  Svářečky MIGO a ELDYS